Bij het lezen van de naam “Itchy Boots” maakt het hart van een groot aantal van onze lezers spontaan een vreugdesprongetje. De Nederlandse motorrijdster Noraly Schoenmaker trekt op een motor de wereld rond en brengt dit alles in beeld via haar YouTube videokanaal “Itchy Boots“. Ze zat vorige week nog in Afghanistan op een Yamaha XT600 Ténéré van 1987 maar wij kregen haar even te pakken voor een leuke babbel.
Noraly is een fenomeen en heeft intussen meer dan 3 miljoen abonnees op YouTube, reed intussen bijna 200.000 kilometer met de motor en is op die manier wellicht de bekendste motovlogger wereldwijd. Haar “jeukende laarzen” verhaal start in 2018 toen ze haar huis in Nederland verkocht om te gaan reizen met de motor.
Het boek “Keerpunt”
Naast de video’s op YouTube is er ook haar eerste boek “Keerpunt”. Hierin gaat ze dieper in op de ingrijpende keuzes die ze maakte. Je leest in een erg prettige schrijfstijl zoveel prachtige verhalen, wij zijn fan van het boek dat je gewoon kan bestellen in de Standaard Boekhandel via deze link.

MXMag: Jij koos voor een totaal nieuw leven als reiziger per motor en bent intussen de bekendste motovlogger ter wereld. Had je dat vooraf durven dromen om zo je brood te kunnen verdienen?
Noraly Schoenmaker: (lacht) Ik weet niet of ik de bekendste ben, maar goed. Het was wel de bedoeling natuurlijk om daar een nieuw werk van te maken. Dat was alleszins de insteek. Dat het zo groot zou worden, dat kan je van tevoren ook niet bedenken natuurlijk.
MXMag: Ik ken heel wat mannelijke motorrijders die toegeven niet de moed en de durf hebben om te doen wat jij allemaal doet. Waar komt al dat doorzettingsvermogen vandaan?
Noraly Schoenmaker: Ja, ik heb geen idee. Ik denk op zich niet dat dat heel erg met man of vrouw zijn te maken heeft. Je hebt niemand nodig om een motor te rijden, zeg ik altijd maar. Dus ja, of je nou man of vrouw bent, dat vind ik voor mij nooit zo’n groot punt. Maar ja, waar het vandaan komt, geen idee. Zo ben ik gewoon. En ja, wat mij betreft, motorrijden is het mooiste wat je kan doen. Dus misschien heb je dan ook niet zoveel doorzettingsvermogen nodig. Je gaat gewoon door wat je leuk vindt.
MXMag: Jij hebt al een aantal motoren gebruikt tijdens jouw geweldige trips. Wellicht heeft elke motor voor- en nadelen maar na al je ervaring moet je toch wel een beeld hebben van de ideale motor voor zulke tochten, als die al bestaat?
Noraly Schoenmaker: Ja, uiteindelijk, de meest ideale bestaat misschien niet, want alles heeft z’n voor- en nadelen, dus is het altijd wel een soort van compromis natuurlijk wat je moet maken. Maar ik denk voor mij, de allerbelangrijkste dingen voor mij zijn het gewicht van de motor, dus ik wil eigenlijk niet te zwaar zijn. De meeste wat ze verkopen als adventure modellen zijn voor mij veel te zwaar. En dat zijn prima motoren om inderdaad veel op asfalt te rijden, maar als je die tien keer op z’n kop uit een berm moet plukken, dan merk je al snel dat ze toch echt heel erg zwaar zijn.
Dus ik heb een motor die het liefst niet zwaarder is dan 160 kilo. Maar dan kom je al snel in problemen met de range. Dus dan krijg je een kleinere benzinetank. Dus ik moet ook wel toch wel een motor hebben die het liefst wel 400 kilometer range heeft. Zodat ik afgelegen gebieden kan doorkruisen zonder brandstof te komen te staan. En ook een lange range in de onderhoudsintervallen.
Enduro’s zijn wel lekker licht, maar ik ga niet in uren bijhouden wanneer ik de olie moet verversen natuurlijk. Ik wil het liefst tussen de 6.000 en 10.000 kilometer de olie verversen. Want anders wordt je ook helemaal gek als je kijkt naar de afstanden die ik per dag doe. Dan wil je niet iedere paar dagen olie moeten gaan verversen. Dus dat zijn denk ik voor mij de drie meest belangrijke punten aan een motor.
MXMag: Die motoren staan traditioneel een beetje hoger, de poten, dan een gewone wegmotor. Zie je dat als een nadeel, die hoogte bij het opstappen en afstappen.
Noraly Schoenmaker: Ja, in zekere zin wel, want ik ben niet zo lang. Het is ook wel heel erg een kwestie van wennen. Dus ik rijd nu, als ik nu één teen aan de grond krijg, dan is het al oké, zeg maar. Terwijl, een aantal jaar geleden wilde ik toch wel iets meer voet aan de grond kunnen zetten. En op een gegeven moment went het ook wel dat ze zo hoog zijn. Maar ja, je zal vaker vallen, want je kan niet heel even snel even een voetje aan de grond doen. Dus je valt misschien wat vaker, maar die ground clearance die je daarvoor terugkrijgt, dat went ook snel.
Dus het is heerlijk om over grote stenen te kunnen rijden zonder bang te zijn dat je zelf vastrijdt. Dus dat die hoogte daar dan bij hoort, dat neem ik dan maar voor lief.
MXMag: Met de Yamaha XT600 Ténéré koos je voor een oudere machine. Zelf apprecieer ik de bouwkwaliteit van de fiets maar waarom koos jij specifiek voor deze oudere motor uit de jaren ’80?
Noraly Schoenmaker: Nou, ik was op zoek naar een nieuwe motor voor een nieuw seizoen. En als eerste kijk ik dus naar het gewicht. Wat voor motoren vallen er in die gewichtsklasse? En dat zijn er dus maar heel weinig. Ik vind ook veel moderne motoren, die hebben ook allerlei geweldige moderne elektronica, wat heel erg leuk is. Maar niet als je aan de andere kant van de wereld zit, waar niemand daar iets mee kan, waar niemand iets kan repareren, geen computers hebben waarmee je motor uitgelezen kan worden.

Dus ik had zoiets van, hij moet gewoon simpel zijn. Want de nieuwe Yamaha Ténéré vind ik een goede motor, de T7. Alleen die vind ik dus te zwaar eigenlijk… om echt over de hele wereld mee te nemen met volle bagage. Toen dacht ik, maar vroeger waren ze niet zo zwaar. Dus toen ben ik eens gaan terugkijken van… hoeveel wogen die motoren nou in de jaren 80? Toen waren ze gewoon een heel stuk lichter. En simpeler, weet je. Dus toen dacht ik, misschien is dat leuk voor dit seizoen.
Om gewoon back to basics, zo simpel, eenvoudig mogelijk een motor… die niet te zwaar is. Als je dan kijkt hoe geweldig ze er ook uitzien. De Yamaha Ténéré straalt zoveel karakter uit. Toen was ik eigenlijk meteen verkocht. Dat moet het gewoon worden. En ik ben zelf ook uit 1987. Dus toen dacht ik, ja, ik ga een motor zoeken en van hetzelfde bouwjaar als ik.
MXMag: Heb ik het goed gezien dat je tegenwoordig met de GPS-app van OsMand onderweg bent en ben je er tevreden over?
Noraly Schoenmaker: Ja, ik heb verschillende navigatie-opties geprobeerd door de jaren heen. En seizoen 8 was ik gekomen met een tablet. Maar dat was ook gewoon Android. Dus daar gebruik ik ook diezelfde navigatie app. Maar die was toch best wel heel zwaar. En op een gegeven moment viel de tablet eraf en was die stuk. Dat gebeurde net toen ik Irak binnen reed. Dus toen dacht ik, nou dan navigeer ik wel weer gewoon met mijn telefoon. Maar ik gebruik inderdaad het liefst gewoon een open source offline app die je van tevoren kan downloaden. Je krijgt sowieso gebieden voor je wielen waar je meestal geen internet hebt, dus dan download ik van tevoren de offline app en dan hoppakee.
MXMag: Mis je de grote en heldere tablet van The Rally Tab niet?
