X

CEO Stefan Pierer over elektrische motoren

Stefan Pierer is de CEO van PIERER Mobility, de groep boven KTM. Onlangs deed hij in een interview opmerkelijke uitspraken over elektrisch aangedreven motoren.

KTM heeft sinds jaar en dag de elektrisch aangedreven Freeride en de populaire minicrossers voor de kleinste motorcrosstalentjes. GasGas, dat samen met Husqvarna tot dezelfde groep behoort, heeft dan weer een elektrische trialmachine (TXE). Maar dat betekent nog niet dat het oranje legioen vol inzet op de elektrificatie van de tweewielermarkt. Pierer heeft daar een uitgesproken mening over. Wij maakten voor jullie een korte samenvatting.

Stefan Pierer: “We hebben al een elektrisch model, de Freeride, plus alle kindermotoren. Je kent het terrein dat KTM kiest voor productontwikkeling. Als je met een E-bike voor een restaurant of café stopt, doe je je helm af en kijkt iedereen naar je, en je bent er trots op dat je op een stille elektrische motorfiets rijdt – maar als het een scooter is, is het anders. Heel anders! Dus dat is de reden waarom we geen KTM E-scooters hebben. Dat is de taak van Piaggio, niet van mij – zij maken ze heel mooi, groot respect.

Kijk, met betrekking tot elektrisch aangedreven tweewielers vertel ik iedereen hetzelfde. Want heel vaak krijg ik op investeerdersbijeenkomsten de vraag: “Hoe zit het met jullie motorfietsen met elektrische aandrijving?” en dan krijgen we het over de energiedichtheid, die bij een verbrandingsmotor 0,8 kilogram per liter is. Als je dezelfde energiedichtheid wilt bereiken met een lithium-ion batterijpakket, moet je tien keer zo groot worden – tien keer. Ik rijd op een Enduromotor met 9 of 10 liter benzine, waar moet ik de 100 kilo in stoppen om het elektrische equivalent te krijgen – misschien in mijn rugzak of op de bagagedrager?

Praat niet over een Adventure fiets met pretenties voor het afleggen van grote afstanden op of naast de weg. Dat is dom. Vanaf 15 jaar geleden heb ik hoogspannings-E-bedrijven telkens in een financiële crisis zien belanden – Vectrix eindigde met 120 miljoen euro schuld, Zero als je goed kijkt, verbrandt geld, enzovoort. Harley LiveWire? Volledig onrendabel! Alle nieuwe elektrische start-ups verbranden geld – ze zijn commercieel niet levensvatbaar. Maar zodra het een kleine accu is, is het anders. Wij verkopen elektrische motorcrossfietsen voor kinderen heel goed – met een kleine batterij behoud je je marge. Als de jongen dan over zeven jaar 16 wordt, is hij al gewend aan elektrisch, dus dan vraagt hij om een grotere versie daarvan, wat betekent dat je je klaar moet maken om hem te leveren wat hij wil. Simpel!

Wij zijn de pionier op elektrische off-road’s en in 2013 lanceerden we onze Freeride, het volgende generatie model komt in 2024, dus het is duidelijk dat we daarmee vooruitgaan. In landen als Oostenrijk, in toeristische gebieden waar het verboden is om met verbrandingsmotoren te rijden, is het de enige keuze die je hebt, en je legt het geld op tafel omdat je je sport wilt beoefenen. Of, als je naar Parijs kijkt, daar mag je niet meer met een verbrandingsmotor rijden, dus heb je een elektrische scooter of iets dergelijks nodig om door de straten te rijden.

Het is niet wat ik zou noemen een agressieve business case, het is gewoon zodra het wettelijk verplicht is, moet je iets leveren, en de producten voor de jonge rijdertjes zijn perfect, gewoon perfect. Kijk, je bent niet meer de monteur voor je kind. Ten tweede is het veiliger omdat je het in je buurt kunt doen, zelfs in je tuin zonder je buurman te storen. En onderschat de echte beslisser niet, de moeder, en als het product stil is, ervaart zij het als veilig, zoals het is.

Voor een trialmotor is elektrische aandrijving perfect. We hebben geen grote batterij nodig, vooral het koppel is nuttig om te springen, maar dat is duidelijk. En ook een segment waar we drie jaar geleden zijn ingestapt, het is duidelijk dat elektrische fietsen, eigenlijk de E-bike business een enorme business is geworden, een grote markt voor ons.”