Published On: 11 november 2019

Het klinkt ridicuul in een decennium waarin de overheid ons allemaal op elektrische motoren wil laten rijden maar wij moeten het toch nog even hebben over brandstof met de naam benzine. Onze motoren drinken het geurend goedje al jaren met veel overtuiging en dat zal nog wel even zo blijven. Voor jullie collectief aan het stopcontact gaan tanken halen we deze brandstof nog even aan want over benzine valt veel te zeggen.

Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen gedistilleerd uit aardolie. Zonder al te technisch te willen gaan wordt het kleurloze goedje verrijkt met additieven om de brandstof te verbeteren in verschillende opzichten. Deze “dopes” dienen om het pingelen of kloppen tegen te gaan, het vermogen te verhogen en de motor te reinigen. Sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor door de Duitser Nikolaus Otto is de brandstof erg veranderd. Kankerverwekkende stoffen zoals benzeen en lood verdwenen en werden vervangen door minder schadelijke alternatieven. Tegenwoordig zit er tussen 5 en 10% bio-ethanol in een liter benzine omwille van het milieu.

  1. Benzine wordt geleverd aan brandstofdepots door grote raffinaderijen zoals Exxon . Daar haalt elk brandstofmerk de brandstof op met toevoeging van de merk specifieke additieven. Dat betekent dat jullie overal dezelfde brandstof tanken maar dat de toevoegingen of “dopes” merkgebonden zijn. Dat betekent ook dat sommige “budgetmerken” helemaal geen additieven bevatten. Hebt u benzine nodig voor uw grasmaaier dan maakt het allemaal weinig uit maar die gele Ferrari op uw oprit drinkt liever benzine met de juiste additieven. Ook uw moderne gezinswagen is beter af met kwaliteitsbenzine. 
  2. De dopes! We gaven al eerder aan dat de toevoeging van additieven het vermogen kan verhogen. Uw crossmotor is dus eveneens gebaat met een verrijkte brandstof met additieven. Koop uw benzine bij de gekende grote merken, dan zit u altijd goed. Ga zelf niet sleutelen aan de additieven van uw brandstof tenzij u een gediplomeerd chemicus bent met 30 jaar werkervaring. Gebruik de gewone additieven die bij uw motorcrossdealer op de toonbank staan en ga niet verder dan dat. Wil je harder gaan en wedstrijden winnen? Train tijdens de weekdagen wat harder en drink wat minder bier van hoge gisting!
  3. Moderne benzine takelt snel af en heeft een houdbaarheid van slechts drie maanden. Hoe komt dit? Moderne toevoegingen zoals bio-ethanol zitten erin voor het milieu maar hebben één groot nadeel. Het onttrekt vocht uit de lucht waardoor de benzine snel “gecontamineerd” word met water. Dat zorgt voor corrosie en een slechte verbranding. Bovendien kan oude brandstof residu’s achterlaten in carburator of injectiesystemen. Tank dus altijd kleine hoeveelheden zodat je altijd met verse benzine op de wedstrijden verschijnt. Heb je toch een hoeveelheid te bewaren in de winter? Voeg dan een brandstofstabilisator toe. Het product is verkrijgbaar bij elke zichzelf respecterende motordealer.  https://www.bihr.eu/fr/nl/fuel-stabilizer-125-ml-551678
  4. Benzine bewaren doe je best in metalen jerrycans. De vluchtige stoffen in de brandstof trekken door de wand van een kunststof jerrycan waardoor uw brandstof op korte termijn heel wat van zijn essentie verliest. Dat is niet wat we willen in een hoogtoerige crossmotor die altijd het beste van het beste nodig heeft om optimaal te presteren. Ook zonlicht (ultraviolet) doet geen goed aan benzine en daarom is een metalen jerrycan de beste optie. Bovendien is de opslag van benzine in een metalen jerrycan een stuk veiliger.  https://www.bihr.eu/fr/nl/jerrycan-brandstof-20l-metaal-893013
