Published On: 31 juli 2018

Als er in de MXGP een prijs voor de strijdlust was dan zou Evgeny Bobryshev een belangrijke kandidaat-winnaar zijn. Bobby heeft met beide handen zijn kans gegrepen toen BOS GP hem de mogelijkheid bood om toch nog GP’s te rijden. Ondanks zijn motor in ontwikkeling is Bobryshev uitgegroeid tot een vaste waarde in de top-10.

Een resem top-10 plaatsen, met als uitschieter een 8ste plaats in Portugal én met uitzicht op een top-10 in de eindstand. Gezien de omstandigheden kan ex-GP winnaar Evgeny Bobryshev een mooi traject voorleggen. Hoewel hij gebruik maakt van een volledig nieuwe BOS vering en een nagenoeg standaard Suzuki RMZ-450.

Van 2011 tot en met 2017 was de Rus aan de slag als fabrieksrijder voor Honda. Lang leek er in 2018 geen plaats te zijn in de MXGP voor Bobby tot BOS GP eigenaar Olivier Bossard hem de kans gaf om in te vallen voor Benoit Paturel.

“Het was een grote verandering voor mij”, zegt de voormalige Nederlandse MX1 kampioen. “Ik zou zeggen dat we op 80% zitten met de motor. Het chassis werkt goed, maar we passen ons nog steeds aan aan alle verschillende soorten omlopen. Omdat we dit jaar niet zoveel hebben kunnen testen hebben we simpelweg nog niet zoveel informatie. Elk weekend passen we ons dus aan en proberen we een zo goed mogelijk gevoel te krijgen. De vering is goed. Het is gevoelig, dus we moeten gewoon meer testen. ”


Het sportieve gewicht van BOS GP is grotendeels op de schouders van Evgeny Bobryshev gekomen door het aanhoudende blessureleed van voormalig MX2 wereldkampioen Jordi Tixier. De Fransman rijdt echter op een KTM terwijl Bobby een Suzuki gebruikt. Dit is een bijkomende uitdaging voor het team maar hierdoor krijgt de Franse veringfabrikant wel optimale voor hun ophangingstechnologie.

De grootste hinderpaal voor Bobryshev is het gebrek aan vermogen. “De motor is een beetje een probleem. Om goed mee te kunnen in de start kom ik pk’s te kort. En op sommige plaatsen probeer ik in de eerste ronden te compenseren,” legt hij uit. “Soms kan dat gewoon niet en als je buiten de top-10 moet beginnen, is het heel zwaar om terug te komen. Zeker als je power te kort komt. Voor de rest loopt alles lekker. We werken goed samen, het team is natuurlijk ook nieuw en het is moeilijk om meteen grote stap te zetten.”

Bobryshev rijdt op een van de zeldzame Suzuki’s in het WK sinds het fabrieksteam eind vorig jaar werd opgedoekt. Niettegenstaande zijn profiel en de prestaties die hij al liet zien op de RM-Z heeft dit weinig invloed op de fabrikant. “Helemaal standaard is het motorblok niet, maar het leunt er dicht tegen aan. Het team is wel in contact met Suzuki maar het duurt allemaal te lang,” legt Evgeny uit. “We hebben enkele onderdelen gekregen maar om echt vooruitgang te boeken is er meer nodig. Ik ben niet zo blij om te rijden voor een achtste plek, ook al is de concurrentie dan zo sterk. Mijn doel is de top-5.”

Of Bobby zijn doel dit jaar nog haalt, is echter ten zeerste de vraag. Niet alleen omwille van zijn handicap qua vermogen maar ook door de kniekwetsuur die hij opliep. De BOS GP rijder heeft immers de ligamenten van zijn linkerknie geraakt in Indonesië. Ook in Loket ging hij hard tegen de grond na een bedenkelijke actie van Tommy Searle. Wie echter twijfelde aan de fysieke paraatheid van de taaie Bobryshev kreeg tijdens het Brits kampioenschap in Duns like op stuk. Op een loodzware, modderige baan won de sympathieke Rus de enige manche.

Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs
Foto’s: BOS GP, Raph Sauze, Benjamin D’Introne, Jey Crunch