Noraly Schoenmaker: Ja en nee, ja het is wel handig, maar ik ben blijkbaar niet zo moeilijk met die dingen, als ik alleen maar een lijntje zie op het scherm dan denk ik, oh ik vind het zo ook wel. En dan rijd ik af en toe verkeerd, maar het punt is namelijk, ik weet toch niet waar ik terecht kom, snap je? Kijk als je van tevoren denkt oké dit is de route die ik per se wil rijden, dan wil je dat misschien heel duidelijk zien, maar als ik af en toe even een stukje verkeerd rijd, denk ik, oh dit is ook mooi hier, dus ik weet van tevoren namelijk toch niet waar ik terecht ga komen. Dus dan maakt het ook niet uit als ik verkeerd rijd.
MXMag: Ik heb met veel belangstelling je Afrikaanse trip bekeken. Had je soms niet het gevoel dat je een rijdende geldautomaat was, met al die vermeende douaneposten die om geld vroegen?
Noraly Schoenmaker: Nee, nee, op zich gebeurde dat wel regelmatig natuurlijk. Af en toe was er wel politie die dan geld wilde bij je grens ofzo. Maar ja, nee, viel heel erg mee hoor.
MXMag: Noraly, hoeveel huwelijksaanzoeken kreeg je tijdens al deze reizen aangeboden vanwege het mannelijke publiek?
Noraly Schoenmaker: Oh, een heleboel. Ja, maar dat kan je allemaal toch niet echt serieus nemen volgens mij? (lacht)
MXMag: Jij werd in Afrika overal met open armen ontvangen en goed behandeld. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat de moderne media een ander beeld ophangt van Afrika, dan datgene wat jij mocht ervaren op dat continent?
Noraly Schoenmaker: Ik heb nooit echt het idee dat de media met opzet probeert om een land slecht af te schilderen. Alleen negatief nieuws haalt het nieuws gewoon veel vaker. Dus in het nieuws hebben we het nu eenmaal over de dingen die misgaan, de oorlogen, de natuurrampen. En op zich, zo werkt het uiteindelijk op YouTube natuurlijk ook. De momenten dat ik heb te maken gehad met corrupte politie, dat wordt 10 miljoen keer bekeken.
Terwijl een moment waarop mensen mij helpen wordt ook veel bekeken, maar dus minder. Dus het zit volgens mij wel echt een beetje in de natuur van de mens om die sensatie op te zoeken. Het gevolg daarvan is dat er inderdaad wel vaak een soort onevenredig beeld lijkt geschetst te worden waarbij je alleen maar de negatieve dingen leest en ziet. Dus ik probeer daarom wel ook altijd de goede kanten in beeld te brengen. Want de goede kanten, zeg maar, die halen het nieuws niet zo gemakkelijk.
Van, oh, een man heeft een motorrijder geholpen. Ja, dat komt niet in de krant, maar dat kan je wel mooi op YouTube laten zien natuurlijk.
MXMag: De overnachtingen die je doet tijdens jouw reizen zijn niet van de meest luxueuze. Kan je als jonge vrouw goed om met het gebrek aan comfort of zwicht je af en toe graag voor een fijn moment in een poepsjiek hotel?
Noraly Schoenmaker: Nou ja, dit heeft volgens mij ook weer niet te maken met of je dan man of vrouw bent. Daar geloof ik ook niet in. Maar ja, in sommige regio’s … Nou, West-Afrika was gewoon best wel pittig, omdat dat totaal niet toeristisch is. Kijk, als je in Zuidelijk-Afrika, Namibië, Botswana, Zuid-Afrika of Oost-Afrika, Tanzania, Kenia bent, daar gaan natuurlijk ook gewoon veel mensen naar op vakantie of op safari. Dus daar vind je ook gewoon wel mooie lodges waar je gewoon een bad kan nemen en er goed eten en alles schoon is.

Alleen in West-Afrika gaat niemand op vakantie naar Nigeria of Sierra Leone bijvoorbeeld. Dus het was daar eigenlijk onmogelijk om een beetje een fijne accommodatie te vinden. Dus ja, daar stel je je vooraf op in en dan weet je, oké, het wordt heel basic. Er gaat geen stromend water en/of elektriciteit zijn, de lakens zijn misschien niet helemaal gewassen na iedere klant. Daar moet je het maar mee doen, hè.
MXMag: Sinds enkele jaren zwaait de Taliban weer de plak in Afghanistan. Boezemde je dat geen schrik in om door een land te reizen waar vrouwen haast geen rechten hebben?
