Published On: 14 februari 2018

Het Kemea Yamaha teem heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet. Van privé-team tot fabrieksteam. Van subtop naar top. Nu is het team van Hans Corvers klaar voor een nieuwe start, met drie nieuwe rijders. Teammanager Marnicq Bervoets neemt zijn nieuwe pupillen onder de loep.

Het vertrek van toprijder Benoit Paturel was vooraf aangekondigd aangezien de Fransman de maximum leeftijd voor de MX2 klasse had bereikt. Dat ook Brent Van Doninck, die nog een contract had tot 2018, en Alvin Ostlund plaats moesten maken, kwam echter als een verrassing. Met Jago Geerts wist Kemea wel dé coming man onder de Belgische rijders te strikken. Geerts (17) is dan ook de jongste rijder en de man voor de toekomst. Voor Jago is 2018 eerder een leerjaar.

Kemea Yamaha 2018 v.l.n.r.: Ben Watson, Jago Geerts en Vsevelod Bryalyakov


Marnicq Bervoets: “Jago combineert zijn sport nog met school en zal pas eind 2018 op volledig professionele basis met motorcross bezig kunnen zijn. Al zie ik hem hier en daar wel al eens in de top 10 duiken. In Hawkstone Park heeft hij mooie dingen laten zien. Je merkt dan ook dat Jago heel veel in zijn mars heeft. Hij is natuurlijk nog erg jong, het is aan ons om hem gestaag te laten groeien. Eén minpunt: hij had weer wat last van opgepompte armen, vooral rechts. Al was het al een stuk beter dan de week daarvoor in Riola Sardo. Toen hing hij 7de tot hij last kreeg van  pijnlijke armen. Om die problemen op te lossen, blijft Jago dus nauw samenwerken met onze kinesist.”

Wordt Jago Geerts dé revelatie van het MX2 WK?

Voor Marnicq heeft de komst van Geerts ook een persoonlijke touch. Bervoets werkte bij het Suzuki fabrieksteam immers vijf jaar samen met monteur Herman Gevers, de vader van Jago. In de eerste helft van het jaar zal de ex 125cc Jr. Wereldkampioen verder begeleid worden door Steve Ramon. Met Vsevolod Brylyakov mikt Kemea opnieuw op de top 3. Hij komt van ver terug na een zware schouderblessure, maar heeft de goede mentaliteit én de snelheid.“De voorbereiding is niet helemaal optimaal verlopen voor ‘Seva’. Hij heeft even zijn trainingskamp in Sardinië moeten onderbreken door blessures. Hij sukkelde wat met rugproblemen en heeft tien dagen moeten rusten. Dat hij het moeilijk had in Riola Sardo was logisch, het was zijn eerste race sinds mei vorig jaar. Brylyakov komt wat ritme te kort en daarom verkoos hij om Hawkstone Park te laten schieten. Voor hem is het zijn laatste jaar in de MX2, eigenlijk is Seva onze joker. Door een betere omkadering en een beter team rond hem heeft hij nu alle kansen om het waar te maken. Tot nog toe heeft hij nog niet kunnen laten zien wat hij waard is in het WK maar we geloven er in dat Seva kan verrassen!”

Ben Watson liet al mooie resultaten optekenen in Riola Sardo en Hawkstone Park

Ook Ben Watson is een rijder die zijn volledige potentieel nog lang niet heeft benut. De 20-jarige Brit reed een degelijke tweede seizoenshelft in 2017. Net zoals Brylyakov zou hij de vruchten moeten plukken van een nieuwe aanpak. Kemea wil Watson met de hulp van teamtrainer Jacky Vimond en teammanager Marnicq Bervoets naar een hoger niveau brengen.  “Ben heeft wat pech gehad in de voorbereiding. Door een val moest hij even aan de kant blijven maar veel achterstand heeft hij hierdoor niet opgelopen. In Riola Sardo was hij goed op dreef, helaas had hij daar wat technische problemen. Hawkstone Park was opnieuw een stap in de goede richting. Watson reed er twee degelijke MX2-races, maar kwam telkens net iets te kort om bij de top drie aan te pikken. Zijn sterkste prestatie leverde hij in de Superfinale. Zijn laatste tien minuten waren schitterend. Als hij die snelheid in de MX2-races had getoond, was hij op het podium gefinisht! Het potentieel is aanwezig, dat is duidelijk. Ben moet alleen iets meer in zichzelf geloven.”

Brylyakov is dit jaar de “joker” van Kemea-Yamaha!

Komend weekend staat Kemea aan de start in Lacapelle-Marival, de laatste grote test voor de start van het WK seizoen op 3 en 4 maart. Zowel voor rijders als team wordt 2018 een spannende uitdaging, al is dat meteen ook de grootste motivatie besluit Bervoets. “We weten dat we nog veel werk voor de boeg hebben maar intussen zijn we met Kemea als team aan de top geraakt. Dat was moeilijk, maar bevestigen is misschien nog moeilijker. Toch is dat ons doel dit jaar!”

Foto’s: Yamaha Racing, Bavo, Cabro