GP winnaar Shaun Simpson keert dit jaar terug op KTM. Het merk waarmee de 30-jarige Schot in het verleden zo succesvol was. In 2015 stuurde ‘Braveheart’ zijn 450SX-F nog naar de vierde plaats in de eindstand van het WK MXGP.
Na twee teleurstellende seizoenen met Wilvo Yamaha wil Simpson de draad weer oppikken in het nieuwe RFX KTM team. De ervaren Brit is naast de KTM fabrieksrijders Jeffrey Herlings en Tony Cairoli één van de straffé privé piloten op oranje. In 2019 pakt de Oostenrijkse fabrikant in de MXGP immers ook uit met Max Anstie, Glenn Coldenhoff, Jordi Tixier, Ivo Monticelli en Max Nagl. Voor Simpson biedt de terugkeer naar een Brits KTM team een gelijkaardige omgeving als die waarin hij zo succesvol was in 2014 en 2015. Niet alleen blonk de Britse veteraan in zijn topjaren uit in de GP’s hij boekte met Hitachi KTM UK ook twee nationale titels in eigen land. Ook in België schreef Shaun al een nationale MX1 titel op zijn naam in 2011 (LS Honda).
Simpson hoopt dan ook dat hij in 2019 door zijn hereniging met KTM en WP Suspension de onaangename herinneringen van de twee voorbije seizoenen met kwetsuren kan doen vergeten. “Ik weet niet wat het precies is maar de KTM lijkt me gewoon heel goed te leggen. Hij past bij mijn stijl en hoe ik rijd,” zei Shaun tussen het testen en trainen in RedSand door. “Of het stalen frame er voor iets tussen zit weet ik niet. In ieder geval voel ik me thuis op de KTM. Doordat ik de motor al goed ken, kon ik wat stappen overslagen in de setup. Ik weet immers welke basis ik enkele jaren terug gebruikte. Dat was dus de referentie toen ik met testen begon. Ik weet hoe de motor zal reageren wat betekent dat ik met een gerust hart uren kan draaien zonder me al te veel zorgen te maken over de afstellingen,” legt de sympathieke Schot uit.
“Eigenlijk is de KTM niet zoveel veranderd sinds ik laatst op KTM reed in 2016 (red. Wilvo Virus Performance KTM). Oké, de motor ziet er een beetje anders uit, qua uitzicht. Ook het blok werd flink aangepakt maar het gevoel is héél vergelijkbaar. Zelfs standaard zou ik zeggen dat het al een verdomd goede motor is.”
Het is dan ook duidelijk dat Shaun zich goed voelt sinds hij weer op een oranje machine zit. Het geeft de ex-Lierop GP winnaar een bewezen platform waarop hij kan verder bouwen hoewel zijn RFX team nieuw is in het WK. Naast Simpson in de MXGP gaat het team overigens met twee jonge EMX rijders van start. “Het team heeft een ietwat aparte structuur want er zijn veel verschillende sponsors die hun steentje bijdragen. Dat betekent ook dat we veel mensen tevreden moeten houden maar ik besef dat het team vooral rond mij draait en dat geeft vertrouwen. Ik heb de onderdelen die ik wil op de motor. Nu moeten we nog wat verfijnen in de laatste ontwikkeling van het motorblok.”
In 2015 won zandhaas Simpson in België en Nederland. Twee jaar later was het raak in de modderige Indonesische GP. Opnieuw aanknopen met de 7de en 4de plaats in de eindstand van het WK, in respectievelijk 2014 en 2015 en zichzelf weer op de kaart zetten als een top-5 rijder is de ambitie.
“Ik wil graag wat mensen verrassen ja! Daarom mik op een sterke start van het seizoen zonder over mijn toeren te gaan,” analyseert de Fly Racing piloot. “We mikken echt op een sterk eindresultaat, regelmaat over het hele seizoen is dus zeker een sleutel tot succes. Net omdat ik heel op mijn gemak ben op de motor ben ik er van overtuigd dat het mij gaat helpen om constant te presteren. Soms zat ik op de Yamaha te veel op mijn limiet. Dat heeft zich ook vertaald in de blessures die ik opliep. Het waren veelal uitzonderlijk crashes en die heb ik cash betaald.”
Shaun Simpson is één van de vier Britten in de MXGP dit jaar.
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Huub Munsters, Elliot Spencer