Noraly Schoenmaker: Afghanistan is misschien op dit moment onder bewind van de taliban het enige land waar ik ben geweest waar ik wel een verschil merk tussen man en vrouw. Nogmaals, normaal gesproken vind ik altijd dat dat niet uitmaakt. Daarnaast ervaar ik dat ook niet zo, maar in Afghanistan is dat wel een ander verhaal. Omdat daar inderdaad rechten zo ontzettend ingeperkt zijn. En als ik een Afghaanse vrouw was geweest, had ik dus nooit op de motor in mijn eentje daar doorheen kunnen rijden. Dat kon alleen omdat ik een buitenlander ben. Dan zijn ze toch iets lakser.
Maar alsnog had ik minder rechten dan mannen daar. Dus er waren bepaalde plekken waar ik gewoon niet naartoe mocht, omdat ik een vrouw ben. Dat was wel heel confronterend.
MXMag: Wat was jou meest angstaanjagende ervaring van alle trips die je al deed?
Noraly Schoenmaker: Ja, er zijn wel een paar momenten geweest. Ik heb niet echt één moment, maar er zijn qua mensen een paar landen geweest die ik best gevaarlijk vond. Zoals Mexico, daar stond ik tegenover gewapend drugskartelleden in the middle of nowhere en in Nigeria waren er rebellen op de weg. Mannen met wapens dus, waarvan je ook niet weet wie ze precies zijn.
In Afghanistan ook, de mensen die daar wapens dragen hebben ook geen uniform, dus je hebt eigenlijk ook geen idee of dit dan de Taliban is of is het misschien toch Al Qaeda? Weet je, die lopen daar ook allemaal nog rond ergens. Dus dat is wel, ja, mannen met wapens, daar word ik nooit zo blij van. Er zijn ook situaties geweest die meer te maken hadden met de weersomstandigheden. Een overstroming en onweersbuien in de bergen waar je dan maar een beetje doorheen rijdt en hoopt dat je niet door de bliksem gepakt wordt. Dat zijn ook wel situaties die best wel spannend kunnen zijn.
MXMag: Ben je door al die reizen op de motorfiets een volleerd motormonteur geworden?
Noraly Schoenmaker: Oh nee, zeker niet. Nee, helaas (lacht). Kijk, ik kan wel wat hoor, maar ik beschouw mezelf zeker niet als een monteur. Ik zou het graag willen zijn hoor. Ik zie zeker de voordelen daarvan, maar je moet ook een beetje je zwakke punten kennen en ik heb er gewoon geen aanleg voor en ik denk ook niet dat dat ooit nog gaat komen. Dus nee, ik probeer dan toch altijd maar iemand te vinden die er meer verstand van heeft.
MXMag: Ik ben jouw boek “Keerpunt” aan het lezen en geniet van je mooie verhalen en je manier van schrijven. Het kan toch niet anders dan dat er nog een vervolg komt?
Noraly Schoenmaker: Jazeker, ja. Er komt zeker nog een boek en misschien doe ik nog wel een derde boek. Dus ja, ik ben eigenlijk begonnen met Itchy Boots omdat ik wilde schrijven. Dus ik ben Itchy Boots begonnen met bloggen, maar daar verdiende ik niks mee en reizen kostte wel geld, dus toen dacht ik, ik moet iets anders bedenken. Dus toen ben ik overgestapt op video en dat ging wel goed op YouTube. En eigenlijk met daardoor heb ik de kans gekregen om toch weer terug te gaan schrijven wat ik altijd al heb willen doen.
MXMag: Je laat in jouw video’s uitschijnen dat dit soort van avonturen voor ieder soort motorrijder is weggelegd maar zijn er ook mensen die hier volgens jou beter niet aan zouden beginnen?
Noraly Schoenmaker: Kijk, iedereen die zoiets heeft van, dit lijkt me geweldig om te doen, dan moet je het vooral gaan doen of in ieder geval proberen en gewoon starten. Maar ik denk dat het belangrijk is om in je achterhoofd te houden dat het niet altijd even rooskleurig is en dat is het soms best wel pittig en moet je doorbijten. Maar ik zou dat toch willen zeggen tegen die mensen, doe dat dan wel. Want uiteindelijk, in ieder geval in mijn ervaring, zijn de momenten waarop het superzwaar was en waarop je helemaal kapotging, dat zijn toch de mooiste herinneringen van de reis en dat blijf je bij en niet die ene dag waar niks misging en het gewoon wel mooi was en je lekker hebt gereden, dat onthoud je niet. Nee, je onthoudt de momenten dat je helemaal zwetend langs de kant in de modder zat en dat er toen een boer van een veld kwam lopen om je te helpen, dat onthoud je en dat zijn de beste herinneringen.

