Het 2025 modeljaar staat wat Honda crossmotoren in het teken van vernieuwing over de hele lijn. Zowel de CRF250R als de CRF450R zijn voor 2025 namelijk volledig nieuw. Wij mochten proeven van de MY25 CRF wapens op de mooie baan van Malpensa vlakbij Milaan.
Zoals alle merken haalt Honda voor de ontwikkeling van seriemotoren graag de mosterd bij hun fabrieksrijders. Voor de grote terugkeer van HRC in de MX2 GP’s is het weliswaar wachten tot volgend seizoen maar in de VS was de CRF250R bijzonder succesvol. De vorige generatie van de CRF250R pakte drie SX titels en twee opeenvolgende MX titels (2022 en 2023), uiteraard met dank aan de Lawrence brothers.
Eigenzinnige stamboom
Traditioneel kwam Honda in de kwartliter klasse op de proppen met fijn sturende, vergevingsgezinde, kwalitatieve crossers. Alleen schortte vaak aan bruikbaar vermogen. De 2014-2017 generatie was goed onderin en in het middengebied, bovenin kwam-ie duidelijk tekort. Voor de 2018-2021 CRF250R gooide Honda de boel om. Het resultaat was een motor die krachtig was in de hoge toeren en in het middengebied maar die onderin weinig enthousiasme toonde. De vorige generatie (2022-2024) was dan weer een stap in de goede richting. Hoe zou deze CRF het er vanaf brengen?
Plan van aanpak
Dat de Japanse reus iets moest doen aan het blok was ’n evidentie. Ook wat betreft het harde gevoel van het frame in combinatie met de Showa veringen lag er veel werk op de plank. Honda ging aan de slag met beide werkpunten. Hulde voor “Big Red” overigens om hier vaart achter te zetten. In het verleden ‘loste’ Honda steevast eerst een volledig nieuwe CRF450R -om de vier jaar- om dan het daaropvolgende jaar een volledig nieuwe CRF250R op de wereld los te laten. Niets van dat alles dus voor 2025 waarin zowel de CRF250R als de CRF450R ’n metamorfose ondergingen.
Zomaar even 70% van het alu twin-spar frame is nieuw. Zowel de stijfheidsbalans, de kroonplaten, stuurpen, subframe bevestigingspunten werden compleet herzien. Het doel? Een comfortabeler en meer voorspelbaar chassis.
Ook grondig aangepakt zijn de Showa 49mm vering en demper (allebei Hitachi Astemo). Om een zachter vering gevoel te krijgen, werden de standaardinstellingen geüpdatet. Voor heel wat onderdelen -van de regelkleppen tot dichtingen, olie en kleppen- richtte Showa zich op bewezen technologie van hun vermaarde A kit. Goed nieuws voor de monteurs: de schokdemper is veel makkelijker te verwijderen dan bij de vorige CRF generatie.
Dringen geblazen
Een blik op de stand in het MX2 constructeurskampioenschap zegt veel over de productiemotoren waar je als gewone sterveling uit kan kiezen. Maar liefst 9(!) verschillende merken strijden in de GP’s. Daaronder veelbelovende nieuwkomers zoals Triumph en Fantic. De concurrentie om de zuurverdiende centen van de liefhebber in de markt voor een nieuwe 250 viertakt is groter. Denk maar aan de Suzuki RM-Z250, de rechttoe rechtaan Kove MX250 of de elektrische crossers.
Kortom de tijd dat grote fabrikanten als vanzelf bovenaan de shortlist van de klant komen, is misschien wel voorgoed gedaan. Honda blijft in ieder geval niet op zijn lauweren rusten. Het CRF250R blok profiteert voor 2025 o.a. van een directere luchtstroominlaat, nieuwe, stijvere krukas, een rechtere uitlaatlijn en een update van de ECU. Dit alles zou moeten resulteren in verbeterd acceleratiebereik van midden tot top, een beter gevoel bij lage snelheden en een hoger vermogen tot voorbij de piek.
Tot slot komt de ‘kleine’ Honda ook goed voor de dag qua electronica. De naam van dit technologisch vernuft: Honda Selectable Torque Control (HSTC). Deze mapping neemt de bekende CRF450R EMSB (Engine Mode Select Button) over en laat toe om te kiezen tussen drie motor mappings, drie koppel controle-instellingen -uitzetten is echter ook een mogelijkheid- en drie niveaus van HRC launch control.
De baan op
Tot zover de theorie, tijd om te rijden! Vooraleer ik opstap even het gebruikelijke, statische rondje maken. En dat valt niet tegen. Zoals bij Honda steeds het geval is, valt het hoge niveau van afwerking op. Deze CRF250R geeft met een solide, kwalitatieve indruk. Topmaterialen zoals de titanium tank, de geavanceerde tweezuiger remklauw vooraan, het Renthal Fatbar 839 stuur, Pirelli MX32 midsoft rubber… Ook handig: de luchtfilterbox werd (gelukkig) aangepakt waardoor die nu veel makkelijker te vervangen is.
De nieuwe radiatorflappen zijn aangekleed met de verticale CRF branding. Een heel ander zicht dan voordien, maar hij mag er zeker zijn! Plaatsnemen en de juiste rijpositie vinden, is zelfs met mijn genereuze 1m 94 een fluitje van een cent.
