Het einde van de zomer(vakantie) nadert met rasse schreden. In supermarkten zie je huismoeders die hun kroost koortsachtig voorzien van kaften, schrijfgerei en andere schoolmaterialen. Iets waar de kroost natuurlijk niet zo vrolijk van wordt. Op oefencircuits en in motorcrosskringen waren deze week de eerste tekenen van titelkoorts waarneembaar…
In het Braziliaanse Campo Grande kunnen zowel Marvin Musquin als Tony Cairoli dit weekend een beslissende stap richting wereldtitel zetten. Want, het mag nu duidelijk zijn dat KTM voor het eerst ook de MX1 wereldtitel zal binnenrijven. En daarmee leggen de Oostenrijkers mee de fundamenten van een nieuwe motorsport wereldorde. Maar meer daarover later.
GP’s in exotische landen zoals Brazilië hebben altijd dat avontuurlijk tintje dat we in Europese WK-wedstrijden nooit meer zien. Al was het maar omdat zowat alle WK-toppers het dit weeken met maar een motor moeten stellen. De monteurs moeten eigenlijk uit het krat werken en dat is natuurlijk aanpassen. Het “onze jongens overzee” gevoel is deze keer wel erg klein. Geen Hollandse inbreng in Zuid-Amerika dit keer en ook de Belgische inbreng is tot een absoluut minimum herleid. Jeremy Van Horebeek en Joël Roelants maken de dienst uit in de MX2 klasse, Steve Ramon en Clément Desalle doen dat in de MX1. Wellicht stonden er nooit eerder zo weinig Belgen aan de start van een GP in de koninginneklasse… Desalle is een beetje onze geheime favoriet voor deze Braziliaanse GP. Al was het maar omdat hij wellicht minder te kampen heeft met jetlag dan zijn speelkameraadjes. Daarnaast hadden we ook het gevoel dat hij zich de afgelopen weken een beetje spaarde met het oog op Unadilla en allicht nog iets over heeft in de tank. Maar goed, dat zullen we pas zondag weten.
Een Braziliaanse GP lijkt voor veel fans een beetje overbodig, maar toch werd er in Brazilië al Laaglandse motorcrossgeschiedenis geschreven. Eind augustus 1986 werd de toen 18-jarige Dave Strijbos de allereerste Nederlandse wereldkampioen motorcross tijdens de GP van Brazilië in Campos do Jordao. Strijbos reed toen voor Cagiva. De Cagiva WMX 125 was toendertijd de referentie in de 125cc GP’s want ook “Flying Finn” Pekka Vekhonen en Corrado Maddi (vader van huidig MX2 GP-piloot Marco) reden op zo’n vurige rode motor. Een jaar later legde Eric Geboers de basis voor zijn wereldtitel in de 250cc op datzelfde circuit in de staat Sao Paolo. En ook toen speelde Pekka Vekhonen, ditmaal op een Cagiva WMX 250, een hoofdrol. Geboers verzekerde zich een week later in het Argentijnse La Salta van zijn derde wereldtitel die overigens zijn eerste op Honda was.
Met 12 vaste GP-rijders in de MX1 en 15 vaste GP-rijders in de MX2 aanwezig in Campo Grande, zullen er ongetwijfeld een aantal klassementswijzigingen plaatsvinden, al blijven die waarschijnlijk veeleer beperkt tot posities tussen plaats 10 en 20.
In het Franse Dardon-Guegnon overheerst de titelkoorts dit weekend werkelijk alles. Want niet minder dan drie junior-wereldtitels zijn er de inzet. De Belgische delegatie wordt geleid door ex Juniors 125cc rijder Yves De Vlaeminck en BMB-afgevaardigde André Vantomme. Twee van de meest gepassioneerde MX-mensen die wij kennen. De Belgische en Nederlandse selecties alsook de rest van het deelnemersveld vind je hier. Toch nog even melden dat door blessures het Belgisch team fors herleid werd. Het uiteindelijke Belgische team is:
85cc: Yannick Heylen, Brent Vandoninck, Axel Nijs, Daymond Martens, Nathan Renkens en Ludovic Brevers
125cc / 2-takt: Wietse Brackman, Yerki Janvier, Robin Bakens en Mathias Plessers.
Wij blikten alvast vooruit op de titelstrijd in de 85cc met de snelle Nederlander Luca Nijenhuis en KTM fabrieksrijder Brent Vandoninck.
Maar ook op nationaal niveau stijgt de titelkoorts. Het BK Zijspancross is zondag aan zijn voorlaatste wedstrijd toe tijdens de Belgian National van MC Mikkola in Eernegem. Kampioenschapsleiders Joris Hendrickx-Kaspars Liepins tellen momenteel 28 punten voorsprong op Jan Hendrickx-Tim Smeuninx. Een voorsprong, die met nog 100 te verdienen punten comfortabel lijkt, maar mits een DNF al grotendeels uitgevaagd wordt. Het blijft dus spannend, te meer daar het circuit in Eernegem speciaal werd uitgetekend met een BK zijspancross in het achterhoofd door gewezen vice-wereldkampioen zijspancross Eddy Ramon, de vader van Steve. In Eernegem zijn de jongens van de Nationale klassen aan de op twee na laatste Belgian National toe, en met ook nog maar twee proeven van het BK Inter te gaan zal de titelkoorts ook daar ongetwijfeld stijgen. In geen enkele Nationale klasse is het pleit trouwens al beslist. Logisch want er blijven overal nog 400 BK-punten te verdelen. Overigens, de ontknoping van het BK in de nationale klassen zou weleens een verrassing in petto kunnen hebben. Maar meer daarover volgende week.
Niet zo ver van Eernegem, meer bepaald in Egem, beginnen de trialisten van Trial West-Vlaanderen morgen al aan het tweede luik van hun seizoen met de Trial van de Kleigroeve. Twee dagen lang gonst het in de kleigroeve van de trial activiteit en we durven dan ook zonder blozen te zeggen dat dit de grootste trialwedstrijd van Vlaanderen is. Wie dacht dat trial niet de glamour had van motorcross heeft het wellicht verkeerd voor. Want in Egem hebben ze hun eigen Miss trial. De volledige kalender voor de 2e seizoenshelft van Trial West-Vlaanderen is overigens hier terug te vinden.
Foto Credits: CDS Images