X

Bijpraten met Nicolas Vennekens

We moeten het even hebben over Nicolas Vennekens. Hij reed dit jaar een volledig seizoen in het Europees kampioenschap 250 (EMX250) Ook in de winter is er altijd wel wat te doen, zeker al richting 2024. Dus daarom even een update van de afgelopen twee maanden.

De laatste race die gereden werd was in Vlissingen, op de rede. En daarna was het testen geblazen. De keuze van het materiaal voor 2024 lag voor de hand. Nicolas ging testen met de GasGas MC250F.

En die test bevestigde het vertrouwen in het voormalige Spaanse, en nu in Oostenrijk getunede materiaal. De motor onderging een metamorfose, want er kwam een nieuw rijwielgedeelte en een nieuwe motor. Nicolas vond meteen het comfort en de power van de GasGas crosser op zeer aangename wijze.

Over naar de planning dan. Zoals de zaken er nu voor staan zit de agenda voor volgend jaar zo goed als vol. Voorop staat natuurlijk het EMX250 kampioenschap. Die titelstrijd begint op 23/24 maart met de MXGP van Europa, waarvan we de locatie nog niet kennen. Het loopt over 11 wedstrijden met de finale op 7/8 september in Afyonkarahishar, Turkije.

Daarnaast zullen er ook nog enkele Dutch Masters gereden worden. Maar Nicolas’ seizoen begint in Frankrijk met de internationale openingswedstrijd op 18 februari in Sommières. Hij rijdt het weekend daarop de eerste race om het Franse Elite kampioenschap in Lacapelle Marival. Nicolas blijft die week in Frankrijk om te trainen.

Toch was niet alles peis en vree in Vennekensland. De resultaten van Nicolas werden afgelopen seizoen vaak negatief beïnvloed door het ultieme crossersprobleem: opgepompte armen. Na raadpleging bij Dr. Peersman bleek dat een lichte operatie de beste optie was. Die operatie is op 16 november probleemloos uitgevoerd. Het spreekt voor zich dat hierna enkele weken rust wordt gegund aan het geopereerde gebied.  Maar daarna wenkt het nieuwe seizoen met rasse schreden.

Tekst: Leon Van Gestel