Published On: 24 februari 2025

Morgen is een erg belangrijke dag voor de KTM Group want dan wordt er beslist over de toekomst van de Oostenrijkse motorfabrikant. Enkele dagen dook ook nog een nieuwe speler op in het verhaal: het is de Duitse auto-en motorfabrikant BMW die, zonder het met zoveel woorden te willen toegeven, eigenaar of mede-eigenaar wil worden.

Morgenochtend wordt dus gestemd over het in december voorgestelde herstructureringsplan. Er wordt ruim 2 miljard gevorderd door de schuldeisers waarvan 1,2 miljard voor een aantal toonaangevende Oostenrijkse banken. Als het herstructureringsplan echter wordt verworpen, zal dit leiden tot een faillissement en waarschijnlijk het uiteenvallen van het bedrijf, waarschuwde herstructureringsbeheerder vooraf.

Op dinsdagochtend om 9 uur moeten alle potentiële investeerders aan de curator van het failliete KTM AG bewijzen dat ze de € 580 miljoen die nodig is voor het quotum van 30% eind mei kunnen financieren. Bovendien heeft KTM € 200 miljoen nodig om de activiteiten vanaf 17 maart 2025 te hervatten.

Naast Stephan Zöchling, de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van KTM’s moederbedrijf Pierer Mobility, en KTM’s Indiase partner Bajaj, zijn er ook geruchten over CF Moto uit China en FountainVest uit Hong Kong. Er moet ongeveer 150 miljoen euro worden opgehaald bij de eigenaren om de herstart van de productie in de momenteel stilstaande fabriek in Mattighofen te financieren.

Vorig weekend bracht een insider ook BMW aan als mogelijke investeerder. BMW Motorrad zou dan €780 miljoen moeten overmaken om het financiële gat dicht te rijden, maar dat verhaal wordt noch bevestigd, noch ontkend. Volgens de Oostenrijkse pers zou de deal met BMW ruw zijn in al zijn aspecten. Het zou dan de job kosten van alle 4.500 werknemers. De R&D zou in dat geval volledig verhuizen naar de BMW Motorrad vestiging in München, Duitsland, terwijl de productie naar India wordt verplaatst. TVS, de Indiase partner van BMW aldaar, zou in de toekomst de KTM-motoren in India kunnen bouwen, net als de Indiase Bajaj Group, die al voor KTM produceert.

De huidige Oostenrijkse toeleveranciers zouden in dat geval ook allemaal met lege handen komen te staan als de productie volledig zou worden verplaatst. BMW zou in de toekomst op zijn eigen leveranciers vertrouwen, wat betekent dat de volgende golf van faillissementen in Oostenrijk eraan komt. In dit scenario wordt Mattighofen onttrokken aan enige vorm van activiteit en blijft daar alleen een industriële ruïne over.

Morgen weten we meer over de toekomst van de KTM Group.

Foto’s: KTM
Tekst: Danny Hermans