De KTM 690 ENDURO R en KTM 690 SMC R zijn al meer dan tien jaar de toppers in hun respectievelijke toepassingen. In 2023 wordt die trend op typische KTM-manier voortgezet, gevoed door een echte READY TO RACE-stamboom.
Het hart van zowel de KTM 690 ENDURO R als de KTM 690 SMC R wordt gevormd door de krachtigste eencilinderproductiemotor. Na meer dan 30 jaar consequente ontwikkeling is de KTM LC4 langzaam geëvolueerd van een 553 cc-racemotor uit 1987 tot de volwaardige 693 cc-machine van vandaag. De LC4 heeft niet alleen de tand des tijds doorstaan, maar heeft in feite een segment op zichzelf gecreëerd. Hij is de ideale basis gebleken voor de KTM 690-serie en heeft de weg vrijgemaakt voor twee van de meest dominante motorfietsen uit de fabriek in Mattighofen.
In de voorhoede van deze krachtmeting staat de KTM 690 ENDURO R. Deze machine is al jaren dé dual-sportmachine bij uitstek en krijgt voor 2023 een aantal welkome updates. De KTM 690 ENDURO R is nu een nog scherpzinniger enduro-wapen, dat geen compromissen sluit als het gaat om zwaar enduroterrein of eenvoudige, snelle trails.
Dat heeft Dakar-expert Xavier de Soultrait perfect laten zien in zijn recente overwinning in de Transanatolia Rally. “Ik wilde mezelf uitdagen tijdens de 7-daagse Transanatolia Rally met een productiemachine. De KTM 690 ENDURO R ging de uitdaging aan en tot mijn verrassing won ik de algemene motorcategorie. In sommige secties vond ik de KTM 690 ENDURO R sneller dan sommige van mijn oudere rallymotoren, en hij presteerde perfect. De KTM 690 ENDURO R is het ideale wapen voor snelle en vloeiende trails en kan zich gemakkelijk staande houden in de rallywereld.”
De niet te overtreffen KTM 690 SMC R is al tientallen jaren de slidekoning. De KTM 690 SMC R is gebouwd om over bochtige bergwegen en racecircuits te scheuren en is al bijna net zo lang de onbetwiste supermoto-koning als de wheelies die hij maakt. Voor 2023 zijn zowel de KTM 690 ENDURO R als de KTM 690 SMC R uitgerust met een eenvoudig maar doeltreffend LCD-scherm dat de rijder voorziet van informatie als snelheid, toerental en een reeks essentiële waarschuwingslampjes. Dankzij de slanke vormgeving van het dashboard is het zicht naar voren bovendien vrij van obstakels.
Ook profiteren beide LC4-machines van Cornering ABS, waarmee rijders onder alle omstandigheden het volledige remvermogen kunnen gebruiken, zelfs bij grote hellingshoeken. Dit wordt ondersteund door Offroad ABS op de KTM 690 ENDURO R, dat de efficiëntie van het ABS op het voorwiel vermindert, maar het ABS op het achterwiel volledig uitschakelt, zodat de rijder de achterkant kan blokkeren in een scherpe bocht. Supermoto ABS vervangt deze functie op de KTM 690 SMC R, die letterlijk alle registers opentrekt. Bij activering wordt het ABS ook op het voorwiel gereduceerd en op het achterwiel volledig uitgeschakeld.
De KTM 690 ENDURO R is qua styling geïnspireerd op het Enduro-gamma van de concurrentie. De KTM 690 SMC R heeft een geheel nieuwe blauwe en oranje versiering gekregen, waardoor hij nog aantrekkelijker is geworden. Tot slot zijn beide machines uitgerust met EURO 5-conforme uitlaatsystemen van hoogwaardig roestvrij staal. Mede dankzij de wereldwijde dealernetwerken van KTM zijn echter ook de speciale KTM PowerWear en KTM PowerParts beschikbaar, zodat de prestaties, bescherming en mobiliteit op het allerhoogste niveau kunnen worden gebracht.
De nieuwste generatie LC4-machines biedt veelzijdigheid en een unieke rijervaring. Elk model biedt unieke argumenten voor verschillende rijstijlen en vormt een dynamische combinatie van topprestaties, ergonomie en technologie voor elk terrein. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe KTM 690 ENDURO R. Voor meer informatie over de 2023 KTM 690 SMC R ga je naar ktm.com.