Published On: 13 juni 2022

De elfde ronde van het FIM Wereldkampioenschap, in Duitsland, was een enorm succes voor het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team. Thibault Benistant pakte in Teutschenthal de eerste GP-overwinning in zijn carrière, terwijl Jago Geerts – die tweede eindigde – de rode plaat heroverde.

Het Talkessel Circuit in Teutschenthal maakt al sinds 1971 – toen Joël Robert de GP 250cc won – deel uit van het FIM wereldkampioenschap. De harde, old school baan is dus goed gekend bij de meeste rijders. Thibault Benistant en Jago Geerts trakteerden zichzelf op een goede startpositie, na een tweede en derde plaats in de kwalificatierace op zaterdag.

Net niet
Benistant schoot in de eerste reeks als een komeet weg op zijn YZ250FM. De Franse tiener nestelde zich in de eerste bocht meteen in het wiel van Vialle, die de kopstart pakte. Geerts maakte een fout bij het schakelen, maar kon heel wat plaatsjes goedmaken via de binnenkant van de eerste bocht (6de). Terwijl Benistant vooraan Vialle met aanvallen bestookte, schoof Geerts knap voorbij Adamo, Längenfelder en Pancar op naar plek drie. De Balenaar ging meteen op zoek naar zijn teammaat. Hij reed het gat op Benistant vrij snel dicht, maar had dan moeite om goede, nieuwe lijnen te vinden om de Fransman te passeren. In ronde 10 was het eindelijk raak, toen Jago buitenom de tweede plek van Thibault overnam. Benistant moest vooraan de rol lossen, terwijl Geerts jacht maakte op Vialle. Tot in zijn wiel geraken was één ding, de Fransman passeren was een ander verhaal. Toen de WK-leider in de laatste ronde een foutje maakte, zat Jago op vinkentouw. Hij plaatste zijn Yamaha naast Vialle, maar kon zijn Franse rivaal net niet passeren. Het verschil: amper negen tienden van een seconde.

Cadeautje
Benistant nam ook in de tweede manche een geweldige start. De Fransman dook opnieuw als tweede het veld in, opnieuw achter Vialle. Ditmaal liet Thibault er geen gras over groeien. Hij nam meteen de leiding over van zijn landgenoot en legde er daarna serieus de pees op. Vialle en Geerts – die na een mooi maneuver op Adamo naar plek drie was opgeschoven – moesten alle zeilen bijzetten om Benistant te volgen. In de vijfde ronde kreeg Geerts de tweede plaats cadeau na een technisch probleem bij Vialle. Mer zat er niet meer in. De Balenaar voelde zich niet zo goed in zijn vel op de verraderlijke Duits baan en besloot dan maar om zijn tweede plaats veilig te stellen. En Benistant? Die vloog naar de eerste GP-overwinning in zijn carrière. Geerts eindigde tweede en is de nieuwe WK-leider. De vicewereldkampioen – die voor dit weekend nog elf punten in het krijt stond – telt nu acht punten meer dan Vialle.

#93 Jago Geerts
“Ik ben heel tevreden met mijn tweede plaats, want ik voelde me het hele weekend lang niet op mijn gemak op dit verraderlijke circuit. Vanaf de kwalificatierace was het constant vechten met deze baan. Al ging het in de eerste reeks – tot mijn grote verbazing – wel wat beter. Al was ik wel boos op mezelf na een stomme schakelfout in de start. Ik perste nog wel een goede inhaalrace uit mijn lijf, maar kwam net wat tijd tekort om Vialle nog te pakken in de laatste ronde. In de tweede reeks voelde ik me totaal niet comfortabel op het parcours. Ik besloot dan ook om geen onnodige risico’s te nemen en die tweede plek veilig te stellen. Natuurlijk is het plezant om die rode plaat te heroveren. Al is er nog een heel lange weg te gaan.”

#198 Thibault Benistant
“Ik ben super gelukkig. Ik wachtte al zo lang op deze eerste GP-zege. Ik wist al langer dat ik dit in me had, maar Geerts en Vialle presteren de laatste tijd op een heel hoog niveau. Toch is het me nu eindelijk gelukt. Heerlijk. In de eerste reeks reed ik nog ietsje te verkrampt. Maar de tweede reeks was haast perfect. Goede start, snel aan de leiding, strak tempo en kloofje slaan. Ik vond het zalig om met dit circuit te spelen. Ik ben heel fier nu. Vooral omdat het best wel een lange en zware weg was om terug te komen na mijn knieblessure. Een dikke merci aan de mensen die me bij mijn herstel geholpen hebben, die in me bleven geloven. Ook een dankjewel aan het team, aan Yamaha voor hun fantastisch werk.”

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha