Published On: 18 december 2009

Streng, maar rechtvaardig. De Belgische bondscoach Yves ‘Holeshot’ Devlaminck gaat verder met zijn eindejaarsrapport. In deze aflevering laat Holeshot zijn licht schijnen over Damon Graulus, Cédric Grobben,  Yannick Heylen en Stijn Hofman.

Damon Graulus: veelzijdig

De mening van Holeshot:  “Op dit moment is Damon één van de weinige piloten in Europa die zich kan laten gelden op verschillende soorten omlopen, in verschillende kampioenschappen (ADAC in Duitland, Cadet in Frankrijk en ONK in Nederland). Elke keer dat ik hem bezig zag, maakte hij indruk. Niet alleen technisch, want dat wist ik al langer dan vandaag, vooral door zijn ervaring en inzicht.

In Valkenswaard heeft hij heel mooi zijn wedstrijd beheerst, over de hele lijn. Ook tijdens de vrije training, kwalificaties en warm up. Zelfs al heeft hij het niet kunnen afmaken in de race, toch geeft zoiets blijk van ervaring en professionalisme! Dat gold ook voor de stage die hij in Lommel afwerkte in de week van zijn comeback uit blessure. Damon deed precies wat hij moest doen: hij speelde met het circuit en zijn motor, zonder overdreven risico’s op een uitzonderlijk zware baan. Een voorbeeld van beheersing…

Voor volgend seizoen moet hij zich vooral niet overhaasten op de 125. Gewoon blijven spelen met de motor, op training rijtechnisch dingen proberen die anderen niet doen. Daarnaast moet hij ook gaandeweg meer aandacht besteden aan zijn conditie, en meer intensieve trainingen horen daar zeker bij.”

Damon Graulus stapt in 2010 over naar de 125cc

Cédric Grobben: positief seizoenseinde

De mening van Holeshot: “Cédric had hard gewerkt tijdens de winter wanneer net een vervelende blessure toesloeg op het slechts mogelijke moment! Hij moest weer helemaal vanaf nul beginnen en daar had hij al zijn geduld voor nodig. Terugkeren was zowel sportief als mentaal lastig. Gelukkig is hij niet hervallen en tot op de dag van vandaag zit hij in een stijgende lijn. Dat goede gevoel moet hij vasthouden voor volgend seizoen. Cédric heeft een goede positie op de motor. Hij moet blijven werken zoals hij totnogtoe heeft gedaan en vooral aan zijn techniek blijven schaven.”

Yannick Heylen heeft potentieel

De mening van Holeshot: “Yannick is een fenomeen! Hij is de jongste van de bende, maar hij is altijd de eerste om een grap uit te halen. Hij vindt altijd wel iets om iedereen aan het lachen te brengen… Pas op, hij weet ook best waneer er serieus moet gewerkt worden. Zijn vooruitgang was opvallend. In het begin van het seizoen moest hij vechten om zich te kwalificeren, terwijl hij aan het einde regelmatig punten pakte. Deze zomer ging hij regelmatig tegen de grond, maar dat is eigenlijk onvermijdelijk als je bezig bent met je grenzen te verleggen.

Ondermeer door zijn kleine gestalte moet hij technisch nog verbeteren en om zijn krachten te sparen moet hij meer met het circuit leren spelen. Bovendien raad ik hem een iets minder krachtige motor aan. Ik weet dat het vreemd klinkt, maar daardoor moet hij harder werken om zijn snelheid te behouden en om zijn achterrem in de bochten leren vergeten! Hoedanook, Yannick is nog erg jong en als hij zo verder gaat, zal hij zeker van zich doen spreken over een jaar of twee, drie…”

Motorsport Future, het MX jeugdproject van Topsport Vlaanderen, selecteerde Yannick Heylen voor volgend seizoen

Stijn Hofman op karakter

De mening van Holeshot: “Stijn is echt een bijter, opgeven staat niet zijn woordenboek! Jammer genoeg, zet hij zichzelf nogal onder druk voor belangrijke wedstrijden. Hierdoor presteert hij onder zijn ware niveau. Technisch heeft hij zeker bijgeleerd, nu moet hij nog werken aan zijn bochtensnelheid en technische sprongen. Zelf heeft hij het voor 2010 over een overstap naar de 125cc, al denk ik persoonlijk dat een bijkomend jaar 85cc een betere keuze is. Op een 85cc hangt hij nog vaak over zijn voorwiel en het is toch aangewezen om aan zijn houding te werken op een kleiner motor.”

In deel 3: Julien Lieber, Daymond Martens, Mathias Piessers en Jonas Salaets

Credit foto’s: Olivier & CDS