Eens de baan op kan je er niet om heen hoe superlicht deze motor aanvoelt en hoe ongekend makkelijk alles gaat. Bochten nemen is kinderspel. Accelereren gaat vanzelf, je lijkt wel meters te maken zonder dat het gas überhaupt aangeraakt wordt. De CRF250R zweeft echt door de bocht en verliest nergens zijn tractie. Van andere testrijders hoorden we dat dit een enorme sprong vooruit was ten opzichte van de vorige generatie CRF250R. Zowel wat betreft de ergonomie als de balans in het frame gooit Honda’s MX2 wapen hoge ogen. Enerzijds is-ie stug/stijf bij het accelereren, anderzijds is-ie flexibel en ‘meewerkend’ tijdens springen, insturen en afdraaien. Eigenlijk precies zoals je het wil hebben, dus. Ik vond de motor persoonlijk wat aan de kleine kant. Hij voelde daardoor wat als een pitbike. De fun factor is dus zeker goed aanwezig. Hoewel hij niet zo groot is, heb je daar als grotere rijder geen last. Door het slanke profiel heb je namelijk van voor tot achter veel bewegingsvrijheid.
De hamvraag
Eerste indrukken zeggen weliswaar veel maar nog niet alles. Dat geldt dus ook voor de korte test zoals wij die ervaarden in Italië.
Wat betreft bruikbaar vermogen scoort de CRF250R prima. De gemiddelde hobbyrijder kan dan ook prima uit de voeten met wat standaard wordt geboden qua koppel en vermogen in het middengebied. Wie serieuze ambities koestert als wedstrijdrijder zal allicht wat op zijn honger blijven met de standaard CRF250R. Hoewel daar met een andere uitlaat en aanpassingen in de ECU al flinke stappen in kunnen gezet worden uiteraard. Zowel het topvermogen als doorlopen waren voldoende al moet de CRF250R op dat vlak wel het hoofd buigen voor de KTM/HVA/GasGas of de Kawa KX250.
We zijn dan ook erg benieuwd naar de zogenaamde “Works Edition” die is uitgerust met een Yoshimura uitlaat, speciale cilinderkop, aangepast ECU instellingen, nieuw, exclusieve hydraulische koppeling en fraais zoals de Kashima titanium gecoate Showa voorvorken, Dunlop banden enzovoort.
Slotconclusie
Voor Honda-rijders die overstappen van het vorige model is deze CRF250R een no-brainer. Over de hele lijn ging het rode MX2 kanon er op vooruit. Het aangename, voorspelbare rijgedrag en de verbeterde vermogensafgifte bovenin zijn zeker pluspunten. Ik heb dan ook ontzettend genoten van de rij-ervaring op zich.
Veel amateurs zullen in de 2025 CRF250R een leuke, comfortabele en kwalitatieve bondgenoot vinden. De grote ‘maar’ is echter welke referentie je gebruikt om de prestaties te beoordelen. In dat opzicht land ik met de CRF250R op een eindscore van 7,5. Rekening houdend met de interessante prijs valt de balans prijs/kwaliteit zeker gunstig uit en dan verdient de MX2 Honda minstens een punt meer uit in de finale beoordeling.
De CRF250R wordt deze dagen volop geleverd bij de officiële dealers. Meer weten over de 2025 crossers? Klik dan hier.
Prijs CRF250R: 9.699€
TECHNISCHE GEGEVENS
KRACHTBRON
VERSNELLINGSBAK: 5 versnellingen
STARTER: Elektrische starter
SLAG: 50.9 mm
BORING: 79 mm
COMPRESSIEVERHOUDING: 13,9:1
KOPPELING: Natte multi-plaatkoppeling
CILINDERINHOUD: 249.4cc
INJECTIE: PGM FI benzine-injectie
ONTSTEKING: Digital CDI
MOTORTYPE: Vloeistofgekoelde viertakt SOHC eencilinder
CHASSIS
AFMETINGEN (L x B x H): 2.179 x 827 x 1.262mm
RIJKLAAR GEWICHT: 102 kg
TANKINHOUD: Ca. 6,3 l
BOUWWIJZE FRAME: Aluminium Twin-tube
VOORVERING: Showa 49 mm USD voorvork met spiraalveren
BODEMVRIJHEID: 333 mm
ACHTERVERING: Showa monoshock met Honda Pro-link
ZITHOOGTE: 955 mm
BALHOOFDHOEK: 28.24 °
VEERWEG VOOR: 273 mm
VEERWEG ACHTER: 313 mm
WIALBASIS: 1.483 mm
WIELEN
VELGEN VOOR: 21 x 1.60, Aluminium spaakvelgen
VELGEN ACHTER: 19 x 2,15 Aluminium spaakvelgen
BANDEN VOOR: 80/100-21 Pirelli MX32 Midsoft
BANDEN ACHTER: 10/90-19 Pirelli MX32 Midsoft
REMMEN
DIAMETER REMSCHIJF VOOR: 260 mm, tweezuigerklauw
DIAMETER REMSCHIJF ACHTER: 240 mm, enkelzuigerklauw