TEST: SRG-1 airbag voor motorcross

TEST: SRG-1 airbag voor motorcross
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Je kan het zowat de heilige graal onder de motorcrossuitrusting noemen: de eerste airbagvest speciaal ontwikkeld voor MX. Zowel in MotoGP, Rallyraid, (downhill) skiën als paardrijden is de airbag ondertussen goed ingeburgerd. Deze zomer gooide Shot Race Gear de knuppel in het hoenderhok met de SRG-1. Testrijder Florent Lambillon, zesvoudig AMPL kampioen, trok voor ons naar de voorstelling in Italië om de SRG-1 te proberen.

Dat er iets op til is met airbagprotectie in de motorcross mag duidelijk zijn. Net na de aankondiging van de SRG-1 maakte Alpinestars immers in Lommel bekend dat ook hun prototype van de TechAir vest klaar is voor gesponsorde GP rijders!


Tijd voor een revolutie

Van kledij over laarzen en zeker helmen, de uitrusting van de motorcrosser ging er door de jaren flink op vooruit. Dan hebben we het nog niet over knee braces of de neck brace die in 2006 werd gelanceerd. Qua bescherming van het bovenlichaam is de tijd helaas zowat blijven stilstaan. Dat is één van de vaststellingen die we te zien krijgen in de uitgebreide, statische presentatie. Nochtans schreeuwt onze sport om oplossingen die de vele rug-en nekkwetsuren terug dringen.

Shot Race Gear behoeft geen introductie en groeide sinds 1993 uit tot één van de belangrijkste Europese merken qua crosskledij. Daarbij zette het Franse merk steeds nieuwe stappen om zowel de look als de technologie van haar producten te verbeteren. Voor de SRG-1, Shot Air Guard, ging Shot in zee met In&Motion. Hiermee hebben ze in ieder geval een wereldprimeur beet want de SRG is de eerste elektronisch airbag voor motorcrossers.

Werk van lange adem

In&Motion zal bij de meeste rijders niet meteen een belletje laten rinkelen. Toch loopt het Franse merk sinds 2014 voorop als het gaat om airbagtechnologie voor actiesporten. Het In&Motion team van 85 personen beschermt ondertussen al meer dan 80.000 gebruikers. Hiervoor gaan ze per activiteit in zee met partnermerken, bijvoorbeeld Ixon, RST en Furygan voor baanmotoren en snelheid, Horse Pilot in de paardensport en Rossignol in het skiën.

Drie jaar lang werkten Shot Race Gear en In&Motion aan deze SRG-1 vest. Wat waren dan de grootste  uitdagingen willen we weten. “Ten eerste was er het logaritme dat de airbag aanstuurt. Kort gezegd zijn dat berekeningen die bepalen wanneer de airbag moet opgeblazen worden. Die moesten gevoed worden met MX data. In&Motion had al miljoenen afgelegde kilometers op de gewone weg gelogd maar we weten allemaal dat motorcross onvoorspelbaarder is door de aard van de baan, de sprongen enzovoort,” legt projectleider Axel Le Nagard uit. “Daarvoor verzamelden we rijdersdata van o.m. de Fantic Factory Racing teams, de SX rijders van GSM Yamaha (World Supercross) en een panel van 200 amateurs.”

“Ten tweede moesten we die airbag technologie zo goed mogelijk verpakken in een vest die licht is, prima past en zo goed mogelijk geventileerd is. Pasvorm en balans waren dus absoluut cruciaal. Tot slot is de SRG-1 ook uitgerust met de best mogelijke passieve bescherming dankzij de D30 protectoren vooraan en achteraan.”

Spitstechnologie in zakformaat

Hoe werkt dit staaltje van vernuft nu? Aan de achterkant is een soort mini-computer ter grootte van een mobieltje, de In&Box verwerkt. De sensoren van dit elektonische brein meten via drie acceleratiemeters meer dan 1.000 keer per seconde de positie van de rijder. Als die bij een zeer bruuske accelaratie vaststellen dat er gevaar dreigt, wordt de airbag geactiveerd. In de praktijk gaat dus alleen om brutale versnellingen die de aanzet vormen van een crash. Een lichte schuiver of het voorwiel dat wegglijdt vallen dus niet in die categorie. Ook als iemand een klap geeft op de vest zal dit evenmin het opblazen van de airbag triggeren. Dat je het maar weet!

LEES MEER  Lucas Coenen wint eerste reeks in China

“De realtime gegevens worden verwerkt door logaritmes die anticiperen op een crash door de airbag op te blazen. Het opblazen zelf gebeurt letterlijk twee keer sneller dan het knipperen met de ogen, namelijk in 30 milliseconden of 0,030 van een seconde. Gemiddeld beschermt In&motion 15 valpartijen per dag. Tot nu toe werden meer dan 1,5 miljoen kilometer offroad vastgelegd,” legt Kevin Gay, productmanager van In&Motion uit. “Qua lichaamsdelen die worden beschermd zet de SRG-1 in op een ongekend niveau van veiligheid voor de rug, nek, buik en borstkas.” Nog een weetje: In&motion heeft voor baanmotoren ondertussen een succespercentage van 95% bereikt. Ronduit indrukwekkend dus.

De baan op

Voor deze bijzondere gelegenheid zocht Shot Race Gear ’n speciale locatie op. Die vonden ze in het pas gerenoveerde circuit van Arsago Seprio, bekend van de legendarische FastCross. De rijders mochten motoren kiezen uit het 2024 gamma van Fantic. Een aangename kennismaking!

