Voor het modeljaar 2019 had KTM laten verstaan dat er verandering op til was. Omdat ze bij KTM niet de neiging hebben om jaren op hun lauweren te rusten, brengt het oranje MX gamma voor 2019 veel vernieuwing met zich mee. Ook al is het dan nog geen revolutie, met niet minder dan 60% volledig nieuwe onderdelen op de viertakt modellen zijn de wijzigingen wél opvallend. Voor de tweetakt crossmotoren zijn er minder nieuwigheden.
Om zelf te ontdekken hoe de nieuwe KTM’s rijden, trokken we naar Malagrotta, niet zo ver van Rome. Die omloop is de speeltuin van Tony Cairoli en sinds vorig jar ook van Jorge Prado. Malagrotta is best een aparte baan want één deel is licht zanderig en het andere, lager gelegen deel is harder. De verrassing van de dag was echter de aanwezigheid van Ryan Dungey. Pas op ‘pre-pensioen’ blijft de Amerikaanse superster nog steeds nauw betrokken bij het Oostenrijkse merk dat hij mee op de kaart hielp te zetten.
Zoals steeds blijft competitie het beste testlab. De vele evoluties komen dan ook rechtstreeks voort uit wat men leert van de fabrieksmotoren en door de samenwerking tussen de race-afdeling en de productie. Op het eerste zicht, als de motoren klaarstaan onder de easy-ups, lijken de nieuwe modellen zo erg op elkaar dat je echt op de uitlaten moet letten om het verschil te zien!
Indrukwekkende onderdelenlijst
Een opvallende nieuwigheid voor 2019 is het stijlvolle zwarte frame dat lichter werd. Het frame alleen zet namelijk slechts 8,8 kg op de weegschaal. Tijdens de technische presentatie werd duidelijk hoeveel werk er achter de scherm schuil gaat om dit niveau van prestaties te bereiken. Er wordt werkelijk niets aan het toeval over gelaten om hetzelfde hoge niveau van de voorbij 15 jaar aan te houden.
Het hele gamma maakt qua vering gebruik van een WP combinatie; de AER 48 mm luchtgeveerde vork vooraan en een verbeterde DCC (Dual Compression Control) schokbreker achteraan. Verder vinden we op de specificatielijst mooi spul zoals Dunlop Geomax banden, zwarte Excel velgen, CNC T-stuk in zwarte aluminium, rubberen ODI handvatten, een nieuw meer ergonomisch zadel, aluminium Neken stuur, hydraulische koppeling en remmen van Brembo. Al deze onderdelen zijn terug te vinden op alle 2019 crossmodellen.
Het dient gezegd de nieuwe graphics passen goed bij het zwarte frame. Als extraatje levert KTM bovendien een heel praktische, multifunctionele motorsteun (zie hierboven). We beginnen onze testsessies meteen met het hoofdgerecht, de SX450F!
SX450F: PK monster met manieren
Voor 2019 werd enorm veel werk verzet om deze enorm krachtige motor verder te verbeteren: een nieuwe piston, cilinder en cilinderkop, diafragmakoppeling én versnellingsbak. Kortom: een volledig vernieuwd motorblok dat zoveel vermogen beter bruikbaar en veelzijdiger maakt. Géén 450 waarvan je schrik krijgt dus, want het karakter is zeker milder geworden. Ook het totaalplaatje voelt verfijnder aan want de 2019 SX450F bereikt een recordgewicht van 100 kg. In derde versnelling -hij is uitgerust met een ‘4-versnellingsbak’- spuwt deze motor een hels koppel maar het frame zorgt er echter voor dat de motor z’n stijfheid behoudt zowel in snelle als zwaardere stukken. De WP vering doet progressief haar werk, zelfs op het einde van een wedstrijd op de grote sprongen komt de compressie niet tot het einde. De map2, motorkarakteristiek in te stellen via het stuur, zorgt voor een soepeler gevoel voor wie het allemaal wat minder mag zijn.
