Nieuw: Fantic XE 300 tweetakt Enduro met injectie

Nieuw: Fantic XE 300 tweetakt Enduro met injectie
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Fantic Motor heeft het langverwachte XE 300 tweetakt productiemodel met brandstofinspuiting aangekondigd. Dat is redelijk spectaculair nieuws als je weet dat de motor volledig nieuw werd ontwikkeld door Minarelli en voldoet aan de Euro 5-norm. De brandstof ingespoten 300cc tweetaktmotor met startmotor is recent gepresenteerd op de EICMA in Milaan. Vorig jaar nog liet Minarelli al een blok zien op de beurs met brandstofinjectie.

De Fantic Enduro teams reden al twee jaar met een carburatorversie maar intussen werd de brandstof ingespoten motor ontwikkeld in samenwerking met ISDE-winnaar en Italiaans kampioen Davide Guarneri. De langverwachte XE300 2T Minarelli motor voldoet aan Euro5, heeft brandstofinjectie, een elektrische starter en zal eind 2023 op de markt komen. Een motorfiets die volgens Fantic staat voor “compromisloze prestaties dankzij de best presterende 300cc motor op de markt en een revolutionair koelsysteem”.

Fantic zegt dat hun doel altijd is geweest om een “extreem goed presterende motor te ontwikkelen, die garant staat voor veel vermogen, maar een regelmatige en volle koppelkromme bij alle snelheden” en met “een revolutionair koelsysteem”. Veel ontwikkelingstijd ging op aan het Dell’Orto elektronische en dubbele injectorsysteem om een motor te creëren die het sterke vermogen heeft dat je wilt en verwacht van een 300, maar waarbij rijeigenschappen een belangrijk doel zijn.

Fantic zegt dat de motor “meegaand vermogen” produceert, maar de Euro5-normen handhaaft met de elektronische powervalve die helpt een consistente koppelkromme te produceren bij elke snelheid en in elke versnelling – hoewel het de vijfversnellingsbak blijft zoals bij de originele uitrusting van Yamaha.

De elektrische starter is ook in Italië ontworpen door Minarelli en de nieuwe motorfiets heeft ook een hydraulische koppeling. Natuurlijk is de rest van de motorfiets hetzelfde als alle Fantic modellen, en dus uitgerust met het Yamaha aluminium frame, Kayaba vering, Nissin remmen en Arrow uitlaatsysteem.

De olie- en benzinevuldoppen zitten samen boven op de tank voor gemakkelijke toegang en passen bij het ergonomische ontwerp van de slanke Fantic kunststoffen. Fantic zegt dat de achteras opnieuw is ontworpen in vergelijking met hun andere offroad-tweetaktmodellen, zonder de totale afmetingen te veranderen. Ja, je leest het goed: Er is een olievuldop aanwezig voor tweetaktolie. De machine heeft dus een intern mengsmeersysteem, zo hoef je niet meer na te denken en gewoon benzine tanken aan het tankstation.

“Diepgaande studie” werd ook gereserveerd voor de schakelaars en knoppen op het stuur, om de functie en bruikbaarheid te verbeteren met een minimaal ontwerp. LED’s, tractiecontrole op meerdere niveaus en een dubbele mapschakelaar zijn aan de linkerkant geplaatst, met alleen de klassieke noodstopschakelaar aan de rechterkant.

Foto’s: Fantic

Uw reacties

Ook te lezen

  • MON: Van der Werff klasse apart in damesklasse

    MON: Van der Werff klasse apart in damesklasse

    Afgelopen zondag reed de damesklasse de zesde wedstrijd om het kampioenschap tijdens de cross georganiseerd door MAC Wanssum. Op het circuit van Cuijck waren er geen verrassingen in de daguitslag. …
  • Strattom nieuwe sponsor Gregoire en Van Hamond

    Strattom nieuwe sponsor Gregoire en Van Hamond

    Een nieuwe sponsor is natuurlijk altijd fijn om te verwelkomen. Zowel Dean Gregoire als Kash van Hamond krijgen de rest van het seizoen extra steun. Strattom zal de jeugdcrossers ondersteunen …
  • Alfarizi breekt een vinger voor thuiswedstrijden

    Alfarizi breekt een vinger voor thuiswedstrijden

    Geen ideale voorbereiding voor Muhammad Delvintor Alfarizi die afgelopen weekend in Maggiora geblesseerd is geraakt. De Honda-rijder heeft tijdens de Italiaanse Grand Prix een vinger gebroken. Dit betekend een lastige …
  • Spies heeft de oorzaak van de rugklachten gevonden

    Spies heeft de oorzaak van de rugklachten gevonden

    Eerder dit jaar moest Max Spies al wedstrijden aan zich voorbij laten gaan door rugklachten. Tijdens de Grand Prix van Italië raakte de Duitser betrokken bij de valpartij in de …