Net zoals andere takken van motorsport zijn wegrace, motorcross en enduro heel gespecialiseerde sectoren. Tegenover andere economische takken gaat het echter om een relatief kleine groep van mensen. Bovendien zijn de MotoGP, het WK Superbike, de MXGP en het WK enduro ook nog eens super internationaal. Het zijn allemaal cruciale factoren bij de planning van een herstart van de kampioenschappen.
Uiteraard heeft elke sport een totaal andere logica als het op TV-rechten aankomt. Maar voetbal in een leeg stadion is logistiek ook nog eens een stuk eenvoudiger dan auto-of motorsport op ’n circuit. Eerst en vooral stelt de KTM Group (KTM, Husqvarna, GasGas en WP Suspension) wereldwijd 460 mensen uit 17 landen te werk. In totaal zijn 58 onder hen fabrieksrijders.
Deze rijders komen uit in het WK motorcross (MXGP), de verschillende AMA kampioenschappen, de WESS, het WK Superenduro en het WK rallyraid maar ook in de MotoGP, Moto3 en het WK Trial. De staff van 460 zit verspreid over de verschillende motorsportafdelingen in Munderfing (Oostenrijk), de VS en de verschillende werkplaatsen in België, Nederland, Italië en Spanje.
In deze aantallen zijn natuurlijk de verschillende personen die werken voor leveranciers, sponsors of in onderaanneming niet inbegrepen. Om weer te kunnen gaan racen zijn er dan ook verschillende fabrieksteams die nu wachten op cruciale onderdelen. Door het sluiten van fabrieken en/of grenzen over de hele wereld zal ook deze keten eerst weer op gang moeten komen. Zo zitten heel wat leveranciers in Noord-Italië dat zoals bekend zwaar werd getroffen door de coronacrisis.
Het budget van de wegrace-activiteiten is ongeveer hetzelfde als dat van offroad maar in totaal heeft de groep van CEO Stefan Pierer wel meer werknemers én fabrieksrijders in de offroad disciplines. Verspreid over de verschillende KTM off-road teams, goed voor 185 werknemers, en de Husqvarna teams, goed voor 75 mensen, zijn 260 manen en vrouwen tewerkgesteld in de motorcross, enduro en rallyraid.
De wegrace (MotoGP en Moto3) is goed voor zo’n 140 werknemers. Op dit moment worden de meeste interne GasGas taken waargenomen door KTM, Husqvarna of WP Suspension personeelsleden. In totaliteit heeft de KTM groep een werknemersbestand van meer dan 3.200 mensen. In een interview op Speedweek gaf KTM Motorsport directeur Pit Beirer dat de rijderssalarissen opnieuw onderhandeld zullen worden zodra de nieuwe racekalenders bekend zijn. Het zou gaan om relatief kleine verminderingen van het loon voor de maanden april, mei en juni.
Werknemers van de KTM groep vallen de komende maanden terug op 80% van hun loon om het bedrijf te helpen deze moeilijke periode te overbruggen.
Toaal aantal fabrieksrijders KTM Group: 58
KTM: 28
Husqvarna: 22
GasGas: 8
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Stefano Taglioni, KTM, shotbyBavo, Sebas Romero/Red bull Contentpool