MXMag: Is er een bepaald soort van stramien of volgorde dat je moet hanteren om dit type van uitdagingen aan te gaan? Ik bedoel, er is de motorkeuze, maar er zijn ook de verschillende regio’s in de wereld die een andere aanpak vereisen en last but not least: jij bent haast altijd helemaal alleen onderweg?
Noraly Schoenmaker: Nou, ik heb geen, zeker geen vast stappenplan. Wat voor mij hielp, is dat ik voordat ik hieraan begon, had ik al zo’n beetje de hele wereld gezien. Dus ik heb altijd al heel veel gereisd. Ik had al best wel een goed idee van hoe dingen eraan toe gaan in Azië, hoe dingen eraan toe gaan in Afrika, zo. Dus dat hielp wel. Maar nee, ik ben gewoon begonnen. Weet je, uiteindelijk, ja, die motor waar ik mee ben begonnen, daar had ik helemaal niet over nagedacht, of zo.
Is die wel geschikt? Ik was dus naar Indië en daar kopen ze nou eenmaal heel veel Royal Enfields. En ik dacht, die vind ik wel leuk. En dan kom je er inderdaad van, nou, het is wel een leuke motor, maar hij is wel een beetje zwaar, weet je. Het is voor mij meer een soort evolutie geweest, zeg maar. En dan zo ,al doende leer je wat het beste bij jou past, weet je. Maar uiteindelijk is dat gewoon voor iedereen ook heel erg verschillend.
Dus je kan niet echt zeggen van dit is de beste motor, dit is de beste route. Dat is gewoon niet hetzelfde voor iedereen. Het hangt gewoon heel erg af van wat je zelf leuk vindt, wat je belangrijk vindt, hoe je graag reist. Reis je graag heel snel of neem je graag je tijd. En dat is allemaal heel erg bepalend in uiteindelijk wat voor motor goed bij je past. Welke kant van de wereld goed bij je past, weet je. Dus dat is toch denk ik voor iedereen een beetje anders. Maar ik vind dat ik het gewoon moet doen en niet te veel nadenken. En dat nadenken dat komt later wel. Ik weet niet of dit een goed advies is (lacht).
MXMag: In je boek suggereer je dat je, vóór al die reizen, beter eerst off-roadlessen op de motor had gevolgd. Is dat nu nog nodig denk je?
Noraly Schoenmaker: Nou, ik weet niet of het nu nog gaat helpen, heel eerlijk. Kijk, ik begon toen inderdaad met offroad rijden, dat had ik nog nooit gedaan en het was toch anders dan op asfalt rijden. En dan halverwege, toen ik mijn motor naar Oman verscheepte, moest ik een beetje wachten. Dus toen dacht ik, oh, dan ga ik nu inderdaad wat lessen nemen. Ik heb toen wel gewoon wat basisdingen geleerd, die me tot de dag van vandaag nog steeds helpen.
Dus het heeft wel echt geholpen toen. Maar of het nu nog zin heeft om nog lessen te volgen, ik weet niet. Ik denk niet dat ik nog heel veel kan verbeteren. Ik denk dat ik al mijn max heb behaald (lacht).
MXMag: Wat staat er nog op de bucketlist van Noraly Schoenmaker?
Noraly Schoenmaker: Op dit moment ben ik bezig met het voorbereiden van een reis naar Japan. Ik heb nu een korte pauze, maar vanaf volgende week trek ik verder met mijn Yamaha. En Japan is wel een toekomstige bestemming, dat staat al heel lang op mijn lijst, daar ben ik nog nooit geweest. Dus daar kijk ik heel erg naar uit. Maar ik ben dus nog niet echt bezig met wat dan daarna ofzo. Ik ben in ieder geval heel erg gefocust op dit stuk.
Foto’s: Noraly Schoenmaker
Interview: Danny Hermans











