Tommy Searle toonde zich na de Braziliaanse GP ontevreden. De jonge Brit crashte op zaterdag tijdens de kwalificatiereeks. Enkele welwillende Braziliaanse toeschouwers sprongen meteen over de afzetting en zetten Searle’s Pro Circuit Kawasaki terug recht. Searle vervolgde weliswaar zijn weg, maar zou later gediskwalificeerd worden. Daardoor werd Searle als laatste geklasseerd en mocht hij op zondag ook pas als laatste naar het starthek rijden. Searle haalt het voorval aan om aan te tonen dat zijn kansen op een goede start tijdens de manches daardoor tot quasi nihil herleid werden. Je kan Searle moeilijk ongelijk geven, maar ook de Braziliaanse toeschouwers waren zich allicht van geen kwaad bewust.
Tijdens de GP van België 500cc op de Citadel van Namen in 1997 kwam Gérald Délépine ten val op de esplanade. Een toeschouwer schoot hem onmiddellijk ter hulp om de hybride Honda CR 250/500 van de Luikenaar op te rapen. Daarop gooide Délépine gelaten de armen in de lucht en stapte met gebogen hoofd van het circuit. De bereidwillige toeschouwer bleef verbouwereerd achter met het stuur van de Honda in zijn handen. Délépine wist immers meteen hoe laat het was toen de fan ter hulp schoot.
In het GP-reglement van de FIM staat immers dat alle hulp van buitenaf, tenzij die van baancommissarissen, ongeoorloofd is en tot onmiddellijke diskwalificatie leidt. Maar niet elke toeschouwer is zich daar bewust van. Misschien loont het de moeite om dat te vermelden in het programmaboekje of op de tickets? Op die manier kunnen drama’s, zij het dan kleine, vermeden worden.
Ook de BMB heeft deze regel overgenomen. Artikel 14.9 van het BMB Motorcrossreglement stipuleert:
“Een deelnemer die stil gevallen is of moeilijkheden heeft, is verplicht onmiddellijk de piste vrij te maken. In dit geval mag hij hulp van buitenaf (pistecommissaris) aanvaarden. Het woord “vrijmaken” betekent de machine van de piste halen en niet van die hulp gebruik maken om de machine terug op gang te brengen om de wedstrijd verder te zetten.
– Elke externe hulp op de omloop en in de startzone gedurende de kwalificaties of wedstrijden is verboden tenzij deze geschiedt door een official, met de bedoeling de veiligheid te verzekeren..
De sanctie voor overtreding van deze regel is uitsluiting. Enkel mechaniekers en rijder worden toegelaten in het gesloten park. Enkel piloten worden toegelaten achter het starthekken. Een zone voor herstellingen moet voorzien worden langs de omloop. In deze welbepaalde zone kunnen de mecaniciens herstellingen of afregelingen doen aan de machines gedurende de wedstrijden. Het bijtanken in deze reparatiezone dient te gebeuren met afgezette motor.”
In de praktijk wordt de toepassing van deze regel wel eens over het hoofd gezien. Dat was ooit anders want in de jaren ’80 durfden rijders die met mekaar in de strijd om een kampioenschap verwikkeld waren, wel eens tegen mekaar een klacht indienen bij “hulp van buitenaf”. En we hebben het dan ook over Juniors of Nationalen. Namen de crossers uit de 80’s een kampioenschap wat serieuzer dan de rijders van 2011? Of ziet de wedstrijdleiding gewoon meer door de vingers?
Feit is dat publiek op het circuit nooit een goed idee is. In sommige Belgische amateurfederaties staan behulpzame familieleden of aanhangers van rijders op het circuit, tijdens de wedstrijden. De ene wilt zijn rijder aanmoedigen, een ander wijst op de juiste rijlijn en nog anderen hakken met een kleine schop een spoor uit voor hun rijder. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen: ze doen aan wedstrijdvervalsing. Want al dan niet ongewild vormen ze een obstakel voor de overige rijders. Bovendien bezorgen ze hun rijder nog eens een voordeel door hem (eventueel) het juiste spoor aan te duiden. Een van de uitdagingen van motorcross, een heel grote zelfs, is het zoeken van het juiste spoor. En dat moet de rijder zelf doen.Het zal dan ook niemand verwonderen dat het geregeld tot een aanrijding komt waarbij de helpers betrokken zijn. Toeschouwers horen thuis achter de afsluiting en niet op het circuit. Hopelijk realiseren, de helpers die op het circuit staan, zich dat ze meer kwaad dan goed doen met deze houding.
Bovenstaand fenomeen is voor onze Nederlandse lezers allicht onbekend en ondenkbaar is. Noch de KNMV, noch de MON zullen dit soort praktijken tolereren. Helaas, zijn deze praktijken in België schering en inslag. We hopen dan ook dat alle betrokken motorcrossfederaties hun verantwoordelijkheid durven nemen om dit soort praktijken van de circuits te bannen.
Foto Credits: CDS Images