Na de Russische GP van afgelopen weekend gaat het WK Motorcross de laatste rechte lijn in. Traditioneel is dit ook de periode waarin de transfer stoelendans op volle toeren draait. Dit jaar zijn de ogen vooral gericht op de MX1-klasse. Zeker omdat er aantal sterke rijders de overstap uit de MX2-klasse maken. Daarnaast zijn er ook nog een aantal MX1-toppers die op zoek moeten gaan naar een nieuw zitje. Mxmag laat de kristallen bol het werk doen…
Honda
Wat een sterk seizoen moest worden voor Honda draaide tot dusver uit op een sisser. Honda World Motocross-kopman Evgeny Bobryshev kampte met blessures en bleef daardoor onder de verwachtingen. Toch bleef Honda vertrouwen hebben in de Rus. Maar allicht speelde de Russische achtergrond van Honda World Motocross hoofdsponsor Investtradebank ook een doorslaggevende rol. Wie er de tweede Honda-fabrieksmotor zal bemannen is vooralsnog onduidelijk. Rui Goncalves kwam dit seizoen niet helemaal uit de verf. Ook bij de Portugees was dat te wijten aan blessures. Volgens Spaanse bronnen zou Gas Gas stevig Goncalves graag in het WK Enduro zien. Maar die piste lijkt te vroeg te komen voor Rui die zeker nog iets te bewijzen heeft in het WK Motorcross en de enduro-boot afhoudt. Het fabrieksteam zou dan ook naast Goncalves onderhandelen met heel wat rijders voor het tweede zitje. De Italiaan David Philippaerts wordt daarbij vernoemd, wat logisch is gezien de Italiaanse roots van het team.
Een volledige lijst opsommen van wie met wie in contact is, zou ons te ver leiden. Simpelweg omdat alle top-20 rijders praten met alle fabrieksteams en gevestigde waarden! Meestal gaat dit om de tweede, beschikbare plaats. Het is echter wel duidelijk dat Honda volgend jaar absoluut wil scoren. Het mag dan ook niet verbazen dat er stevige rode interesse is voor Tommy Searle. Zelfs Steven Frossard zou in beeld zijn.
Voor volgend jaar heeft Honda een troefkaart met de revolutionaire, nieuwe CRF450R. Dat is ook interessant voor het Belgische LS Honda Racing. Het door Honda Europa gesteunde team van Steven Lettani moest het dit seizoen met slechts een rijder doen. Ook bij Jonathan Barragan speelden blessures een belangrijke rol. In Rusland begon de Spanjaard echter opnieuw op dreef te komen. Afwachten of de Spanjaard volgend jaar ook nog op de Lierse Honda’s zal zitten. Een absolute toprijder aantrekken, is voor niet-fabrieksteams een utopie. De leeftijdsgrens in de MX2 opent wel perspectieven. Het rijtje subtoppers waarin LS Honda kan vissen is dan ook groot. Het succesvolle duo van 2010 Tanel Leok-Davide Guarneri komt hierdoor opnieuw in beeld. Volgens Moto Verte zou ook Xavier Boog interesse hebben.
Kawasaki
In het Kawasaki Racing Team-fabrieksteam is Gautier Paulin een certitude voor volgend jaar. Xavier Boog mag echter z’n koffers pakken en dus zal het team volgend jaar iets minder Frans zijn. Grootste kandidaat voor de tweede fabrieks Kawasaki KX450F is Jeremy Van Horebeek. The Jerre werkt een knap seizoen af en kan bijgevolg op veel interesse rekenen. Volgens het Italiaanse blad Motosprint zou de Hasselaar echter dicht bij een overstap naar KRT staan.
In het Monster Energy Pro Circuit Kawasaki-team lijkt het er steeds meer op dat Christophe Pourcel aan het eind van dit seizoen vertrekt. De voormalige wereldkampioen MX2 heeft ‘unfinished business’ aan de andere kant van de oceaan en zal wellicht voor het team van Jeff Ward gaan uitkomen. De switch van ‘Cri Cri’ heeft allicht ook gevolgen voor broer Sébastien. Het was immers Christophe die de aanwezigheid van z’n broer als tweede rijder afdwong. Het is dus nog maar de vraag of de oudste Pourcel volgend jaar nog deel uit zal maken van het CLS-team. De eerste keuze voor CLS in de MX1 volgend jaar is de Brit Tommy Searle. Searle is groot en sterk, een nadeel in de MX2 maar op en 450 is hij zeker één van de mannen van de toekomst.
KTM
Bij het Red Bull KTM-fabrieksteam is regerend wereldkampioen Antonio Cairoli uiteraard zeker van z’n stek. Max Nagl zal daarentegen op zoek moeten gaan naar een ander zitje. Al lieten ze bij KTM wel verstaan dat ze bereid zijn de Duister nog te ondersteunen. Blijft over: een KTM fabrieksmotor voor de MX1-klasse. Gezien KTM voor 2013 de SX-F 450 behoorlijk onder handen nam is het logisch dat de tweede rijder op die machine zal aantreden. De meest voor de hand liggende keuze is in dat geval Ken De Dycker. Maar er zijn nog kapers op de kust. Wat te denken van Kevin Strijbos die in de Letse GP een manche kon winnen? En dan hebben we het niet eens gehad over Jeffrey Herlings. Als de Brabander wereldkampioen MX2 wordt kunnen we ons moeilijk voorstellen dat hij zich volgend jaar nog zal kunnen opladen voor een vierde seizoen in deze klasse. Zeker omdat hij nu al de tegenstand overvleugelt.
De volgende keer hebben we het over Suzuki, Yamaha en de andere MX1 teams
Foto’s: CDS