Motocross geluidsnormering 2023, 2024 en 2025
Al een aantal jaren wordt er vanuit Nederland (en andere West Europese bonden) bij de FIM aangegeven dat het tijd is actie te ondernemen voor het verlagen van de geluidsproductie in de Motocross.
Op lokaal niveau lopen we steeds vaker tegen problemen aan wat betreft het vergund krijgen en houden van circuits (zie ook het MX-masterplan). Onlangs heeft de FIM bekendgemaakt dat zij met de WK MXGP en MX2 klassen komend seizoen 3 dB(A) in geluidniveau naar beneden gaan. Op dit moment is 114,0 dB(A) voor aanvang race het maximum en in 2023 zal dat dus 111,0 dB(A) zijn. Voor alle overige klassen blijft het geluidniveau gehandhaafd op 114 dB(A), maar zij gaan per 1 januari 2025 naar de 111,0 dB(A) normering.
KNMV en MON opereren in het geval van geluidsnormering samen en er is overleg geweest over hoe in Nederland om te gaan met het geluid voor de toekomst. Daar kwamen de volgende conclusies uit voort:
De industrie zal per 2023 nieuwe machines produceren met een lager geluidsvermogen en deze zullen dus gebruikt worden op WK- (en misschien EK-) niveau. Het is aannemelijk dat de meeste rijders in Nederland niet direct de beschikking hebben over een nieuw model.
Het is voor de bonden (MON en KNMV) ondoenlijk om verschillende geluidsniveaus aan te houden in het reglement voor verschillende klassen.
Door de aangesloten verenigingen is duidelijk aangegeven dat het voor hen noodzaak is dat er in Nederland een reductie van het geluid plaatsvindt.
In het verlengde van deze conclusies is besloten dat zowel de KNMV als de MON de komende drie jaar ieder jaar het maximale geluidniveau met 1 dB(A) zullen verlagen. Dit doen we om per seizoen 2025, net als de FIM, uit te komen op de dan maximaal toegestane waarde van 111 dB(A) voor alles klassen.
Dat betekent een maximaal geluidsniveau van:
2023: 113,0 dB(A)
2024: 112,0 dB(A)
2025: 111,0 dB(A)
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #Onbekend
Ook te lezen
Een update over de blessure van Camden MCLellan
De Zuid-Afrikaanse Triumph fabrieksrijder Camden McLellan brak in Agueda zijn kuitbeen en moet een aantal races uitzitten. Zijn start van het seizoen verliep nochtans prima en hij kon zelfs al …Langenfelder gaat het dit weekend toch proberen
Afgelopen weekend tijdens het modderfestival raakt Simon Langenfelder geblesseerd. De GasGas-rijder kwam in de beginfase van de tweede manche ten val waarbij hij zijn sleutelbeen brak. De Duitser is afgelopen …Ferruccio Zanchi maakt dit weekend zijn rentree
Goed nieuws voor Ferruccio Zanchi en Team HRC want de Italiaan maakt dit weekend zijn rentree. De 17-jarige crosser ging voor de Grand Prix in Sardinië onderuit tijdens een training …Kawasaki komt met een fabrieksteam in de MX2
Goed nieuws vanuit Kawasaki want vanaf 2025 zal het Japanse merk een officiële fabrieksrijder(s) inzetten in het FIM wereldkampioenschap MX2. Dit zal gebeuren onder de vlag van IceOne Racing. Het …
Uw reacties