Voor mij was dé uitblinker in het concept echter het nieuwe frame. De SX450F laat zich makkelijk leiden bij het insturen van een bocht. De versnellingsbak is niet alleen goed verdeeld qua verhoudingen, hij schakelt ook erg precies. Geen vreemde geluiden, geen trillingen, deze bak ademt één en al kwaliteit en degelijkheid uit. Misschien moeten we hier sommige mensen mee teleurstellen maar ik kon geen grote tekortkomingen vinden. Daarmee mag de SX450F zeker een geslaagd product worden genoemd.
SX250F: dé MX2 referentie verbeterd
De volgende motor die op me wacht is de 250 SXF. Meteen een heel ander gevoel als we op de referentie in zijn categorie stappen. Vanaf het indrukken van de rode knop krijg je een meer metaalachtig geluid, minder aangenaam dan dat van zijn grote broer. Na de solide indruk die je krijgt van de 450 vallen de vibraties van de 250 bij stilstand op. Dat fenomeen verdwijnt echter van zodra je aan het rijden bent.
Als je op het gas gaat, is het verschil met de 450 groot. Ook het frame laat zich voelen en ondanks mijn initiële keuze voor de orginale mapping (MAP1) haal ik toch meer voldoening uit MAP2. De 250 SXF wint zowel onderin als in het middengebied aan vermogen. Maar de veelzijdigheid en al het goede dat dit motorblok tot dé absolute referentie in de MX2 maken, zijn weer op de afspraak.
Met een meer agressieve rijstijl dringt een andere instelling van de voorvork zich op. Een verhoogde luchtdruk op de WP AER laat dan toe om de remkippen met meer precisie aan te vallen.Uitgerust met een Akrapovic of FMF uitlaatlijn uit de Power Parts catalogus zou de kleinste viertakt een nog radicaler karakter moeten tonen. Er bestaat echter geen twijfel over dat ook deze 2019 uitvoering van KTM’s MX2 motor in de komende maanden successen zal oogsten op allerlei circuits.
SX350F: hoge verwachtingen ingelost
Ik keek met bijzondere interesse uit naar mijn sessie op de SX350F. Die cilinderinhoud was in het verleden namelijk vaak mijn favoriet in KTM’s viertakt MX gamma. Het was dan ook geen verrassing dat ik ook nu vanaf de eerste meters betoverd werd.
Ook deze 350 is een toonbeeld van kracht. Onafgezien van het toerental kan je niet om het vermogen heen maar wel met een heel eigen lichte ‘touch’ in het algemene gevoel dat je van de motor krijgt. Zelden wordt je echter overweldigd door de kracht want de tandem frame-motor is perfect in evenwicht. Een voorbeeld: op een heel grote sprong van meer dan 25 meter met een korte landing vereiste de 450 veel precisie in de controle van het gas. De show verzorgen zit er niet in want de 450 legt zijn karakter op. Voor de 250 was deze sprong te veel gevraagd.
De 350 daarentegen geeft je volop vertrouwen waardoor je kan bewegen en zelfs in volle vlucht instinctief met de koppeling en de achterrem kan omspringen. Een genot voor een ervaren maar ‘oudere’ rijder zoals ik zelf! Voor wie op het koppel rijdt of op z’n Cairoli’s heeft deze 350 alles wat je wil om een groot publiek van rijders te overtuigen. Eigenlijk kan hij zowat alles: de kopstart pakken in een veld met 450s terwijl hij toch de wendbaarheid van een 250 behoudt.
SX250 tweetakt: puur competitiewapen
Als je overstapt op de 250SX wordt het tijd om oude gewoontes weer boven te halen… Het benzinekraantje opendraaien, de kickstarter intrappen en we zijn weg! De uitstootnormen in de MX zijn niet dezelfde als in de enduro. Het lijkt er dan ook op dat de injectie nog niet voor meteen is, des te beter.
Deze 250 SX zit op de top van zijn kunnen. Oké motorisch is er slechts weinig evolutie, maar op heel wat details werd wel vooruitgang geboekt. De 38 mm Mikuni carburator zorgt voor de brandstofaanvoer, maar vooral de uitlaat kreeg erg veel aandacht. Niet minder dan 18 maanden ontwikkeling gingen hieraan vooraf. Aan de linkerkant van de cilinder steekt de uitlaatlijn minder uit en werd hij platter, een raar beeld op het eerste zicht, aan het convexe deel zodat je je rechterbeen beter kan bewegen maar ook een kwestie van uitlijning met de radiatorsleuven.
