Published On: 3 juli 2014

Yves Devlaminck, bondscoach van de junior-motorcrossers van de Belgische Motorrijdersbond FMB/BMB, heeft zijn definitieve selectie voor het WK junior-motorcross bekend gemaakt. Als voorbereiding op het WK op 10 augustus in Lierneux (provincie Luik) komt de selectie nog twee maal bijeen.

Negentien jonge rijders in drie klassen en nog twee reserve-rijders. Dat is de selectie voor het junior-wereldkampioenschap motorcross van FMB/BMB bondscoach Yves Devlaminck. Voor elke klasse (65 cc, 85 cc en 125 cc) mag België als organiserend land in principe zeven rijders en een reserverijder afvaardigen.

65 cc-klasse (10-11 jaar); Denzel Vervaet, Lars Verboven, Junior Bal, Pako Destercq en Travis Verburgh.

85 cc-klasse (12-14 jaar); Jago Geerts, Tallon Verhelst, Glen Bielen, Jens Steensels, Emilio Vannieuwenhuize, Ian de Sweemer, Jeremy Maitre en reserverijder Wesley Smolders.

125 cc-klasse (14-17 jaar): Cyril Genot, Nathan Renkens, Bryan Engelen, Nolan Cordens, Mathias Van Roy, Yannick Vertommen, Jordi Van Mieghem en reserverijder William Devillet.

Open zijn

Devlaminck zegt dat het redelijk gemakkelijk was om de selectie te maken. De enige klasse waar het wat moeilijker was, was de 65 cc-categorie. De FMB/BMB heeft in die klasse zelf geen wedstrijden. De liefhebbersbonden in Wallonië hebben die wel. In Vlaanderen is er een verbod op wedstrijden tot 12 jaar en is er sprake van ‘scholing’. Er zijn wel licentiehouders bij de FMB/BMB voor die klasse, maar zij rijden vooral in het buitenland, bijvoorbeeld in het Open Nederlands Kampioenschap. Dat stelt op zich ook problemen omdat er in Nederland in de 65 cc-klasse met motoren voorzien van grote wielen gereden wordt. In het WK 65 cc zijn, zo zegt Devlaminck, alleen motoren met kleine wielen toegelaten. “In die categorie hebben we dan ook minder kandidaturen. Daar was van een echte keuze geen sprake,” aldus de bondscoach van de junioren.

De FMB/BMB laat voor die 65 cc-klasse niet alleen ‘eigen’ rijders die in het buitenland rijden toe, maar ook coureurs uit de rangen van de liefhebbersbonden. Zij kunnen een FMB/BMB-startvergunning voor één dag aanvragen. “Onze bedoeling is zo open mogelijk te zijn,” zegt Stijn Rentmeesters, secretaris-generaal van de FMB/BMB. “Het is niet omdat we die klasse bij de FMB/BMB niet hebben dat we geen rijders naar het WK willen afvaardigen. We willen de beste rijders van ons land naar het wereldkampioenschap laten gaan.” En omdat het WK in Wallonië wordt verreden, vormt het geen probleem voor die 65 cc-rijders om aan een wedstrijd deel te nemen. Het Waalse gewest kent niet zo’n strenge beperking op motorcross voor jongeren als het Vlaamse Gewest.


Rode duivel-gevoel

Bondscoach Yves Devlaminck zal in komende weken nog twee stages met de geselecteerde rijders organiseren (eerder waren er voor een grotere groep al stages in mei en juni). Deze woensdag en donderdag had er een tweedaagse stage plaats in Noord-Frankrijk waaraan een zestiental coureurs deelnam. Op 22 juli heeft een tweede en laatste stage plaats op het terrein in Lierneux waar op 10 augustus het wereldkampioenschap wordt verreden. Daar zullen nagenoeg alle geselecteerden acte de présence geven. Bij de laatste twee samenkomsten wil Devlaminck de jongeren het ‘rode-duivel’-gevoel meegeven. “Motorcross is een individuele sport, maar we proberen wel een ploeg te vormen met onze kleuren,” zegt Devlaminck. “We trachten elkaar bij de stages ook beter te leren kennen om zo een collectief te maken.”

De 33-jarige Devlaminck is sportleraar van beroep. Hij heeft zelf ook nog motorcross gereden maar begon door omstandigheden pas laat, op 18-jarige leeftijd. Na zijn sportstudies begeleidde hij een aantal motorcrossers en sinds 2007 heeft hij een eigen motorcross-school.

Foto: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven