Je kan er niet omheen: sinds Honda, Kawasaki en Suzuki geen tweetakten meer maken, regent het projecten met als thema “prémix only”! We belichten deze keer een zogenaamde Honda CR150R.
Ongeveer twee decennia geleden trokken Honda, Kawasaki en Suzuki de stekker uit hun tweetakt-productie. Geen CR’s, geen KX’en en geen RM’s meer die bij het starten een blauwe, geurige rookpluim uitbraakten. Voor vele motorcross-fans was het de vergissing van de eeuw. Alleen KTM en Yamaha bleven tweetaktcrossers maken. Yamaha deed het met weinig vernieuwingen sinds 2005 maar enkele jaren geleden gaven ze hun YZ125 en YZ250 toch een flinke update. Bij KTM werd er wel volop doorontwikkeld waardoor je kan stellen dat de snelste en meest recente tweetakt-technologie in Oostenrijk zit.
Hoe dan ook, de tweetakten bleven hun populariteit bewaren waarbij er heel wat kleine bedrijven brood zagen in de reconversie van moderne viertakten naar een tweetakt crosser. Ook zijn er wereldwijd heel wat éénmansprojecten die met dit thema aan de slag gingen. Ook in onze werkplaats deden we al eens iets gelijkaardigs met een Suzuki RM125 uit 2006.
Het Honda CR150R-project is er eentje die we graag toelichten want het brengt het beste van twee werelden bij elkaar. Het frame komt van een CRF450 en de motor is een KTM 150cc tweetakt van 2018. Zo werd het frame naar een Italiaans bedrijf gebracht om aanpassingen te doen zodat het KTM-blokje er perfect zou in passen. Rappa Racing gebruikt alle motorcrossframes op de markt en combineren ze met de meest geavanceerde en best presterende 2-taktmotoren van de laatste generatie die momenteel op de markt zijn.
Rappa Racing heeft haar bedrijf in Cortemaggiore, dat tussen Milaan en Bologna ligt. Ze maken ook 3D-geprinte airboxen voor hun projectmotoren. Dit huwelijk tussen een Honda-frame en een KTM-blok is bijzonder goed geslaagd en ziet er bovendien erg stijlvol uit.