Afgelopen vrijdag moest KTM naar de rechtbank voor een zogenaamde insolventie-procedure. Het is een aanvraag om het bedrijf te herstructureren en om tijdelijk bescherming tegen haar schuldeisers te verkrijgen. In Oostenrijk vielen ze vrijdag haast letterlijk van hun stoel toen de exacte bedragen bekend werden.
Eerst werd nog gesproken van enkele honderden miljoenen euro maar nu blijkt dat samen met de dochterondernemingen de schuld is opgelopen tot een slordige 2,9 miljard euro. De motor-divisie zelf is 1,3 miljard verschuldigd aan de Oostenrijkse banken. De rest van de schulden viel te noteren bij de dochterondernemingen en de toeleveranciers.
Momenteel wordt er onderhandeld met de schuldeisers over een herstructureringsplan. Binnen 90 dagen moet duidelijk worden of het plan kan worden goedgekeurd. In totaal zijn 3.623 werknemers betrokken. Schuldeisers hebben nu tot 16 januari de tijd om hun vorderingen te registreren.
Als redenen voor de financiële problemen worden onder andere de gestegen locatiekosten en de recessie genoemd. Een trage consumptie en een dalende vraag hebben geleid tot een extreem hoog voorraadniveau van ongeveer een miljard euro. De motor voorraad bedraagt momenteel ongeveer 130.000 eenheden en dat is een waanzinnig hoog aantal. Daarom komt er een productiestop voor januari en februari 2025. Daarna zou er in één shift worden geproduceerd.
Eind februari moet er duidelijk geschapen worden over de toekomst van KTM als motorfabrikant. Volgens de website van de Oostenrijkse publieke omroep ORF is er van regeringskant kritiek gekomen op het beleid van Stefan Pierer.
Dit staat de lezen op de website van ORF: “De laatste jaren stonden in het teken van overnames en investeringen, zodat in 2023 nog een recordomzet werd geboekt. Tegen deze achtergrond moet ook de huidige insolventie- en herstructureringsprocedure onder de loep worden genomen. SPÖ-leider Andreas Babler bekritiseerde het feit dat KTM “miljoenendividenden had uitgekeerd aan aandeelhouders – vooral aan Pierer zelf”, ondanks de stijgende schulden. Pierer had ook “meer dan tien miljoen euro aan corona-steun ontvangen in de vorm van werktijdverkorting”, terwijl werknemers “niet eens de lonen en salarissen ontvingen waar ze recht op hebben”.
Blijkt ook dat het personeel de laatste maanden niet of onregelmatig werd betaald. Volgens KTM AG zou het loon van december wel in de komende dagen uitbetaald worden.
Foto’s: KTM
Tekst: Danny Hermans