Motocross Reglement en Circuitnormen 2019
Het Motocross Reglement en de Circuitnormen voor 2019 zijn door het KNMV-bestuur goedgekeurd. Daarmee is officieel vastgelegd hoe de MX-competitie komend seizoen door de KNMV zal worden georganiseerd. Het volledige reglement staat hier, maar hier zijn alvast de grootste wijzigingen op een rij. De belangrijkste delen staan dik gedrukt.
Motocross Reglement
– Toevoeging Cup 125cc-klasse (vanaf 13 jaar, t/m 125cc cilindervermogen, rijtijden gelijk aan overige Cup-klassen, voornummerplaat zwarte achtergrond met witte cijfers).
– NK Junior Zijspan komt te vervallen, de NK Youngster Zijspan is voor 11 t/m 14 jaar en de cilinderinhoud is t/m 450cc. De NK Quad Youngster is voor van 10 t/m 14 jarigen.
– Herinvoering van stilgehouden gele vlag (gevaarlijke situatie dreigt, rijd voorzichtig) naast de bestaande gezwaaide gele vlag (ernstig gevaar, langzaam rijden, inhalen en springen niet toegestaan).
– Een diskwalificatie geldt niet als schrapresultaat.
– Oprijden voor de training gebeurt op basis van volgorde van binnenkomst. De indeling van de groepen voor de training, indien van toepassing, wordt vooraf bepaald; bij de eerste wedstrijd volgens rijnummer en daarna op basis van (en te raadplegen via) de tussenstand.
– Deelname DMoMX: eerste wedstrijd open kwalificatie voor deelname aan de tijdtraining waarvoor permanente WK MXGP/MX2-rijders worden vrijgesteld. Voor de tweede en derde wedstrijd worden de beste tien rijders uit de actuele DMoMX-tussenstand en de beste veertig rijders uit de ONK-tussenstand (85cc GW, 125cc, 250cc & 500cc) uitgenodigd voor deelname aan de tijdtraining. Voor de finalewedstrijden worden de beste veertig rijders uit de DMoMX-tussenstand uitgenodigd voor deelname, de nummers 41 en 42 zijn eerste en tweede reserve. Wanneer er afmeldingen zijn voor de finale kan de KNMV vervangende rijders uitnodigen.
– Deelname aan de ONK Sidecar & Quad Masters finalewedstrijd tijdens de Zwarte Cross is voor de twintig beste teams/rijders uit de actuele ONK-tussenstand. De nummers 21 en 22 zijn eerste en tweede reserve. Bij afmeldingen kan de KNMV vervangers selecteren.
– Voor alle 500cc-klassen, d.w.z. de DMoMX, het ONK en de Cup worden komend seizoen ook elektrisch aangedreven machines geaccepteerd.
– Invoering van specificaties voor de nerf bar bij Quads.
– Strafmaat van gangbare overtredingen (gebruik tear-off, spoortje trappen voor het starthek, aangeven buiten de pitstraat, rug- of rijnummer niet conform reglement) aangepast naar drie plaatsen terug in de uitslag.
Motocross Circuitnormen
– Publieksafzetting van minimaal negentig centimeter hoogte.
– Afzettingen mogen aan de kant van de rijders geen scherpe/uitstekende delen bevatten.
– Starthek van veertig poortjes breed voor DMoMX-wedstrijden i.v.m. plaatsing startgrid.
– Baancommissarissen bij alle KNMV-wedstrijden moeten minimaal 16 jaar oud zijn. Voor het EK en WK blijft een minimum leeftijd van 18 jaar van kracht.
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Door: KNMV
Foto: #NiekFotografie
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties