Techniek: Het belang van verse remolie

Techniek: Het belang van verse remolie
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Heel vaak wordt er achteloos omgesprongen met de remolie in het remcircuit van een crossmotor. Nochtans is het van groot belang om deze regelmatig te ontluchten en te verversen. Remolie heeft heel specifieke eigenschappen en net daarom zijn deze handelingen zo belangrijk.

Onze suggestie is om uw remmen regelmatig te ontluchten. Remvloeistof zorgt er niet alleen voor dat de remmen uw crossmotor doet vertragen, maar ook dat het remhendel solide aanvoelt wanneer u eraan trekt. Elke verandering in de afstand tussen de remhendel en het stuur is een duidelijk teken dat er een probleem is.

Ontluchten

Verse remvloeistof kan wonderen doen voor je remmen en verwaarloosde remvloeistof kan allerlei problemen veroorzaken. Om goed te werken moet remvloeistof dun genoeg zijn om direct te reageren, compatibel zijn met de onderdelen van je remsysteem (plastic, metaal en rubber), consistent kunnen blijven bij diverse temperaturen. Helaas heeft remvloeistof een vervelende eigenschap. Het absorbeert water.

Hydraulische remsystemen zijn afgesloten, maar hoe komt er dan vocht in? Hygroscopische vloeistoffen zoals remvloeistof, kunnen vocht langs het membraan van de hoofdremcilinder trekken. Vocht kan binnendringen wanneer het deksel van het reservoir gedemonteerd is. De remvloeistof kan vervuild zijn met water voordat je het in je remmen stopt. Hoewel remvloeistof verpakt is in hermetisch gesloten bussen, is het nog steeds geen goed idee om een oude bus met vloeistof te gebruiken die al jaren stof staat te vergaren in je werkplaats.

Vervangen

Slechte remmen vereisen meer druk op het remhendel waardoor de warmte toeneemt. De warmte wordt via de remblokken rechtstreeks overgedragen op de remvloeistof. Remvloeistof kan zo heet worden dat het gaat koken, en wanneer het kookt, verdampt het tot een samendrukbaar gas. Tijdens het remmen comprimeert het verdampte gas waardoor uw remmen vaag aanvoelen. Uw remvloeistof is dan versleten en het heeft water geabsorbeerd.

LEES MEER  Sport Vlaanderen cursus Initiator Motorcross

Wanneer dat water door hittevorming uitzet, verandert het in een gas. Het gas vormt bellen en die bellen verdunnen de samendrukbaarheid van de remvloeistof. De combinatie van water, warmte en oude vloeistof verlaagt het kookpunt van de remvloeistof in uw systeem, waardoor de remmen spectaculair verzwakken. Ontlucht dus regelmatig uw remmen, maar vervang ook tussendoor de oude remvloeistof.

DOT4

Gebruik door de fabrikant voorgeschreven type van remolie. Het meest gangbare type is DOT4 in de motorcross. Zorg altijd dat de bus na gebruik goed wordt afgesloten zodat er geen vocht uit de omgevingslucht kan getrokken worden. Remolie is agressief voor vele soorten van verf, zorg dus dat je geen olie morst op gelakte delen en draag handschoenen.

Uw reacties

Ook te lezen

  • MX of Nations Matterley Basin : de live timing

    MX of Nations Matterley Basin : de live timing

    Dit weekend is het al MXoN wat de klok slaat want in Matterley Basin zullen 36 landen strijden voor de Chamberlain Trophy. Volg hier twee dagen lang alle actie dankzij …
  • VIDEO: De MXoN op vrijdag

    VIDEO: De MXoN op vrijdag

    Dit weekend zal Matterley Basin helemaal vollopen voor de Motocross of Nations. MXMag was al met het eerste hanengekraai op vrijdagochtend in de paddock om al het fraais onder de …
  • België als eerste naar het starthek, Nederland als achtste

    België als eerste naar het starthek, Nederland als achtste

    Morgen worden de kwalaificatie’s gereden voor de Monster Energy Motocross of Nations in Matterley Basin. Vandaag werd de loting gedaan voor de startopstelling van de drie wedstrijden op zaterdagmiddag. Deze …
  • Motocross of Nations 2025 in de USA!

    Motocross of Nations 2025 in de USA!

    Tijdens de persconferentie in Matterley Basin is bekend geworden dat de Monster Energy Motocross of Nations in 2025 zullen worden verreden in de USA. In het weekend van 3-4-5 oktober …