Na de crossmotoren is Husqvarna Motorcycles trots om hun complete gamma 2020 TE- en FE-enduro-modellen te lanceren! Het vernieuwde gamma van de Oostenrijkse fabrikant heeft belangrijke chassis-, ophanging- en motorontwikkelingen in petto… Voor endurorijders die hun grenzen (nog) verder willen verleggen!
De 2020 Husqvarna enduro-modellen bieden een hoog niveau van dynamische prestaties, toonaangevend vermogen in alle cilinderinhouden en verbeterde WP Suspension veringen. HVA sleutelde ook aan de ergonomie voor de rijder en overgoot alles met een progressief ontwerp. Dankzij een nieuw frame, subframe, schokdemper updates aan de voorvork en de instellingen -met zoals we dat van Husqvarna gewon zijn een hele resem toponderdelen standaard- moeten rijders van alle niveaus zich nog beter in hun sas voelen tijdens het off-road rijden.
Enduro rijden is vaak onvoorspelbaar. Daarom combineert Husqvarna voor de nieuwe generatie MY20 motoren ongeëvenaarde prestaties met vooruitgang op het vlak van rijwielgedeelte en rijgedrag. Hiermee komt Husqvarna tegemoet aan de eisen van professionele als amateur endurorijders die zowel gebruiksgemak, comfort als een uitstekende wegligging verlangen.
BELANGRIJKSTE CHASSIS-UPGRADES
Husqvarna heeft een stevige reputatie op het vlak van technologische innovatie. Voor 2020 werden alle frames flink onder handen genomen wat resulteerde in een verhoogde longitudinale en torsiestijfheid. Tel daarbij het nieuwe, lichtere carbon subframe en begrijpt dat Husqvarna resoluut de bakens wil verzetten! Zelf omschrijven ze het resultaat als ‘uitzonderlijke handelbaarheid, stabiliteit en feedback voor de rijder. We kunnen niet wachten om dit zelf te ondervinden.
Ook de nieuwe aluminium cilinderkopbevestigingen dragen hun steentje bij tot een verbterde handelbaarheid. Qua vering vinden we vooraan een upgedate versie van de 48 mm WP XPLOR voorvorken. De WP XACT-demper is dan weer eenvoudige in te stellen biedt meer consistente demping en betere weerstand tegen “bottoming”. Het linksysteem -dat de zithoogte verlaagt- moet er dan weer voor zorgen dat technisch terrein nog nooit zo vlot te overwinnen was.
ALTIJD VOORUIT GAAN
Husqvarna stelde zich echter niet tevreden met aanpassingen qua rijwielgedeelte en frame. Alle modeljaar 2020 -dàt is die MY20 van de kenners- enduromodellen kregen namelijk een nieuwe krachtbron. Daarnaast werden ook de uitlaatsystemen en kabelbomen onder handen genomen.
Helemaal nieuw is de TE 150i die naast de baanbrekende TE 250i en TE 300i komt postvatten. Uiteeraard uitgerust met dezelfde beproefde tweetakt-brandstofinjectietechnologie. Die elektronische brandstofinjectie koppelt het gemak van een moderne viertakt voor een fractie van het gewicht, met een behendig en lichtgewicht frame. Het resultaat is een compacte en krachtige off-road motorfiets. Door standaard gebruik te maken van een elektrische starter, staat de voortdurende tweetaktontwikkeling van Husqvarna Motorcycles met deze TE 150i garant voor maximale prestaties.
Het volledige viertakt gamma biedt uitgebreide motor-upgrades voor betere prestaties en rijbaarheid. De FE 450 en FE 501 kregen een nieuwe cilinderkop. Voor de FE 250 en FE 350 stonden er uirtgebreide verfijningen op het menu. Het typische, super cleane design wordt doorgetrokken in het nieuwe modeljaar dankzij nieuwe plastic en graphics.
Minstens zo belangrijk zijn echter de nieuwe accenten die Husqvarna legt op het vlak van ergonomie. Het zadel werd 10 mm verlaagd qua zithoogte, en de slankere plastic moet de rijpositie verbeteren zodat je voortaan met nog meer vertrouwen op de Husky plaatsneemt.
WAT IS NIEUW VOOR 2020
=> Nieuw frame op alle modellen met verhoogde longitudinale en torsiestijfheid
=> TE 150i met elektronische brandstofinjectie
=> Nieuw 250gr lichter 2-delig subframe voor het hele gamma
=> Bijgewerkte WP XPLOR-vork met nieuwe mid-halve zuiger en instelling
=> Update WP XACT-schok met nieuwe hoofdzuiger & instellingen
=> Nieuwe link voor een lagere zithoogte en extra controle
=> Volledig nieuwe uitlaatsystemen voor optimale prestaties en duurzaamheid
=> Nieuw zadel dat de rijder 10 mm dichter bij de grond plaatst
=> Verbeterde koeling met radiatoren die 12 mm lager zijn geplaatst
=> Progressief nieuw bodywork met nieuwe en verbeterde ergonomie
=> Geactualiseerde 4-taktmotoren met verbeterde prestaties en rijbaarheid
=> 1 ° lagere montage op T 250i / 300i-motoren voor verbeterde tractie vooraan
=> Bijgewerkte TE 250i / 300i-cilinder voor superieure tweetaktprestaties
Tegelijk met de lancering van het MY20 enduro gamma stelt Husqvarna Motorcycles’ haar GOTLAND CLOTHING – functionele offroadkleding voor. Daarnaast heeft Husqvarna Motorcycles ook een uitgebreid aanbod van accessoires gaande van prestatiegerichte onderdelen over ophangingscomponenten, beschermende onderdelen tot gereedschap.
Het nieuwe Husqvarna MY20 enduro-assortiment is vanaf juni 2019 wereldwijd verkrijgbaar bij alle geautoriseerde Husqvarna Motorcycles Dealers.