X

Had Tom Vialle gediskwalificeerd moeten worden?!

Heeft u ook naar de Finse Grand Prix gekeken op de TV?! Dan heeft u de volgende beelden in de eerste reeks ook gezien! Een illegale handeling van de monteur van Tom Vialle!


In het huidige reglementenboek staat onder: 2. ENTRIES, RIDERS AND TEAMS => 2.10 Rider Behaviour and Assistance, onder punt 20 en 21 het volgende.

“20. When the riders are on the course, consultation between them and team members is restricted to the pit lane. Riders who stop along the course to consult with others may hinder the progress of other riders, and such action will be considered as outside assistance.”

“21. Only the following signals are allowed between riders/motorcycles and persons connected with them: data and images from official timekeeping transponders and on-board cameras, pit board messages displayed in approved areas and “body language” communication by the rider. Radio communication with riders is strictly forbidden.”

Vertaald

“20. Wanneer de piloten op het parcours zijn, is overleg tussen hen en teamleden beperkt tot in de pitstraat. Renners die langs het parcours stoppen om met anderen te overleggen, kunnen de voortgang van andere coureurs belemmeren, en een dergelijke actie zal worden beschouwd als hulp van buitenaf.”

“21. Alleen de volgende signalen zijn toegestaan tussen rijders/motoren en personen die met hen verbonden zijn: gegevens en beelden van officiële tijdwaarnemingstransponders en boordcamera’s, berichten op het pitbord die op de goedgekeurde plaatsen worden getoond en “lichaamstaal”-communicatie door de rijder. Radiocommunicatie met de rijders is ten strengste verboden.”

In de situatie van Tom Vialle werd het pitbord dus op een niet goedgekeurde plaats getoond (zie video & foto), dit vol in beeld tijdens de TV-Broadcast. Een straf hiervoor uitgesproken door een aanwezige FIM official had dus perfect gekund, de FIM officials zijn de scheidsrechters van het motocross als deze niet ingrijpen?! Ook had het Yamaha-team aalvlug, binnen de dertig minuten en met 660 euro naar de FIM officials kunnen lopen om klacht in te dienen. Géén steen hier naar het Yamaha trouwens, 30 minuten is een belachelijke korte tijdspanne om het reglementenboek dat zo’n 180 pagina’s telt uit te pluizen en een degelijk geformuleerde klacht in te dienen. Daarnaast heb je heel wat cash op zak nodig voor zo een klacht of zouden ze creditcard toestaan?! Even terug naar de zaak…

Deze klacht had wel het wereldkampioenschap kunnen bepalen want dan had de FIM, moeten overgaan tot de bepaling van een straf en die kunnen gaan van:

• waarschuwing
• boetes, met een maximum van € 10.000,-
• straffen met tijd en/of punten
• terugzetten in de uitslag
• diskwalificatie
• schorsing voor een periode van ten hoogste 30 dagen, ingaande op de datum van de overtreding
• verlies van het recht deel te nemen aan het kampioenschap/de competitie, dat kan worden kan worden toegepast op één of meer evenementen

Voor de inbreuk van de mecanicien van Tom Vialle en het KTM team staat diskwalificatie in het “Reglementenboek” en dit bij 4. OFFICIALS AND PROCEDURES => 4.11 Publication of Decisions:

“On the course/in the “goggle exchange lane”: any consultation/signalling between others and a rider (except in the pit lane); = Disqualification from the respective practice/race;” Vertaling: “Op het parcours/in de “goggle exchange lane”: elk overleg/signaal tussen anderen en een rijder (behalve in de pitstraat); = Diskwalificatie van de betreffende in de training/wedstrijd;”.

Een gemiste kans voor Jago Geerts die Finland had kunnen verlaten als grote overwinnaar. Mentaal doet hij dit nog steeds, want zelfs na een moeilijke wedstrijd kwam de Balennaar nog uit de strijdt met 15 punten voorsprong in het wereldkampioenschap en dat met slechts twee Grand Prix wedstrijden te gaan!

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: KTM Images Ray Archer