Jago Geerts heeft de Grote Prijs van Portugal – de vijfde manche van het wereldkampioenschap MX2 – volledig naar zijn hand gezet. De Belg ging in Agueda met de volle buit aan de haal. De WK-leider won zowel de kwalificatierace als beide reeksen. Goed voor 60 WK-punten. Rick Elzinga eindigde zevende, Thibault Benistant tiende.
Het FIM wereldkampioenschap streek in 1985 voor het eerst neer in Agueda, een stadje zo’n 75 kilometer ten zuiden van Porto. Dit weekend was de Crossdromo Internacional – vooral gekend omwille van zijn oranje ondergrond – al voor de 24ste keer het strijdtoneel van een Grote Prijs. Toch kregen de rijders er dit weekend heel wat nieuwigheden voorgeschoteld: de lay-out onderging een ingrijpende metamorfose (breder en sneller) én er werd in tegengestelde richting gereden. Wijzigingen die Jago Geerts best wel kon pruimen. De Belg won op zaterdag de kwalificatierace, nadat hij Längenfelder in de derde ronde mooi binnendoor van de leiding had gestoten. Thibault Benistant bleef op een achtste plaats steken. Rick Elzinga was de pechvogel met dienst: hij moest de strijd staken met een kapotte voorrem.
Afwachten
De Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijders schoten in de eerste reeks goed uit het starthek. Geerts nestelde zich meteen in het wiel van Adamo, die de holeshot pakte. Benistant zat er ook goed bij, in vierde positie. En Elzinga? De Nederlander, die de 26ste startpositie had, dook net buiten de top 10 in de eerste bocht.
Het was opletten geblazen in die beginfase. Door het overvloedig sproeien lag het circuit er nat en glad bij. Geerts koos dan ook voor een slimme aanpak. Hij volgde Adamo op een veilige afstand en wachtte tot het circuit was opgedroogd om aan te vallen. Iets voorbij halfweg zette Jago de Italiaan een eerste keer onder druk. Maar zijn echte aanvallen spaarde hij op tot de slotfase. In de voorlaatste ronde sloeg Geerts zijn slag, toen hij zich vol overgave knap binnendoor wrong bij Adamo. Jago snelde meteen van de Italiaan weg en pakte de reekswinst.
Benistant verging het een pak minder goed. De Fransman ging in de derde ronde tegen de grond en zakte van P4 terug naar P10. Daarna ging het van kwaad naar erger voor Thibault, die pas als 13de over de meet bolde. Elzinga daarentegen reed een sterke eerste reeks. De Nederlander bleef goede rondetijden neerzetten, maakte amper fouten en kon zo nog opschuiven naar een mooie zevende plaats.
Meteen aanvallen
De marshalls hadden gelukkig lessen getrokken uit de eerste reeks, waardoor ze veel spaarzamer waren tijdens het sproeien voor de tweede race. Geerts koos dan ook voor een totaal andere aanpak: niet meer afwachten, maar voluit voor de aanval gaan. Längenfelder en Adamo namen nog wel een betere start, maar na drie bochten had Jago zijn twee rivalen al te pakken. De vicewereldkampioen legde een verschroeiend tempo op, waardoor de concurrentie al snel moest lossen. Geerts reed autoritair naar zijn derde GP-zege van het seizoen, nummer 19 al in zijn carrière.
Rick Elzinga had de smaak te pakken na zijn sterke eerste reeks. De Europese kampioen EMX250 koos – net als in de eerste reeks – om in de start achterlangs te kruisen. Met succes, want hij schoof meteen van P26 naar P15. De Nederlander ging op zoek naar meer. Na acht ronden reed Rick al op de negende plek. Een positie die hij niet meer afgaf. Daarmee eindigde hij vlak achter teammaat Benistant. De Fransman dook als zesde in de eerste bocht, maar geraakte maar niet in zijn normale ritme en viel nog twee plekjes terug.
Geerts pakte in Agueda de volle buit – 60 punten – en heeft in het WK nu 36 punten voorsprong op Adamo. Benistant zakt terug naar plek vier, Elzinga blijf elfde.
Volgend weekend trekt het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team naar Arroyomolinos voor de Grote Prijs van Spanje.
#93 Jago Geerts
“Vanaf de eerste ronde in de training, op zaterdag, voelde ik me goed in mijn vel. Toen wist ik al dat het een goed weekend zou worden. Maar de kwalificatierace én de twee reeksen winnen: dat had ik nu ook weer niet meteen verwacht. Het werd gewoon een perfect weekend. Ik heb dit altijd al een tof circuit gevonden. Met de nieuwe lay-out en het rijden in tegengestelde richting vind ik het nog plezanter. Ik ben ook tevreden over de manier waarop ik mijn races heb aangepakt. Intelligent in de eerste reeks, door wat af te wachten. Iets wat ik vaker moet doen. Daarna vol voor de aanval in het begin van de tweede reeks. Ook mooi natuurlijk.”
#198 Thibault Benistant
“Wat kan ik zeggen? Weinig he… Toch zeker geen positieve dingen. Het was gewoon een heel slecht weekend. Ik had geen goed gevoel op dit circuit, ik had geen goed gevoel op mijn motor. Ik reed zonder vertrouwen. Heel frustrerend. Maar het is nu eenmaal zo, ik kan het nu toch niet meer veranderen. Wat ik wel kan en zal doen: keihard blijven werken om dit probleem op te lossen. Ik moet en zal een stuk beter voor de dag komen in Spanje. Daar ben ik zeker van. Nu moet ik even door deze zure appel bijten.”
#44 Rick Elzinga
“Een degelijk resultaat. Eentje waarop ik kan bouwen. Nochtans begon mijn weekend dramatisch. In de kwalificatierace kreeg ik een steen op mijn voorrem, waarna die bleef haperen. Game over. Een 26ste plaats aan het starthek. Begin er maar aan. Ik heb dan gekozen om twee keer achterlangs te kruisen. En dat werkte goed. In de eerste reeks lag de baan er nat en moeilijk bij. Dat lag me wel, waardoor ik naar plek 7 kon opschuiven. In de tweede reeks was het iets moeilijker om te passeren. Maar P9 was al bij al nog een goed resultaat. Eindelijk begint het voor mij wat in zijn plooi te vallen. Ik moet op dit elan verder gaan, dan kan ik nog hoger mikken.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha Racing