Vijf minuten met Klaas Hattem (Gebben Van Venrooy Yamaha)
Het 2020 seizoen kondigde zich groots aan voor Gebben Van Venrooy Yamaha. Het Nederlandse MXGP stapte over van Kawasaki naar Yamaha. Met het trio Alessandro Lupino-Calvin Vlaanderen-Thomas Covington en de status als ‘Yamaha Supported MXGP Team’ toonde het team zich bovendien ambitieuzer dan ooit. Hoe beleeft teammanager Klaas Hattem de gedwongen coronabreak?
Voor het seizoen zag alles er prima uit, Gebben Van Venrooy was nooit sterker dan nu. Dat moet deze periode extra moeilijk maken voor jullie?
Klaas Hattem: “Klopt, alles leek zo mooi. Een andere kleur, nieuwe rijders, fantastische sponsoren die er allemaal in geloofden, en dan stopt het ineens. De wereld staat in vuur en vlam en alles lijkt onwerkelijk! Onzekerheid bij iedereen en de sport is tijdelijk onbelangrijk geworden.”
Hoe zijn jullie in eerste instantie met de quarantainemaatregelen en het afgelasten van races omgegaan?
Hattem: “We hebben de rijders per direct een verbod opgelegd om de motortraining voort te zetten. Dit om alle risico’s uit te sluiten. Het management van het Gebben Van Venrooy Yamaha is bij elkaar gekomen om voor zover mogelijk een plan van aanpak te maken. De rijders zijn per direct terug naar huis gestuurd. Alessandro Lupino ging terug naar Italië. Thomas Covington is naar Engeland vertrokken en Calvin Vlaanderen zat thuis in Nederland.”
Er kon weliswaar niet gereden worden, maar viel daarmee alle activiteit van het team stil?
Hattem: “Eigenlijk hadden we meteen afgesproken de technische ontwikkeling door te laten gaan. Mede om de problemen die we in Valkenswaard hadden uit te kunnen sluiten in de toekomst. De ontwikkeling gebeurt hoofdzakelijk in de VS bij Pro Circuit, en daar kon destijds gewoon doorgewerkt worden. Ook de monteurs in de werkplaats werken zoveel mogelijk door op een verantwoorde manier. Bij de eventuele herstart van het seizoen hebben we zo alles klaar staan.”
We zagen al filmpjes opduiken van Calvin Vlaanderen en Alessandro Lupino op training. Keert het team daarmee weer terug naar een meer normale situatie?
Hattem: “Na een aantal weken rust hebben de rijders inderdaad weer de mogelijkheid om de motortraining te hervatten. De rijders moeten zich wel nog aan een protocol houden, wat per land verschillend is maar wat hun toch enige vrijheid geeft. Ondertussen worden er door het team ook extra motoren opgebouwd. Dit omdat de eventuele nieuwe kalender logistieke problemen zou kunnen geven.”
Er is inmiddels een nieuwe kalender uit, hoe kijken jullie daar tegenaan?
Hattem: “Voor iedereen is het nog steeds een heel onzekere tijd. Gaan er nog wedstrijden komen? Hoe gaat de (definitieve) kalender eruit zien? Maar prioriteit nummer één is de komende tijd om te zien hoe we op een gezonde manier kunnen terugkeren naar een enigszins normale wereld. De tijd zal het leren!”
Foto’s: Eric Laurijssen, Niek Fotografie
Ook te lezen
VIDEO: Een wandeling door de paddock in Philadelphia
Vanavond word ronde 14 van de AMA Supercross gereden in Philadelphia. Onze Amerikaanse collega’s van MXA liepen door de pits om al de motoren in beeld te brengen, en wij …Phil Nicoletti gaat ermee stoppen
Phil Nicoletti heeft besloten om na dit seizoen een punt achter zijn carrière te zetten. De Amerikaan (35) maakt dit seizoen af met Team Club MX-Yamaha-Muc Off om dan na …Tiny van Erp overleden
Eerder deze week is Tiny van Erp overleden. De Brabander maakte decennialang naam maakten in de motorcrosswereld met TvE Sport en hij was ook nauw betrokken bij de Grand Prix …VIDEO: Inside MXGP en de race van de Yamaha-rijders in Trentino
Inside MXGP is bij ronde vier van het FIM Motocross wereldkampioenschap in Trentino, Italië. En in Yamaha’s witte en roze jubileumkleuren ter ere van 50 jaar YZ! “Je dacht dat …
Uw reacties