De voorbije weken hebben we het in deze rubriek altijd gehad over training naast de motor. Hoog tijd voor actie dus. Sommige rijders zijn al een tijdje terug bezig op de motor, anderen kijken vol ongeduld uit naar de eerste wedstrijden. We hebbben samen met coach Yves Devlaminck een aantal opmerkingen en praktische tips op een rijtje gezet om de overstap van winterslaap naar motortraining en competitie zo vlot mogelijk te maken.
Voor heel wat rijders staat winter synoniem voor verandering. Het kan gaan om de overstap van merk, van motor, van tweetakt naar viertakt of van categorie. Neem de tijd om met je nieuwe motor om te leren gaan. Alleen het gevoel van de kracht of het geluid van je nieuwe motor volstaat niet! Je moet ook vertrouwd raken met het gewicht, de reacties op allerlei verschillende situaties. Kortom: bouw feeling op met de motor.
Yves Devlaminck: “Als coach werk ik voornamelijk met jongere rijders en sommige adviezen komen voor de veteranen onder jullie misschien over als de grootste evidentie. Toch valt het me nog steeds op hoe weinig aandacht er wordt besteed aan een goede houding op de motor. Stem het stuur helemaal af op jouw behoeften. Een halve centimeter naar boven of beneden betekent een wereld van verschil. Zelfs langs de kant zie je dat. Hetzelfde geldt voor de positie van voetsteunen.
Behalve de positie op de motor is een ander oud zeer het omgaan met de versnellingsbak. Leer om je versnellingen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Niet te vroeg schakelen, maar ook niet te laat. Te veel piloten jagen hun motor ook voortdurend in de toeren, zeker op een 250 viertakt. Natuurlijk hoort dit voor een deel bij het karakter van de motor maar er zijn echt wel grenzen!
Automatismen terugvinden
Vergelijk het met een koorddanser. Als hij drie maanden niet op zijn touw heeft gestaan verliest hij het gevoel voor evenwicht. Op de motor is dat net hetzelfde! Leer je motor weer voelen. Zowel rechtopstaand op de motor als zittend, de feedback die je krijgt in de bochten. Hoe meer je rijdt, des te sneller het gevoel voor evenwicht terugkomt.
Afstand nemen
De winter, weg van de competitie is ook het perfecte moment om je zelf te analyseren. En hiermee aan de slag te gaan. Wat zijn je zwakke punten, hoe kan je daar aan werken? Wie zijn hoofd er bij houdt, is hier natuurlijk gevoeliger voor. Toch kan ook jouw omgeving een belangrijke rol spelen in deze analyse. Wie zich bewust is van zijn zwakheden staat al een stap verder. Dit kan echt alles zijn. Voor sommige piloten betekent het verbeteren op hard, of in het zand, beter leren springen, vlot opeenvolgende technische obstakels nemen enzovoort. Je steekt van dit soort gerichte training het meest op als je hiervoor op specifieke delen van het circuit terecht kan. Een deel van de baan afsnijden en terugkeren is ideaal. Het maakt niet uit of je zo’n sectie twintig of dertig keer opnieuw doet, herhaal tot je het onder de knie hebt! Dat je dit doet op een baan en op een moment dat het is toegelaten, spreekt voorr zich.
In de praktijk
Oké klinkt allemaal goed hoor ik je denken. Hoe begin ik nu in de praktijk? Ga ik voor rondetijden of werk ik volledige reeksen af? In de eerste plaats ga je best gestructureerd te werk, stap voor stap. Start op een baan die je ligt, waar je al vertrouwd mee bent. Wie onmiddellijk bij de eerste training naar Duinkerken of Lommel gaat, raakt al snel geïntimideerd. Je zou voor minder. Een 100 à 150 rijders op de baan, sporen die bij manier van spreken 1.5 meter diep zijn, geulen van 50 meter lang. En als kers op de taart enkele GP rijders die je om de oren komen vliegen!
