Nieuw: Fantic XE 300 tweetakt Enduro met injectie

Fantic Motor heeft het langverwachte XE 300 tweetakt productiemodel met brandstofinspuiting aangekondigd. Dat is redelijk spectaculair nieuws als je weet dat de motor volledig nieuw werd ontwikkeld door Minarelli en voldoet aan de Euro 5-norm. De brandstof ingespoten 300cc tweetaktmotor met startmotor is recent gepresenteerd op de EICMA in Milaan. Vorig jaar nog liet Minarelli al een blok zien op de beurs met brandstofinjectie.
De Fantic Enduro teams reden al twee jaar met een carburatorversie maar intussen werd de brandstof ingespoten motor ontwikkeld in samenwerking met ISDE-winnaar en Italiaans kampioen Davide Guarneri. De langverwachte XE300 2T Minarelli motor voldoet aan Euro5, heeft brandstofinjectie, een elektrische starter en zal eind 2023 op de markt komen. Een motorfiets die volgens Fantic staat voor “compromisloze prestaties dankzij de best presterende 300cc motor op de markt en een revolutionair koelsysteem”.
Fantic zegt dat hun doel altijd is geweest om een “extreem goed presterende motor te ontwikkelen, die garant staat voor veel vermogen, maar een regelmatige en volle koppelkromme bij alle snelheden” en met “een revolutionair koelsysteem”. Veel ontwikkelingstijd ging op aan het Dell’Orto elektronische en dubbele injectorsysteem om een motor te creëren die het sterke vermogen heeft dat je wilt en verwacht van een 300, maar waarbij rijeigenschappen een belangrijk doel zijn.
Fantic zegt dat de motor “meegaand vermogen” produceert, maar de Euro5-normen handhaaft met de elektronische powervalve die helpt een consistente koppelkromme te produceren bij elke snelheid en in elke versnelling – hoewel het de vijfversnellingsbak blijft zoals bij de originele uitrusting van Yamaha.
De elektrische starter is ook in Italië ontworpen door Minarelli en de nieuwe motorfiets heeft ook een hydraulische koppeling. Natuurlijk is de rest van de motorfiets hetzelfde als alle Fantic modellen, en dus uitgerust met het Yamaha aluminium frame, Kayaba vering, Nissin remmen en Arrow uitlaatsysteem.
De olie- en benzinevuldoppen zitten samen boven op de tank voor gemakkelijke toegang en passen bij het ergonomische ontwerp van de slanke Fantic kunststoffen. Fantic zegt dat de achteras opnieuw is ontworpen in vergelijking met hun andere offroad-tweetaktmodellen, zonder de totale afmetingen te veranderen. Ja, je leest het goed: Er is een olievuldop aanwezig voor tweetaktolie. De machine heeft dus een intern mengsmeersysteem, zo hoef je niet meer na te denken en gewoon benzine tanken aan het tankstation.
“Diepgaande studie” werd ook gereserveerd voor de schakelaars en knoppen op het stuur, om de functie en bruikbaarheid te verbeteren met een minimaal ontwerp. LED’s, tractiecontrole op meerdere niveaus en een dubbele mapschakelaar zijn aan de linkerkant geplaatst, met alleen de klassieke noodstopschakelaar aan de rechterkant.
Foto’s: Fantic
Ook te lezen
Techniek: Een manier om een stickerset aan te brengen
Een stickerset aanbrengen is niet zo moeilijk maar zonder enige ervaring is het resultaat misschien niet wat je er zou van verwachten. Je moet het een keer gedaan hebben en …BK Enduro: De evenementen van 2024
In de eerste versie van de kalender van het Belgische kampioenschap enduro in 2024, die net door de nationale federatie is onthuld, staan maar liefst 13 wedstrijden. Een Belgische kalender, …Alberto Forato tekent bij Standing Construct Racing
Het is geen groot nieuws maar nu wel officieel bekend gemaakt. Alberto Forato gaat in 2024 uitkomen voor Standing Construct Racing in het FIM wereldkampioenschap MXGP. De Italiaan wordt daarmee …Motovation Motosport met twee rijders in EMX125
Kasimir Hindersson en Freddie Bartlett gaan in 2024 voor Motovation Motosport uitkomen in het Europees Kampioenschap 125cc. De Fin heeft zijn contract verlengd en gaat voor het laatste seizoen uitkomen …
Uw reacties