X

Een blik op de 2024 Beta RX450

Na lang wachten heeft het Italiaanse merk Beta alle details vrijgegeven over de 2024 450 RX 4T. Beta zal voor het eerst deelnemen aan het komende Supercross-seizoen. Bekijk de volledige release hieronder.

Beta wil de motorcrosswereld veroveren en heeft daar veel voor over. Het ontwerp is volledig nieuw. Het frame, de motor en alle andere onderdelen zijn van het hoogste niveau qua prestaties en gewicht. Beta motorfietsen worden al meer dan 115 jaar met de hand gebouwd in Florence, Italië. Het team van ingenieurs zijn alledaagse motorrijders en begrijpen de waarden die een motorcrosser zoekt. Kwaliteitskenmerken zoals een drukknopzadel met een snel te openen luchtfilter aan de zijkant zijn een van de vele kenmerken van de 450 RX.

Technische kenmerken zijn onder andere:

Frame: Specifiek ontworpen voor motorcross. De hoofdligger van het frame is breder ontworpen om de spanningen van herhaalde landingen te kunnen weerstaan, waardoor het over het geheel genomen veel stijver is, maar toch soepel genoeg voor het nemen van bochten. Dit vertaalt zich in een nauwkeurig chassis dat een vertrouwd gevoel geeft in de bochten, samen met een licht gevoel in de lucht. Het frame is gepoedercoat in Italiaans rood.

Achterste subframe en filterbox: De 450 RX heeft een nieuw aluminium subframe dat ondanks zijn lichte gewicht stijfheid geeft en de kracht levert die nodig is voor de veeleisende behoeften van motorcross. Dit nieuwe onderdeel is perfect geïntegreerd met de nieuwe luchtfilterbox. De nieuwe luchtfilterkast zorgt in combinatie met het nieuwe 46 mm gasklephuis voor een optimale luchtstroom om de prestaties van de nieuwe motor bij te houden.

Carrosserie: Het mooie ontwerp volgt dat van de Beta Off Road Race Editions met volledig nieuw driedelig plastic achteraan voor het gestroomlijnde achterspatbord en de zijpanelen die passen in het nieuwe aluminium subframe achteraan en, zoals eerder vermeld, toegang geven tot de filterkast via een handig zijpaneel met snelle toegang. De brandstoftank is kleiner en heeft een inhoud van 1,8 liter.

Voorvork en schokdemper: Kayaba met 48 mm buizen aan de voorkant en een 50 mm zuigerveer aan de achterkant. Beide componenten zijn volledig instelbaar, inclusief ingaande en uitgaande demping en veervoorspanning, en vormen een ideaal compromis tussen rijeigenschappen en prestaties, dankzij voortdurende ontwikkeling op het circuit. De fiets is afgesteld door de Beta-technici in Italië voor een stabiel en soepel rijgedrag.

Wielen en remmen: De wielen zijn 21″ aan de voorkant en 19″ aan de achterkant, met 90/100-21 en 110/90-19 Maxxis banden, terwijl het remsysteem van Nissin is met zwevende remklauwen en een 260mm schijf aan de voorkant en 240mm aan de achterkant. De remklauw van de voorrem heeft een kleiner, moderner ontwerp en biedt de nieuwste remtechnologie. De hoofdremcilinder achter is een korter ontwerp dat meer ruimte biedt voor de grotere uitlaatpijp.

Hieronder een video van de nieuwe crossers van Beta die momenteel worden voorgesteld op de EICMA in Milaan. Vanaf 1:40 ziet u de RX 450 4T.

Motor: De motor, ook helemaal nieuw, is speciaal ontworpen voor motorcrossgebruik en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het officiële MXGP-team. De vijfversnellingsbak heeft specifieke verhoudingen voor MX. De koppeling is een diafragmastijl die drie standen heeft, zodat de rijder de perfecte balans kan vinden tussen grip en progressiviteit. Het gewicht en de afmetingen van het motorpakket zijn bijzonder compact, omdat de componenten die nodig zijn voor motorcrossgebruik tot het minimum zijn teruggebracht. De motor is elektrisch gestart en heeft een tegengewicht om de trillingen te dempen.

Het resultaat is uitstekende motorprestaties over het hele vermogensbereik, geholpen door de optimale gewichtsverdeling. De locatie van het frame ten opzichte van de motor is daarom ontworpen om een hanteerbare, wendbare en leuke motorfiets te creëren, met veel vermogen in het topsegment als je besluit het gas open te draaien.

Mapping: De 450 RX is uitgerust met twee specifieke motormappings (nat en droog) en vier niveaus van tractiecontrole (aan/uit/actief met harde map/actief met zachte map) om het aanzienlijke vermogen van de motorfiets onder alle terreinomstandigheden te beheren. De knop om de map en TC te selecteren bevindt zich op het stuur.

Andere opvallende kenmerken: De bedieningselementen op het stuur zijn tot een minimum beperkt, net als het elektrische systeem. Aan de rechterkant zit de startknop, terwijl de knop om de fiets uit te schakelen zich aan de linkerkant bevindt. De accu is van het lithium-type. Er zijn ook enkele speciale onderdelen die het uitrustingsniveau van de motorfiets verhogen: Kettingspannerblokken rood geanodiseerd, Blauw geanodiseerde Excel-velgen, Rood kettingblok, Rood geanodiseerd dubbel-materiaal achtertandwiel, Extra brede, machinaal bewerkte aluminium voetsteunen met roestvrijstalen pennen.

De RX 450 wordt geleverd met een aangepaste motorstandaard en vier verschillende gasklepschijven om de gasrespons aan te passen.

Beta RX 450 specs: