Column: Veiligheid voor alles, toch?!
Veiligheid voor alles, toch?! Dat zou je toch denken in een sport zoals de onze. Een sport waar blessure schering en inslag zijn. En dan hebben we het over zwaardere blessuren, niet over een verzwikte enkel, een pijnlijke poep of een doortrapte voetzool zoals in andere sporten. Neen de afgelopen tijd hebben we in het motorcross helaas verhalen zoals dat van Axel Alletru maar ook dat van Joel Roelants kunnen aanschouwen, daarnaast weten velen ook wat er met Mika Musquin is gebeurd die z’n allerbovenste nekwervel onlangs brak en daardoor verlamd raakte. Daarnaast kennen we allemaal wel iemand die de afgelopen maanden of jaren verdomd veel geluk of ongeluk, je bekijkt het maar, heeft gehad tijdens het crashen…
Toch blijken sommige federaties en organisatoren het nog steeds niet door te hebben dat ze géén vriendenpartij monopolie organiseren. Zo bericht ik u graag over een voorval jongstleden tijdens de MCLB wedstrijd in Overslag. Daar ging zondag morgen in de training een jongeman zwaar onderuit, een waslijst een blessures was het gevolg. Bij deze blessuren behoorde o.a. een zware hersenschudding, bloeding in de hersenen, gebroken ribben die een geperforeerde long hebben veroorzaakt. Hiernaast liep hij ook een gebroken sleutelbeen op. Niets bijzonder ware het niet dat na de crash werd vastgesteld door de sympathisanten van de piloot dat er géén dokter aanwezig was. Deze was blijkbaar pas vanaf de eerste manche voorzien, net zozeer als vlaggenmannen en –vrouwen. Deze waren ook nog niet op post voor de trainingen. Het was dan ook meteen behelpen geblazen na de valpartij.
Zonder twijfel doorstonden zowel familie, vrienden als de piloot zelf doodsangsten en er was géén dokter. Er was géén dokter aanwezig om de situatie in te schatten, meteen de juiste diensten op te roepen en tegelijk de aanwezige te vertellen dat of het al dan niet in orde zal komen. Néén er werd om welke reden dan ook besloten dat tijdens (tijds)trainingen veiligheid van ondergeschikt belang is. Dat hun piloten dan voor dood mogen blijven liggen, en blijkbaar ook mogen overreden worden. Dit incident roept hopelijk bij u de vraag op of u het nog opportune vind om onze gevaarlijke sport te beoefenen bij een federatie die géén ene moer geeft om uw veiligheid. Hopelijk bedenkt u dat motorcross al gevaarlijk genoeg is zonder dat er om welke reden dan ook aan veiligheid word gemorreld.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Archief Foto: Damon D’Hanis
Ook te lezen
Phil Nicoletti gaat ermee stoppen
Phil Nicoletti heeft besloten om na dit seizoen een punt achter zijn carrière te zetten. De Amerikaan (35) maakt dit seizoen af met Team Club MX-Yamaha-Muc Off om dan na …Tiny van Erp overleden
Eerder deze week is Tiny van Erp overleden. De Brabander maakte decennialang naam maakten in de motorcrosswereld met TvE Sport en hij was ook nauw betrokken bij de Grand Prix …VIDEO: Inside MXGP en de race van de Yamaha-rijders in Trentino
Inside MXGP is bij ronde vier van het FIM Motocross wereldkampioenschap in Trentino, Italië. En in Yamaha’s witte en roze jubileumkleuren ter ere van 50 jaar YZ! “Je dacht dat …McAdoo toch niet meer in actie in Supercross serie
McAdoo toch niet meer in actie in Supercross serie Eerder maakte Team Pro Circuit-Kawasaki-Monster Energy bekend dat beide rijders komend weekend in actie zouden komen. De plannen gaan echter niet …
Uw reacties