Published On: 24 april 2017

Vele zullen bij de naam “Jon Ames” denken, Jon Wie?! Maar Jon Ames zag u misschien al in actie tijdens het Junior Wereldkampioenschap in Lierneux. Daar kwam de jongeman in actie voor Team Amerika. Daarna evolueerde de carrière van man uit Arizona verder met o.a. sterke amateur resultaten en twee Loretta Lynn titels.

Anaheim van dit jaar was dan ook de moment gekomen voor z’n profdebuut. Een profdebuut waarin meteen de main-event werd gehaald. Het halen van de main-event werd plotsklap een gewoonte. Iets wat de aandacht van het Barn Pro’s Racing team wist te trekken toen deze een vervanger zochten voor de geblesseerd geraakte Chris Alldredge. Reden genoeg dus om deze jongeman even enkele vragen te stellen.

MxM: Jon hoe is je rookie-seizoen gegaan?
Jon: Het ging prima. Ik ben enorm blij dat ik, op één uitzondering na, elke main-event heb kunnen halen. Met een 11de plaats als uitschieter.

Je startte het seizoen als privé piloot en deed alles op eigen houtje. Hoeveel makkelijker was het tijdens deze invalbeurt bij het Barns Pro Racing team.
Het was véél makkelijker. Nu moest ik enkel nog naar de wedstrijden vliegen, en kon ik me concentreren op het rijden zelf. De motoren werden gebracht door het team, iets wat ervoor gedaan werd door mezelf en m’n broer Jake.

Met het systeem van de US Amateurteams lijken er heel veel kwalitatief sterke jeugdpiloten klaar te staan voor heel weinig plaatsjes in de prof-ranks. Hoe ga je daar mee om?
De strijdt voor een zitje bij een team is bikkel hard. Maar als je een doel hebt en je blijft er hard voor werken en je kunt dan resultaten voorleggen dan komt die kans er wel. Dan wordt je wel opgepikt door één of ander team.

Wat zijn je doelen nog dit seizoen?
Het Barns Pro team rijdt enkel supercross (ondertussen weten we dat Jon z’n invalbeurt vandaag is beëindigd). Daarom denken we er aan om als privé piloot aan de dichtstbijzijnde 450-outdoors deel te nemen. Natuurlijk mag er ook altijd iets uit de lucht komen vallen. Ik zeg bijvoorbeeld niet meteen neen tegen een invalbeurt in het EMX250 of WK MX2. Zelfs MXGP zou een mogelijkheid zijn net zoals natuurlijk het AMA 250 en AMA 450 ook zijn.

Bij het Barns Pro team werkte je met de legendarische Ricky Johnson, hoe was die ervaring?
De samenwerking was super fijn. Hij opereert als trainer van het team en helpt veel met dingen als het afstellen van de motorfiets. Daarnaast werk ik ook met m’n persoonlijke trainer Nick Wey.

Zou u graag nog iets toevoegen?
Ja graag zou ik iedereen van het team willen bedanken voor de gekregen kans. Daarbij kan ik ook m’n broer Jake die m’n vaste monteur is niet voldoende bedanken voor alles wat hij voor mij doet. Hij en m’n ouders zijn mijn rotsen in de branding.

Interview: Aertgeerts Kevin
Tekst: Matthias Van Eeckhoven