De deadline was bijzonder krap: tegen vrijdag 23 mei moest KTM zo’n 600 miljoen euro bij elkaar krijgen om een faillissement te voorkomen. Die missie is nu geslaagd, dankzij een aanzienlijke kapitaalinjectie van een langjarige partner van het Oostenrijkse motormerk. Het is de Indiase industriële groep Bajaj die KTM op het nippertje van de ondergang heeft gered. In Mattighofen heerst vandaag dan ook voorzichtige opluchting.
Door KTM in staat te stellen om precies op 23 mei zoals voorzien in het herstelplan 30% van zijn schulden af te lossen, biedt Bajaj de Oostenrijkse fabrikant een levenslijn. Bajaj neemt daarbij niet formeel de controle over KTM over – het blijft bij de bestaande participatie van 49% in KTM AG – maar versterkt zijn invloed binnen het bedrijf aanzienlijk. Deze bijna miraculeuze investering geeft Bajaj vanzelfsprekend een sleutelrol in alle toekomstige strategische beslissingen van de groep.
Hoewel KTM voorlopig gered is, staat het merk voor een belangrijke uitdaging: zichzelf opnieuw uitvinden om duurzaam toekomstperspectief te bieden. In dat kader werd aangekondigd dat oprichter en topman Stefan Pierer, die onder vuur ligt wegens vermeend wanbeheer, volgende maand zijn uitvoerende functies zal neerleggen. Het is nu afwachten of KTM, onder toenemende Indiase invloed, erin slaagt om zijn Europese, en in het bijzonder Oostenrijkse, wortels te behouden – zeker aangezien een deel van de productie al langer naar India werd overgeheveld. Ook de forse investeringen van het merk in Europese motorsportcompetities zouden mogelijk herbekeken worden.
Voorlopig probeert KTM de gemoederen te bedaren. In een officiële mededeling stelt het bedrijf dat de historische site in Mattighofen het kloppende hart van de groep zal blijven. De productie zou daar eind juli hervat worden, ondanks een geschatte voorraad van zo’n 250.000 motorfietsen.