Eens op de baan, en nadat we weer gewend zijn aan de reactie van het gashendel in vergelijking met injectie, is deze SX250 een toonbeeld van blakende gezondheid. Geen of heel weinig trillingen, de inertie van de motor is zo goed als onbestaand. Het vermogen onderin is indrukwekkend en hoe deze tweetakt opklimt in de toeren is verrassend. Ondertussen was het al even geleden dat ik nog tweetakt had gereden en dit was zeker een aangename verrassing!
Het frame reageert sneller dan de viertakt modellen wat deze SX250 een fun en speels karakter geeft. Aan de andere kant is hij wel minder comfortabel en voel je de veranderingen in de ondergrond directer. Het insturen gaat vlot, eigenlijk ‘draait’ de motor heel natuurlijk de bocht in. Natuurlijk moet je wel preciezer zijn in het schakelen om zoveel mogelijk uit het beschikbare bereik te halen. Dit is een echte competitiemotor die zich richt op een eerder beperkte groep van rijder, maar hij past wel perfect bij de “Ready to Race” slogan van KTM.
De SX125 EN SX150
Enkele ronden op wat ikzelf de ‘BMX’ van de familie noem én de conclusie is dezelfde als die van de 250. Eigenlijk is het nog méér fun om 2 versnellingen terug te schakelen bij het insturen van de bocht. We denken niet aan het het koppel en we gaan in de aanval om hoog in de toeren te blijven, daar waar deze motor in uitblinkt dus. Hou best rekening met twee verschillende tandwielen achteraan. Naargelang je niveau of de baan kan een tand meer of minder je leven heel wat makkelijker maken.
Een nieuw frame, een diafragmakoppeling, een nieuwe verstevigde Pankl versnellingsbak (garantie voor kwaliteit), een nieuwe uitlaatlijn en herontworpen plastic vervolledigen de nieuwigheden van deze modellen. De SX150 voegt net iets meer koppel en kracht toe over het volledige bereik. Een bocht die je normaal in tweede zou nemen op de 125 kan je op de SX150 met een andere lijn nemen in derde nemen met minder tijd om opnieuw ‘op te pakken’.
Hoewel de SX150 minder populair is, verdient ook dit model zeker zijn plaats in de catalogus. Over catalogus gesproken de befaamde Power Parts cataloog herbergt niet minder dan 300 referenties voor elk motormodel. En ook in de nieuwe Power Wear catalogus staat heel wat lekkers voor de fans van het merk. Ondanks de bijkomende inspanningen van de Japanse constructeurs staan de commerciële en sportieve successen van de Oostenrijkers niet ter discussie. De 2019 lichting van KTM lijkt deze leiderspositie verder te verstevigen. Een mentaliteit waarbij alles constant in vraag wordt gesteld op zoek naar verbetering, de korte lijnen met de fabrieksteams in Europa en de VS en de korte ontwikkelingstijd, het wordt allemaal doorgegeven aan de eindklant.
Het 2019 KTM gamma is vanaf begin juli beschikbaar bij de dealer. Hieronder zie je de Belgische prijzen (BTW inclusief), de Nederlandse prijzen staan tussen haakjes.
MINI
50 SX MINI : 3.750 €
50 SX : 3.990 € (3.950 €)
65 SX : 4.750 € (4.740 €)
CROSS
85 SX 17″/14″ : 5.750 € (5.750 €)
85 SX 19″/16″ : 5.750 € (5.750 €)
125 SX : 8.190 € (8.290 €)
150 SX : 8.540 € (8.600 €)
250 SX : 9.080 € (9.170 €)
250 SX-F : 9.580 € (9.670 €)
350 SX-F : 9.980 € (10.080 €)
450 SX-F : 10.310 € (10.400 €)
Tekst: Christophe Bertrand
Foto’s: KTM