Zo, we zijn eind september en het wordt stilaan tijd voor de seizoensafsluiters: de landenwedstrijden. We beginnen dit weekend meteen met The Big One, de Red Bull MX Of Nations in Thunder Valley, Denver. Dat betekent dat de grootste wedstrijd van het jaar voor de 2e maal op drie jaar tijd in de Verenigde Staten plaatsvindt. In 2007 maakte een Amerikaans Dream Team gehakt van de buitenlandse teams.
Er was een tijd dat het jaarlijkse optreden van de Belgische Nationale motorcrossploeg nog heel wat inkt deed vloeien. Denken we maar aan de discussies rond de niet-selectie van Georges Jobé voor de MX Der Naties in Valkenswaard of het gebrek aan fondsen voor de reis naar Manjimup (1992). Bijna twintig jaar later hebben de kranten meer oog voor een paar wielermiljonairs die ocharme zelf hun toeslag voor Business Class moeten betalen. Misschien is dat wel de reden waarom het Belgische MX of Nations team onder de radar van de kranten vloog, op twee artikeltjes op de regionale sportbladzijden na dan. Er is dit jaar absoluut weinig of geen discussie geweest rond de selectie van bondscoach Joël Smets. En dat was toch niet zo voor de hand liggend gezien de moeilijke keuze van de MX2 rijder. Jeremy Van Horebeek en Joël Roelants waren immers aan mekaar gewaagd, maar uiteindelijk koos Smets voor Van Horebeek.
Veel verontrustender is, met het oog op de status van de motorcross binnen het Belgische sportbestel is dat Sporza niet eens een samenvatting van die Red Bull MX of Nations in de ether stuurt. En ok, de echte die-hard fan bekijkt het evenement dat wel via Redbull.TV of MotorsTV, maar voor de verdere ontwikkeling van motorcross in België is dit zeker geen positieve trend. Zeker als je bedenkt dat de “Olympics of motocross” binnen twee jaar in Lommel worden gehouden. Er is dus met andere woorden flink wat werk aan de winkel voor de organisatoren en de BMB, die in 2012 een eeuw oud wordt.
MX der Naties teammanager Joël Smets schatte de kansen van de Belgen hoog in. En als je puur op de line-ups afgaat is dat ook wel zo. Op uitzondering van de VS en België dienden zowat alle potentiële top-10 ploegen te sleutelen aan hun samenstelling. Groot-Brittannië dat altijd al een outsiderrol speelde komt in Thunder Valley zelfs met een team dat volledig uit MxoN-debutanten bestaat. Maar Team GB heeft met de Canadese Schot Dean Wilson wel een behoorlijke troef. Wilson stond eind juni op het podium van de 250 Class tijdens de AMA National in Thunder Valley. Die circuitkennis zal uiteraard van pas komen, al zal het circuit wel wijzigingen ondergaan hebben voor deze MXoN. In diezelfde optiek denk ik dat de Fransen enigszins gehandicapt aan de start komen zonder Christophe Pourcel. Pourcel won de 250 Class tijdens die bewuste National en was zondermeer een uitstekend speerpunt voor de Fransen geweest. Al mogen we niet uit het oog verliezen dat die circuitkennis absoluut geen garantie is op succes. Wees er maar van overtuigd dat jongens zoals Gautier Paulin, Antonio Cairoli en Steve Ramon elk nieuw circuit dat hen voor de wielen geschoven wordt, op zeer korte tijd onder de knie krijgen.
Wat we zondagavond mogen verwachten valt moeilijk te voorspellen. Er is een absolute topfavoriet en dat is uiteraard Team USA. We durven in dit geval zelfs al het vel van de beer op voorhand te verkopen. Met de twee regerende outdoor MX kampioenen en de local hero aan boord zijn de Amerikanen haast het onklopbare team. De strijd om de overige podiumplaatsen belooft wel spannender te zijn. Frankrijk, Duitsland, Italië en België lijken de kanshebbers op zilver en brons. Maar het wordt in ieder geval een vreemde wedstrijd daar in Colorado. Voor het eerst wordt een MXoN op 1700m hoogte betwist en dat zal uiteraard een belangrijke rol spelen. Al zullen de vier potentiële runners-up dit uiteraard voorzien hebben en er terdege op voorbereid zijn. Naast die vier teams zijn er minstens zeven teams die minstens een rijder hebben die voor een uitschieter kan zorgen: Groot-Brittannië, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Puerto Rico, Letland en Zwitserland. De kans dat we een van deze outsiders op het podium zien is klein, maar ze kunnen wel de topteams belangrijke punten ontfutselen. Het zou dan wel eens spannend kunnen blijven tot in de laatste meters van de de derde reeks.
In hoeverre de Belgen zondag het podium kunnen halen, blijft af te wachten, maar wij hadden vorige zondag alvast de indruk dat Steve Ramon de
enige was die min of meer fris zat. Clément Desalle maakte niet zijn vertrouwde indruk en je kan je afvragen of Le Panda deze voor hem volstrekt overbodige BK-finale niet beter had overgeslagen? Jeremy Van Horebeek zat sowieso de BK-finale uit en ook dat doet twijfels rijzen. In een week tijd kan er uiteraard veel veranderen, maar iets zegt ons dat het dit keer niet zo evident zal zijn om Team Belgium zondagavond op het MXoN-podium te zien.
Overigens zijn Desalle, Ramon en Van Horebeek niet de enige motorsporters die zondag in een Team Belgium shirt aan de slag gaan. In het Slovaakse Sverepec worden dan de Zijspancross en Quadcross der naties gereden. In de Zijspancross der Naties, waarin België titelverdediger is, is het Belgische team weer volledig Antwerps getint: Joris Hendrickx-Kaspars Liepins, Jan Hendrickx-Tim Smeuninx, en Ben Adriaenssen-Kenny Van Gaalen. Hoe je het ook draait of keert, je kan er niet omheen dat het WK Zijspancross dit jaar gedomineerd werd door Nederlandse en Belgische teams. En dus heeft het er alle schijn naar dat deze editie van de Zijspancross der Naties weer een ouderwetse Holland-België wordt. Het Nederlandse team word aangevoerd door wereldkampioen Daniël Willemsen, die dit keer wordt bijgestaan door de Franse bakkenist Guenady Auvray. Seizoensrevelaties Etienne Bax en Ben van den Bogaart en de gebroeders Visscher completeren het Nederlandse team.
In de Quadcross der Naties mogen we de Belgen bij de outsiders indelen. Naast de Fransen, Britten en de Nederlanders moeten ook Jan Vlaeymans, Davy Brems en Davy De Cuyper voor het podium kunnen meespelen. Eenzelfde bedenking geldt ook voor het Nederlandse team dat uit Mike van Grinsven, Ingo ten Vregelaar en Joe Maessen bestaat. Opvallend is dat beide Belgische ploegen door een en dezelfde persoon gemanaged worden: René Loodts. De Heistenaar gaat dus een drukke zondag tegemoet, maar zoals wij hem kennen zal René altijd goedgemutst blijven.
Foto Credits: CDS Images, Supercross.com