  5. In de zomer tankt u een zomerversie zonder dat u het beseft. Bij warm weer zijn smog en ozonconcentraties in de lucht ongezond voor mens en dier. Uw brandstoffabrikant past vanaf 1 juni een “zomermix” toe. In praktijk komt het erop neer dat in de zomer 2% minder butaan in uw benzine zit. Eind september wordt er dan weer overgeschakeld naar een “wintermix”.
  6. Octaangehalte is niet hetzelfde als een octaangetal. Het octaangetal is een referentiewaarde die de klopvastheid van benzine aanduid. Het kloppen wordt ook wel pingelen genoemd en is in feite vroegtijdige zelfontbranding van de benzine. Door het kloppen of pingelen loopt de motor onregelmatig en ontstaat er schade aan het motorblok. Als u EURO 95 tankt -tegenwoordig E10 genoemd – dan heeft u benzine een octaangetal van 95. Dit getal heeft dus niks te maken met de hoeveelheid octaan die aanwezig is. 
  7. Wat met octaanbooster? In tegenstelling tot wat fabrikanten beweren zal de in de handel verkrijgbare “octaanbooster” nooit het vermogen van uw motor verhogen. Althans niet rechtstreeks want een hoger octaangetal zorgt niet voor een verhoogd motorvermogen tenzij u via tuning aan de slag gaat met het aanpassen van de compressieverhouding en het wijzigen van het ontstekingstijdstip. Octaanbooster zorgt wel voor een gelijkmatige schonere verbranding en een daardoor licht verbeterde motorprestatie. Er is niks mis met het gebruik van een octaanbooster maar verwacht geen wonderen.
  8. AVgas is de afkorting van “aviationgas” en werd vroeger ook als racebenzine gebruikt. De brandstof bevat lood en wordt nog altijd gebruikt in vliegtuigen met een zuigermotor. Het octaangetal schommelt rond de 112 en is dus een stuk hoger dan die van uw reguliere tankstation. AVgas zorgt dus voor een schonere verbranding en laat luchtgekoelde motoren een stuk koeler draaien door de aanwezigheid van lood. Uw watergekoelde crossmotor heeft dus niks aan AVgas en bovendien is het verboden om op een wedstrijd te starten met andere dan aan de pomp verkrijgbare benzine.
  9. E10 en E5 zijn de nieuwe benamingen voor de bij ons verkrijgbare benzine. E10 is de vroegere EURO 95 en bevat dus 10% bio-enthanol. E5 staat voor EURO 98 en bevat 5% bio-ethanol. De toevoeging van biologisch gewonnen ethanol (uit suikerriet) is er voor het milieu. Welke versie giet je best in je crossmotor? Je tankt best E5 voor je crossmotor. De benzine heeft een octaangetal van 98 en takelt bovendien minder snel af dan E10. Sla je E5 voor langere tijd op dan adviseren we sowieso een brandstofstabilisator. Tank je B7 in je crosser dan ben je de pineut want dat is een andere naam voor diesel.
  10. Wat met race benzine? De motoren die men gebruikt in het dagelijks verkeer leiden een erg lui leven en worden alleen korttijdig belast zoals bijvoorbeeld bij het inhalen. Racemotoren daarentegen staan de gehele tijd onder maximale belasting en hoge toeren. Ze zijn gebouwd om continue het maximale vermogen te leveren. Om motorenbouwers in staat te stellen om hun motoren optimaal te modificeren is racebenzine ontwikkeld. Dit stelt fabrikanten van racemotoren in staat om motoren specifiek te modificeren wat resulteert in een snellere verbranding wat zorgt voor betere acceleratie. Racebenzine heeft als kenmerk de fijnere selectie van chemicaliën die gemixt zijn voor maximale resultaten. Racefuel is er in vele varianten en verkrijgbaar voor lichtjes tot zwaar gemodificeerde motoren. Dit soort brandstof is erg duur. Er is geen bio-ethanol aanwezig waardoor de nadelen van deze toevoeging niet van toepassing zijn. Racebenzine heeft wel degelijk nut indien uw motor een doorgedreven tuning onderging. Bovendien veroudert deze brandstof minder snel dan benzine van de pomp.

Tekst: Danny Hermans