Published On: 29 januari 2025

Kawasaki dropte afgelopen weekend, net voor de start van de derde AMA Supercross in Anaheim, een serieuze bom. Met een alleszeggende teaser kondigde het merk niks minder dan de terugkeer van de tweetakt aan. Wereldwijd maakte iedere ziel, met een voorraadje tweetakt-olie in de garage, een vreugdedansje. Wij gingen kijken over wat Kawasaki al liet vastleggen in de aangevraagde octrooien. 

Voor u helemaal over de rooie gaat: Kawasaki gaat geen carburators meer gebruiken. Dat is niet haalbaar om de huidige emissienormen te halen en dus werd het injectie. De tweetaktmotor van Kawasaki zal redelijk revolutionair zijn omdat het probeert de typische nadelen van een tweetakt weg te werken door de integratie van ………. viertakt technologie.

Kawasaki is al in 2020 begonnen met het registreren van een aantal patenten voor de nieuwe optil zijnde technologie. In de eerste aanvragen wordt nog gewag gemaakt van een viercilinder tweetakt met een turbo maar het is duidelijk dat dit intussen doorontwikkelt is naar een beter systeem. Wat we nu weten is dat dit tweetakt-ontwerp radicaal anders zal zijn dan dat we al kennen uit het verleden. Weet ook dat Kawasaki veel ervaring heeft met de bouw van tweetakt diesels voor de scheepsbouw. De gebruikte techniek lijkt erg veel op deze gebruikt in scheepsmotoren.

Een tweetakt diesel scheepsmotor van Kawasaki Heavy Industries.

Zoals gezegd zal brandstof-injectie nodig zijn om de emissienormen te halen. Verder zullen er geen spoelpoorten meer aan de cilinder staan maar zal de cilinderkop kleppen bevatten, net zoals bij een viertakt, om de cilinder te vullen met lucht. Of die lucht onder druk (door een turbo) tot boven de zuiger wordt geduwd is nog niet geweten. Door kleppen (en een eventuele turbo) te gebruiken) kan het verbrandingsproces veel gecontroleerder verlopen. Het spreekt voor zich dat een ECU in zal staan voor de aansturing van dit alles.

Conventionele tweetakten hebben een aantal nadelen zoals het hoge brandstofverbruik, slechte emissie en een krappere powerband. Met het ontwerp van Kawasaki probeert het merk de nadelen van een tweetakt weg te werken met de integratie van viertakttechnologie zoals kleppen voor de toevoer van verse lucht (al dan niet onder druk) en de afvoer van verbrande gassen naar de uitlaat.

Een patent aanvraag van 2020

Aangedreven massa

Omdat er gekozen wordt voor injectie vallende spoelpoorten weg waardoor er ook geen krukas-smering meer is. Dat zou betekenen dat die voortaan, net als bij een viertakt, in een oliebad moet draaien. Bovendien moet ook de nokkenas worden gesmeerd en dus zal er ook er ook een oliepomp nodig zijn. Een oliebad met aanwezige oliepomp nemen samen met de onderdelen in de cilinderkop vermogen weg want ze zijn onderdeel van de zogenaamde aangedreven massa. Wellicht heeft Kawasaki alles zo uitgekiend dat het verlies aan vermogen niet opweegt tegen de winst aan vermogen.

Het betekent ook dat de mengsmering (al dan niet automatisch) aangepast kan worden waarbij een verhouding van 1 liter tweetaktolie op 100 liter benzine perfect mogelijk wordt. Het zou de uitstoot van dit type van tweetaktmotor alvast ten goede komen.

Het kan louter toeval zijn maar het lijkt erop dat Kawasaki hun huidige frames hebben aangepast aan de komst van de tweetakt. Sinds vorig jaar hebben de huidige KX250 en KX450 vooraan een verhoogde frame-split waardoor er meer plaats is voor een tweetakt-uitlaat. Just saying.

Kawasaki heeft in ieder geval naar de verzuchtingen van haar fans geluisterd want de tweetakt is nog nooit zo populair geweest als nu. Dat hun nieuwe tweetakten goedkoper kunnen worden aangeboden dan de huidige viertakten lijkt ons een utopie want met wat we nu weten zal de motor flink wat extra technologie aan boord krijgen en daar hangt een kostenplaatje aan vast.

Een alternatief voor elektrische motoren?

Ook al lijkt het tijdstip van de aankondiging raar, gezien de huidige problematiek rond de opwarming van de aarde en een steeds strenger wordende emissienormen, feit is dat het Japanse merk met een sterk concept op de markt moet komen om iedereen te overtuigen van de voordelen van hun nieuwe technologie. Misschien is het tijdstip van de aankondiging dan weer een regelrecht succes want de introductie van elektrische crossmotoren botst op heel wat weerstand. Voor de non-believers van electro-motorcross zou de nieuwe Kawa een uitkomst kunnen bieden op voorwaarde dat de technologie milieuvriendelijk is en niet teveel lawaai zal maken. Ook daar is de tweetakt in het voordeel want het geluid draagt minder ver dan bij een viertakt.

De laatste KX250 met een tweetaktmotor dateert al van 2007.

Door de implementatie van deze nieuwe technologie zou het merk ook een vaste voet kunnen krijgen in de Enduro. In die sport worden de lakens uitgedeeld door de Oostenrijkers omdat ze kunnen voldoen aan de heersende emissienormen en dat zou dan voor Kawasaki ook het geval kunnen zijn. Veel is er dus nog niet geweten met wat Kawasaki op de proppen zal komen, maar ze hebben alvast een erg groot publiek blij gemaakt met het nieuws. Wanneer de techniek te koop wordt aangeboden is niet geweten maar het gaat nog enkele jaren duren voor de eerste nieuwe ‘ring-ding-ding’s’ van het merk in de winkel staan.

Foto’s: Kawasaki en KHI
Tekst: Danny Hermans