Nadat het merk in 2018 uit het wereldkampioenschap motorcross verdween, deemsterde Suzuki verder weg in de vergetelheid. Behoudens hier en daar in een amateurbond, zag je de gele machines met zo een roemrucht verleden nergens meer. En toch blijven ze crossmotoren maken in Hamamatsu.
In mei van dit jaar kwam er onheilspellend nieuws dat Suzuki ook haar motorsportactiviteiten in de MotoGP zou stoppen. De aanleiding zou fraude zijn met software voor dieselwagens van het merk. Suzuki zit in de hoek waar de klappen vallen maar komt toch elk jaar met een update van haar RMZ-lijn. Dat die sinds 2019 niet meer gewijzigd is hoeft niet eens een nadeel te zijn.
Het merk heeft nog steeds veel aanhang maar intussen ook tegenstanders die de RMZ250 hopeloos verouderd vinden. Dat deze crossmotor gedateerd is staat buiten kijf. Hij is de traagste van allemaal, heeft geen elektrische starter en is te zwaar om competitief te zijn. Van de andere kant is het de goedkoopste viertakt die je kan kopen. Bovendien stuurt een “Soes” traditioneel vlijmscherp in de bochten, het is zelfs een handelsmerk geworden en de RMZ verslaat daarmee alle andere motoren. Ook is deze crosser erg betrouwbaar, je kist met gereedschap hoef je niet mee te nemen naar het circuit.
De vraag is of je alle nieuwste snufjes nodig hebt op je crosser? Als amateurrijder ben je goed af met een machine die een degelijke bouwkwaliteit heeft en niet teveel kost. De testrijders in de onderstaande video bevestigen dat er erg veel fun wordt beleeft aan boord van de RMZ. De RMZ braakt 39 paardjes uit en dat zijn er 5 minder dan een gelijkaardige KTM. Maar dat hoeft geeneens een nadeel te zijn. De Suzuki is onderin wel krachtig genoeg om er plezier mee te beleven en op elke omloop als een pro uit de bochten te scheuren.
Een Suzuki kopen om die dan op te smukken met snellere spullen is naast de kwestie. Je zou bovenop het aankoopbedrag zoveel euro’s moeten dokken dat je dan beter een KTM zou kopen. Deze RMZ250 laat je dus beter standaard. De enige aanpassing die we kunnen bedenken is het aanpassen van de vering op jouw lichaamsgewicht. Nog een pluspuntje van deze Suzuki is dat het de ideale overgangsmotor is voor rijders die de overstap maken van een 85cc tweetakt. Die overgang is met deze machine minder brutaal door het beperkte topvermogen. De RMZ250 van 2023 kost 8.000 euro en is dus een pak goedkoper dan zijn concurrenten uit Japan en Oostenrijk.