De veiligheid van motorcrossers staat steeds meer onder druk en dus hield FIM Europe al voor de derde keer de Motocross European Safety Meeting in Italië. Op donderdag 30 en vrijdag 31 januari hebben vertegenwoordigers en belanghebbenden een workshop bijgewoond waar actuele problemen en oplossingen werden besproken in de motorcross. Deze editie van de Motocross European Safety Meeting werd georganiseerd door FIM Europe en FMI, de Italiaanse Motorcycle Federation, op donderdag 30 en vrijdag 31 januari, tussen Bologna en Faenza.
Met hun respectieve vaardigheden en gevestigde ervaringen werkten FIM Europe en FMI in nauwe synergie, waardoor zowel een internationale achtergrond als een directe verbinding met Motocross op nationaal niveau werd gegarandeerd. Het gezamenlijke werk bood een evenement dat een overzicht gaf van de huidige situatie op het gebied van veiligheid en hielp ook bij het creëren van nieuwe netwerken tussen exploitanten van motorcross. De bijeenkomst was niet alleen een gelegenheid voor discussie, maar ook voor het ontwikkelen van concrete richtlijnen die in alle competities en op elk gebied van de discipline kunnen worden toegepast.
In deze twee dagen van de workshop werden de deelnemers geconfronteerd met het werkelijke scenario en de problemen in de motorcross, waarbij ze met elkaar in contact kwamen en meningen, oplossingen en verbeteringen uitwisselden. Het bestuur was bedoeld om de vaardigheden en kennis van insiders en officials te versterken bij het verbeteren van de veiligheidsvaardigheden van motorcross, waarbij de nadruk lag op drie hoofddoelen:
- de toekomst van elektrische aandrijving
- de rol van rijders tussen innovatie en passie voor motoren
- de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van rijders
Een belangrijke stap naar een veiligere toekomst, een enorme kans om visies te verdiepen en te ontdekken hoe technische vooruitgang kan bijdragen aan het veiliger maken van motorcross.
Op donderdag verwelkomde de bijeenkomst Dainese, SPM, Ducati, Alpinestars en MyLaps, die hun huidige projecten en innovatieve oplossingen voor de veiligheid van motorrijders presenteerden. De onderwerpen: toekomstige bescherming op MX, circuitbeveiliging, airbag MX-systeem, elektrische motoren en racecontrole- benodigdheden en -formules.
Op vrijdag verplaatste de groep zich naar 04 Park Circuit in Faenza: een circuit in aanbouw dat is gerestaureerd dankzij de waardevolle samenwerking tussen voormalig MotoGP-rijder Andrea Dovizioso, het FMI en de plaatselijke gemeente. Hier werd de bijeenkomst voortgezet met een circuitwandeling en een casestudy, waarbij de nadruk lag op het toegepaste innovatieve systeem. Aan het einde van de dag kregen de autoriteiten van de FIM en FIM Europe en de vertegenwoordigers van de federaties de gelegenheid om hun projecten te presenteren, met het gemeenschappelijke doel om ervaringen te delen en samen nieuwe oplossingen en ideeën te ontwikkelen.
Michal Sikora, voorzitter FIM Europe: “Veiligheid in motorcross is een cruciale prioriteit voor FIM Europe. Het is onze verantwoordelijkheid om te zorgen voor het welzijn van rijders, officials en iedereen die bij de sport betrokken is. Wij geloven dat het delen van ervaringen en het continu bijscholen van onze officials essentieel is voor het handhaven van de hoogste veiligheidsnormen en het bevorderen van een veilige omgeving voor iedereen op het circuit”.
Andrea Barbieri, FIM Europa: “Als voorzitter van de Motocross en Snowcross Commissie wil ik de FMI en FIM Europe bedanken voor de waardevolle samenwerking bij het organiseren van de bijeenkomst. Zeven FMN’s (Italië, Frankrijk, Polen, Nederland, San Marino, het Verenigd Koninkrijk en Zweden) hebben enthousiast deelgenomen aan het evenement, waarbij ook enkele grote bedrijven op het gebied van motorcross hun nieuwe projecten hebben gepresenteerd. We blijven allemaal samenwerken om de veiligheid te verbeteren”.
Foto’s: FIM Europe
Tekst: Danny Hermans