Published On: 30 september 2025

Tijdens de Yamaha persdag in Lelystad kreeg ik de kans om te rijden met de 2026 YZ250F voorzien van de volledige GYTR-kit. Hoewel Lelystad zelf een kleibaan is, liet deze motor me duidelijk voelen waar hij in het zand zijn kracht zal bewijzen.

De powerband is voelbaar breder, de trekkracht in het middengebied indrukwekkend en de totale rijervaring is een stap dichter bij EMX250 niveau.

GYTR-kit: wat merk je écht op de baan?

Het grootste verschil met de standaard YZ250F is het rijkere middengebied. Overal kon ik een versnelling hoger rijden dan ik gewend ben op mijn eigen YZ250F met HGS-uitlaat, powerflow-kit en door KYB aangepaste vering.

De GYTR-set laat je de motor langer doorhalen in elke versnelling zonder dat je snel tegen de toerenbegrenzer aanloopt. Hierdoor hoef je minder te schakelen en ook de koppeling hoeft minder werk te doen bij het uitkomen van bochten. Dat is in het diepe zand een groot voordeel: minder warmteopbouw, minder vermoeidheid, meer focus op rijden.

De GYTR-koppeling is niet alleen duurzamer, maar voelt ook directer en constanter aan dan de standaard setup. Ideaal voor technische secties en intensieve starts.

Vering: zachter maar breed inzetbaar

De Kayaba vering op deze testmotor was niet GP-spec, maar licht aangepast en afgestemd op een breed rijderspubliek. Voor mijn gewicht (78kg) en snelheid voelde de voorkant wat aan de zachte kant, maar voor de meeste rijders vormt dit een uitstekende basis.

Het chassis gedraagt zich voorspelbaar en blijft neutraal, ook wanneer je wat agressiever instuurt of pushend door een bocht komt.

Mapping en gebruiksgemak

Er werd tijdens de testdag gereden met de standaard mapping zoals afgesteld door Yamaha. Deze bleek direct goed te werken, zonder dat we aanpassingen hoefden te doen. De gasrespons was soepel en precies, met een mooie opbouw richting het middengebied – exact wat je zoekt voor zandcircuits zoals Lommel of Lierop.

Voor wie is deze kit?

Deze GYTR-kit is duidelijk bedoeld voor wedstrijdrijders. Niet voor iemand die gewoon wat extra pk’s wil, maar voor wie op EMX250 niveau wil presteren. Alles aan deze motor voelt als een stap richting professioneel rijden, maar dan zonder de complexiteit van een full-factory setup.

Conclusie

De YZ250F GYTR 2025 is een pure racemachine voor serieuze rijders. Dankzij de bredere powerband, minder koppelingsgebruik en directe gasrespons is deze motor perfect geschikt voor zware zandomstandigheden.

De combinatie van prestaties, duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid maakt het een topkeuze voor iedereen die serieus aan competitie wil doen.

Een greep uit de GYTR prijslijst:
Compleet GYTR uitlaatsysteem: € 1.224,00
GYTR Cylinderkop voor YZ250F:  € 3.395,01
GYTR koppelingsdeksel voor YZ250F:  € 251,99
GYTR clutch basket voor YZ250F:  € 391,00
GYTR inner hub voor YZ250F:  € 496,00
GYTR clutch pressure plates voor YZ250F:  € 265,99
High compression piston:  € 419,00
GYTR vliegwiel voor YZ250F: € 382,00

Klik hier  voor een overzicht van alle beschikbare GYTR onderdelen voor de YZ250F
Vind hier de dichtstbijzijnde Yamaha dealer.