Kies liever voor een makkelijk(er) circuit dat je helemaal onder de knie hebt. Benut voor de verandering de volledige breedte. De ene keer draai je kort aan de binnenkant, diezelfde bocht neem je een keer in het midden en ook nog eens helemààl aan de buitenkant. Rij bewust alle lijnen. De bedoeling van motortraining is jezelf zo goed mogelijk voorbereiden op de races. Wat er ook gebeurt, langs waar je ook moet inhalen, je hebt het al eens gedaan. Houd rekening met alle soorten omstandigheden! Gecombineerd met het betere weer is het zeker een zinvol idee om weer op de motor te stappen in Spanje of Italië. Als dat mogelijk is natuurlijk…
De winter is bovendien het perfecte moment om zowel qua motortraining als fysiek aan jouw basis te werken. Hier hoort echter één opmerking bij. Vergeet niet om je snelheid te onderhouden! Er zijn voorbeelden genoeg van rijders die tijdens de wintermaanden keihard hebben gewerkt. Drie maanden aan hun stuk zijn ze bezig geweest met hun basis. Dan komen de eerste wedstrijden eraan en ze zijn hun snelheid kwijt. Wie er al vijf à tien uur op de motor heeft opzitten om ritme op te doen, last best eens enkele ronden op snelheid in. Ofwel een interval er tussen of enkele chronorondes.
Wintervijand nummer 1: armpump!
Elke rijder kent het fenomeen van pijnlijke onderarmen. Zeker het begin van het seizoen is een vruchtbare periode voor armpump of opgepompte armen. Toch zijn er ook heel veel misverstanden over dit fenomeen. In het algemeen kunnen we stellen dat er vijf oorzaken zijn voor armpump. 1° opnieuw beginnen rijden na een pauze, 2° koude temperaturen en slechte doorbloeding, 3° groei; een belangrijke factor bij jonge rijders, 4° toename van spiermassa in de onderarmen. (Het is onbegrijpelijk hoe sommige rijders specifiek krachttraining voor de onderarmen!) 5° Stress: de eerste wedstrijden en het opnieuw beginnen met rijden in het algemeen brengen een zekere druk met zich mee.
De belangrijkste raad is en blijft: geen paniek. Er geen enkele reden om pijnlijke onderarmen te dramatiseren. Zeker niet na een pauze van twee maanden, want 99% van de rijders heeft hetzelfde probleem. Na verloop van tijd als je terug in het ritme komt, verdwijnt de armpump vanzelf. Zoveel mogelijk rijden is de beste remedie. Zorg ervoor dat je stuur en handels goed zijn afgesteld. Probeer ook nooit te forceren als je pijn hebt. Jezelf dwingen om verder te rijden als je niet meer kan, is het domste wat je kan doen. Precies dan ga je anders rijden, meer voorover gebogen bijvoorbeeld en de kans op valpartijen wordt alleen maar groter. Ga liever vijf minuten aan de kant. Maak je bril schoon, laat je armen even rusten en neem even iets om te drinken. Als de problemen echt blijven aanhouden, bestaat er een betrouwbare medische oplossing in de vorm van een operatie. Door middel van microchirurgie worden de vliezen rond de aders groter gemaakt. Voor 98% van de rijders is dit echter niet nodig.
Vijf gouden regels
Om alles samen te vatten, hebben we hieronder vijf heel concrete adviezen.
- Met enduro & trial in de winter blijf je speels en toch doelgericht bezig. Natuurlijk is het gevoel iets anders dan motorcross, maar je behoudt wel het contact met de motor. Een prima training voor elke motorcrosser.
- Vermijd de moelijkste omstandigheden om mee te beginnen. Eerst op temperatuur komen in het zuiden is een interessante optie.
- Leer je motor kennen. Ook als je weer met dezelfde machine van start gaat. Neem de moeite om je houding en de positie van je stuur kritisch te evalueren.
- Werk aan je technische tekortkomingen. Nu heb je nog tijd, tijdens het wedstrijdseizoen kom je daar toch niet aan toe.
- Probeer alle mogelijke ondergronden aan te doen. Rij alle mogelijke lijnen, ook minder evidente die je anders nooit zou nemen. Als je elke bocht op alle mogelijke manieren hebt gereden dan heeft de eerste wedstrijd geen geheimen meer!
We wensen je een maximum 2010 seizoen toe!
Tekst: Yves Devlaminck
Credit foto’s: ronnysfoto, Yves Devlaminck