X

Marokko Off-road Adventure: Dag 8 van Boumaine Dades naar Ait-Ben-Haddou

Redacteur Danny Hermans schreef zich in voor de Marokko Adventure 2023 om eindelijk eens dat “Dakar-gevoel” te mogen ervaren. Hij heeft motorervaring zat als ex-motorcrosser maar tien dagen lang op een enduro met elke dag etappes van gemiddeld 270 km zijn heel andere koek. Volg 10 dagen lang zijn avonturen op een enduromotor doorheen het zuiden van Marokko.

Van Boumaine Dades naar Ait-Ben-Haddou

Het is de voorlaatste etappe van deze tocht doorheen Marokko, ze is relatief kort in verhouding met de vorige ritten. Marokko is zo een prachtig land en ook vandaag wisselt het decor haast na elke bocht. Ook rijden we af en toe door een riviertje.

We doen afwisselend tarmac en leuke off-roadpaden met een lage moeilijkheidsgraad. Vanochtend had ik gelukkig naar het weerbericht gekeken op mijn smartphone en besluit deze rit aan te vatten met een licht endurojasje. Het is met 22 graden de minst warme dag van de 10-daagse.

Opnieuw een uniek uitzicht

Onderweg vielen er enkele druppels maar niet genoeg om een regenjas aan te trekken. Enkele deden dat wel en moesten dan enkele kilometers later opnieuw stoppen omdat de zon er door leek te breken. Vandaag staat er heel veel onbewoonde wereld op het menu en als we al een dorpje tegenkomen spelen telkens dezelfde taferelen af: joelende jongetjes komen rond de motoren hangen en willen mee op de foto.

Even de motoren aan de kant voor wat anders.

Biljarten bij de tandarts

Tijd voor een koffie. We parkeren onze motoren aan een drankgelegenheid met een geweldig uitzicht op de heuvels. Aan de overzijde zit een tandarts die zijn wachtkamer heeft ingericht met een biljarttafel. Waarom ook niet. Als ik weer in België ben, wil ik dit wel eens voorstellen aan Anne-Lise, al sinds de jeugdjaren mijn tandarts. Ook in dit dorp lopen veel honden en katten schichtig rond op zoek naar iets eetbaars. Telkens ik door een dorpje rij ben ik op mijn hoede voor deze overstekende dieren.

Enkele dagen geleden zag ik hoe een slager een witte kat uit zijn winkel trapte. Die liep achteloos de straat over om daar overreden te worden door een truck. De slager gaf geen krimp, de normen liggen hier in Afrika net iets anders dan bij ons.

Een R4 gespot aan een tankstation

Game of Thrones

Onderweg naar Ait-Ben Haddou komen we een leuke attractie tegen. In de buurt van de stad Ouarzazate liggen de Atlas filmstudio’s, de grootste openluchtstudio ter wereld. Hier zie je attributen tentoongesteld van bekende films zoals The Gladiator, The Mummy, Lawrence of Arabia, The Jewel of the Nile en vele anderen.

Ook series zoals Game of Thrones en Prison Break werden hier deels opgenomen. Even verderop staan de CLA Studio’s. Deze zijn nog altijd actief en kunnen niet bezocht worden. Achter de studio is er evenwel een stukje Jeruzalem nagebouwd voor de film Kindom of Heaven uit 2005.

De fruitkist als onderdeel van een KTM

Wanneer we arriveerden in ons hotel lopen we eerst even rond om te genieten van de omgeving. Dan gaan we aan het sleutelen en ververs ik de olie van de motor. Ik vervang de oliefilter en steek ook weer een verse luchtfilter.

Ook check ik de app op mijn telefoon die verbonden is met de SizApp gps-tracker op de GasGas. Die is verrassend accuraat en heeft tijdens deze toch ruwe etappes nog geen slag gemist. Het gelijknamige bedrijf uit Riga heeft het goed voor elkaar met deze tracker.

Een fruitkist als carterbescherming

Andere rijders zie ik aan de ingang van het hotel “bricoleren” met een plastic fruitkist. Blijkt dat iemand zijn carterbeschermplaat vandaag is kwijt gespeelt. De hoteluitbater komt uitbundig van de keuken gelopen met een fruitkist alwaar vakkundig een nieuwe beschermplaat van gemaakt wordt.  Ik controleer ook nog de spanning van de spaken van mijn wielen en trek dan naar mijn kamer voor een douche.

De dromedaris uit Agadir

Daarna hebben we afgesproken om een biertje te gaan drinken aan de overzijde van het hotel. Onderweg kom ik een stalletje tegen waar kamelen worden verkocht. Het zijn pluche exemplaren. Ik herinner me dat mijn vijfjarige kleindochter gek is van knuffels en probeer mijn slag te slaan. De verkoper prijst me een dromedaris uit Agadir aan.

Deze keer is er geen enkel teken dat wijst in de richting van een nakende vriendschap met de verkoper. Integendeel, mijn afdingen werkt averechts en de verkoper verwijt me ik ver onder “the normal tourist price” duik.

Voor mij is dit een leuk spel, ik ben jarenlang zelfstandige geweest, laat echt geen kaas van mijn boterham halen en en besluit met een ultieme zet. Het is iets wat ik al vele malen deed en het was haast altijd succesvol. Ik zeg tegen de verkoper dat mijn laatste prijs echt mijn laatste prijs was en verlaat zijn winkeltje om mijn vrienden te vervoegen aan de overzijde. De Marokkaan is me toen nagekomen tot in het restaurant met de dromedaris uit Agadir in zijn handen, verpakt en alles. En ik heb het beest dus kunnen kopen aan mijn laagste bod. Bingo!

Running joke: “Deze motorrijder heeft het niet gered”

Daarna is het tijd voor het avondeten en taxeer ik de andere motorrijders. De vermoeidheid is er serieus ingeslopen, ook bij mij. De laatste dagen heb ik steeds meer moeite om mijn been over het zadel te zwaaien en zoek telkens een stoeprand om op te kunnen stappen. Morgen staat de laatste rit van de Marokko Adventure op het programma.

Morgen: Van Ait-Ben-Haddou naar Marrakech

Het vorige artikel over dit avontuur gemist? Dit is de link: https://nl.motocrossmag.be/index.php/2023/11/marokko-off-road-adventure-dag-7-van-merzouga-naar-boumaine-dades