Het viel me meteen op met hoeveel zorg voor detail deze vest werd ontwikkeld. Toegegeven het was bloedheet tijdens onze test maar de eerste indruk als je de SRG-1 aantrekt, is er één waarbij het gewicht en de warmte wel opvielen. Gelukkig voelt dit toch nog anders aan eens je aan het rijden bent. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, vergeet je namelijk heel snel dat je andere bescherming aan hebt dan je gewoon bent.

Naast de airbagfunctie is de SRG ook ‘gewoon’ een body protector. Weliswaar eentje die op een hoger niveau beschermt dan de simpele, lichte roost guard. Belangrijk om mee te geven is ook dat je met de SRG-1 ook op pad kan voor andere doeleinden naar gelang de modus die je kiest in de app. (MX, MX Pro, Adventure, Adventure Race en Adventure Pro). De MX modus is er voor beginners, de MX Pro zoals de naam zegt voor snelle rijders en professionals. De verschillende Adventure instellingen zijn voor enduro en adventurerijders, competitierijders en wie de woestijn intrekt voor rallyraids of Dakar.

Gebruiksgemak

Er is ook een racemodus die een ring gebruikt waarmee de airbag in slechts 30 seconden leegloopt waardoor je dus na een val weer verder kan, zelfs als werd de airbag opgeblazen. De SRG-1 scoort hoog op het vlak van gebruiksvriendelijkheid. Je kan ‘m vijf keer gebruiken -lees voor vijf inflaties- vooraleer hij moet nagekeken worden. Tot slot is de gas cartridge, de zogenaamde inflator heel makkelijk en snel zelf te verwisselen. De gebruikte cartridge er uit, nieuwe er in, het is zo gepiept in minder dan een minuut.

Dat deze nieuweling onder de MX protectie heel wat te bieden heeft, staat buiten kijf. In de eerste plaats is dit gewoon de allerbeste bescherming voor je bovenlichaam en de beste kans om ernstige kwetsuren zoals ruggenmergletsels te vermijden. Dit is een thema waar actieve rijders liever niet over willen praten. Risico’s horen nu éénmaal bij onze sport.

LEES MEER  Romain Febvre wint eerste reeks, drama voor Tim Gajser!

Anderzijds kan de SRG-1 ook de impact van banale blessures verminderen. Zo vervangt deze airbagvest effectief een neck brace en is het sleutelbeen goed beschermd. Tijd in de lappenmand verminderen of vermijden is bovendien uitstekend nieuws voor jonge rijders die zo kunnen blijven bijleren in plaats van aan de kant te staan. Voor professionele rijders (en hun teammanagers) staat deze technologie gelijk aan minder gemiste wedstrijden en dus minder derving van sponsorinkomsten. Voor de weekend warriors kan de SRG-1 er voor zorgen dat ze maandag weer aan de slag kunnen zonder thuis te zitten met een vervelende blessure.

Wat kost dat?

De airbagvest zelf komt op €399,99. Daar komt nog een abonnement van €120/jaar of €12/maand voor de In&box bij. Dankzij dit abonnement heb je altijd de laatste nieuwe versie van het logaritme en als je in de winter niet rijdt, kan je het abonnement tijdelijk stop zetten. Wie liever koopt, kan de In&Box in huis halen voor €400. Daarmee kom je dus op een totaalbedrag van

 €799,99. Zoals gezegd kan je echter ook kiezen voor huren. Sowieso moet je rekening houden met bijkomende uitgaven.

De inflator kost €90, of €55 als je akkoord gaat met het invullen van een korte vragenlijst over waarom de airbag is afgegaan. Als de SRG-1 is afgegaan wanneer het niet hoorde, krijg je gratis een nieuwe inflator. De deflatie-ring voor wie snel verder wil, kost €6 per stuk en moet elke keer vervangen worden als de ring geactiveerd wordt. Zoals eerder vermeld moet de vest na 5 inflaties nagekeken worden voor een volledige inspectie. Dit duurt ongeveer 2 weken en kost € 199,99.

Slotconclusie

Toegegeven, wie overtuigd is van de meerwaarde van de SRG-1 ziet tegen een bijkomend budget aan in een reeds dure sport. Aan de andere kant, wat is de prijs van flink verhoogde veiligheid? Of hoeveel kost het herstellen na blessures? Denk maar aan revalidatie (inclusief kiné etc…), het missen van werk voor wie zelfstandige is of gemiste kansen om door te groeien als rijder.

Van de aanwezige pro rijders, David Philippaerts en Thomas Ramette, onthouden we ook het mentale voordeel dat een airbag kan bieden. De wetenschap dat je de best mogelijke bescherming draagt kan zeker een boost geven qua zelfvertrouwen. Het kan je nét dat zetje geven om er voor te gaan waar je anders meer terughoudend zou rijden.

Tot slot nog één verbeterpunt. Als roost guard is de beschermde oppervlakte vooraan net iets te krap. Zeker wie vaak op stenige banen rijdt, zal misschien liever protectie hebben die iets lager komt en ook de buik beschermt. Al moeten we er aan toevoegen dat dit euvel in de toekomst zal aangepakt worden.

De SRG-1 is vanaf volgende maand te koop. Ga voor meer info naar: https://srg.shotracegear.com/en

Tekst: Florent Lambillon

Foto’s: Kevin François, Bavo Swijgers

Uw reacties

Ook te lezen