De moeder van alle rally’s is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit jaar plaatsvinden in Saoedi-Arabië. De start wordt gegeven in Bisha en twaalf stages later valt de finishvlag in Shubaytah.
De Dakar 2025 begint vorm te krijgen: de zesde editie in Saoedi-Arabië wordt gehouden van 3 tot 17 januari op een parcours dat zich uitstrekt van Bisha tot Shubaytah. De volgende editie zal er ook een zijn voor de taaie rakkers, met de terugkeer van de 48-uurs chrono, een traditionele marathonetappe en een driedaags avontuur in het Empty Quarter, waar de race zal eindigen.
De Dakar-teams hebben het gaspedaal flink ingetrapt om aparte stages voor ten minste vijf specials te maken en etappes met meerdere lussen te ontwerpen.
Er is veel aandacht besteed aan het fine-tunen van de look en feel van het startkamp in Bisha. In lijn met de traditie om daar de eerste dagen van de rally te verblijven, zal de finishlijn van de proloog midden in het bivak liggen. Het zal de eerste keer zijn dat er een stoppunt naast het podium wordt geplaatst.
De 48 uurs chrono
Het concept van een lange etappe verdeeld over twee dagen waarin de deelnemers de nacht moeten doorbrengen in een van de kale bivakken verspreid over de woestijn was een grote hit bij zowel coureurs als kijkers en zorgde voor meer drama en chaos onder de titelkandidaten. Een opgevoerde versie van hetzelfde idee keert terug voor de editie van 2025, nu over 950 km (tegen 540 km in 2024) en over gevarieerder terrein met afwisselend snelle en technische secties.
De renners en bemanningen gaan deze uitdaging aan in de openingsweek. Er zullen genoeg mogelijkheden zijn om een gat te slaan, en niet alleen in de duinen.
Gescheiden circuits voor motoren en auto’s
Minstens vijf etappes van de Dakar 2025 vinden plaats op aparte parcoursen om het aantal keren dat auto’s motoren moeten inhalen en soortgelijke situaties te verminderen. Naast het verhogen van de veiligheid, plaatst dit de autoploeg vooraan in het veld en dwingt hen om te navigeren zonder het voordeel van het spoor van de rijders.
De specials gaan van start zodra de zon boven de horizon schijnt, zodat de FIA-specials volledig overdag kunnen plaatsvinden en de late aankomst in het bivak wordt beperkt. Last but not least krijgen de truckers ook hun eigen, aparte parcours in een van de etappes in de Lege Wijk.
De Marathon etappe
De rijders en bemanningen zullen het twee keer zonder hun serviceteams moeten stellen. Een traditionele marathon etappe voegt zich bij de “48h chrono”, met een speciaal bivak dat niet toegankelijk is voor de gebruikelijke mechanische ploegen. De machines heel houden over een afstand van meer dan 800 km zal de inzet zijn voor zowel de topkandidaten als de amateurs die de felbegeerde status van “finisher” willen winnen.
Empty Quarter
Het Dakar-veld ontdekte Shubaytah in 2020. De toegangspoort tot de uitgestrekte woestijn van het Empty Quarter is de afgelopen twee edities teruggekeerd als basiskamp voor een steeds gedurfdere verkenning van deze duinenzee. Deze keer markeert Shubaytah het einde van het avontuur, als een baken dat de deelnemers naar de uitgang leidt na een driedaagse strijd tussen chotts en duinen, waaronder een special van meer dan 400 km. Het wordt een aangrijpend spektakel.
Missie 1000
Het begin van Missie 1000 bood een testbed voor een tiental voertuigen om hun geavanceerde alternatieve technologieën te testen in de landschappen van Dakar, waarbij ze elke dag een afstand aflegden die geschikt was voor hun huidige potentieel. Het woestijnlaboratorium keert terug in 2025, met een groeiend aantal projecten die de toekomst van rallyraids willen bouwen.
Zoals elk jaar mogen jullie van ons elke dag een reportage verwachten van de etappes voor motoren. Vorig jaar won HRC Honda-rijder Ricky Brabec de Dakar voor Hero-rijder Ross Branch en Adrien Van Beveren (Honda). Uiteraard volgen we ook de Belgen, vorig jaar waren ze zelfs met vier rijders aanwezig in Saoedi-Arabië. De snelste Belg was Jerôme Martiny met een 25e plaats in de eindstand. Hij zal op 3 januari weer aan de start staan in Bisha voor zijn vierde deelname.
Foto’s: Dakar.com