SX Global, het Australische bedrijf dat de rechten van het FIM WK Supercross (WSX) verwierf, kondigde vandaag vier van de tien exclusieve teamlicenties aan. Onder die eerste vier, twee Amerikaanse teams – HEP Suzuki en MotoConcepts Honda- en ook twee Franse teams -Bud Racing Kawasaki en GSM Dafy Michelin Yamaha.
Alle vier zijn het onafhankelijke teams die werden geselecteerd voor hun ervaring op het hoogste niveau in supercross en motorcross. Hoewel die teams geen fabrieksteams zijn, zouden er toch meteen tot zes verschillende merken deelnemen in de eerste editie van het WK.
Qua opzet slaat SX Global een volledig nieuwe richting in. “WSX is weliswaar een uniek model in de supercross, maar wel één die gebruikt wordt door de meerderheid van de bloeiende sportcompetities en motorsportseries over de hele wereld. WSX heeft een exclusieve eigendomsstructuur voor de teams, waardoor elk team zijn waarde in de loop van de tijd kan verhogen. Daarnaast biedt dit platform ook een groot aantal commerciële mogelijkheden op mondiaal en regionaal niveau voor internationale en lokale evenementen.
Dit unieke model, gecombineerd met SX Global’s budget van $50 miljoen ter ondersteuning van teams en rijders-gedurende de eerste vijf jaar van het kampioenschap, leidde tot enorme belangstelling voor een plaats als officieel team. In totaal ontving de promotor meer dan 40 aanvragen van gegadigden over de hele wereld.
De komende weken zullen alle tien teams bekend worden gemaakt. De vier eerste teams op een rij:
MotoConcepts Honda – Mike Genova
De succesvolle zakenman Mike Genova staat aan het roer van MotoConcepts Honda. Dit team geldt als een vaste waarde in de AMA Supercross. Genova presteert er regelmatig sterk en focust sinds enkele jaren uitsluitend op Supercross. Momenteel werkt hij met getalenteerde rijders zoals Vince Friese en Justin Brayton.
Pipes Motorsports Group – Dustin Pipes
Dit team -beter bekend als Twisted Tea/HEP Motorsports- wordt geleid door de jonge Dustin Pipes. Die maakte al vrij vroeg de overstap van een carrière als rijder naar een rol als teammanager en -eigenaar. Pipes Motorsports Group wordt rechtstreeks gesteund door Suzuki Motor Company vanuit Japan mar het is geen fabrieksteam. Ambitieus zijn Pipes en zijn mannen wel. Dit jaar trad het team in de SX aan met Justin Bogle, Brandon Hartranft (dit jaar 8ste in 450SX) en Adam Enticknap.
GSM Yamaha – Serge Guidetty
Het team van Guidetty, voluit GSM Dafy Michelin Yamaha, is het officiële team van Yamaha France. Samen met Bud Racing is dit het eerste Europese team dat zal deelnemen aan het FIM WK Supercross. Guidetty was zelf een prima SX rijder en met Maxime Desprey heeft het team de regerende Franse SX kampioen in huis. Daarnaast treden meervoudige Arenacross UK kampioen Thomas Ramette en Anthony Bourdon aan voor “de blauwen”.
Bud Racing Kawasaki – Stephane Dassé
9mm Bud Racing Kawasaki is een van de meest vooraanstaande teams in Frankrijk en draait al geruime tijd mee in de GP paddock. Zowel in het WK motorcross als in de EMX reden Bud rijders zich al in de kijker. Teambaas Stephane Dassé heeft zijn sporen dus al ruimschoots verdiend. Zijn team speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van enkele van de meest succesvolle rijders in de sport, waaronder Marvin Musquin, Gautier Paulin, en Dylan Ferrandis.
Tekst: Redactie
Foto’s: SX Global, Suzuki Racing, CDS, Mediacross