Iets wat toch wel opviel afgelopen weekend in de resultaten van de Grand Prix van Duitsland was de vierde plaats van Rockstar Energy IceOne Husqvarna rijder Christophe Charlier. De Corsicaan pakte bijna een holeshot en zat mooi in de top vijf. Maar de hoop op een mooi podiumplaats werden al dadelijk verpest in een crash na de start van de tweede reeks.
De 24-jarige Charlier is dan nu ook eindelijk fit na een knieblessure die hij opliep kort voor de seizoensopener in Qatar. Deze blessure hinderde Charlier het uitbouwen van zijn snelheid, zijn vertrouwen en ook het testen met de FC450 motor in zijn tweede seizoen in de premier klasse. Voor IceOne Teammanager Antti Pyrhonen was deze prestatie dan ook positief punt omdat Husqvarna een erg laat besluit had genomen om de #23 naast Max Nagl in het team te zetten voor 2016.
“Dit is het resultaat van al het harde werk en tijd die we er ingestoken hebben en ben dan ook blij voor Christophe,” zei de Fin. “Wanneer we hem onder contract namen wilden we een tweede rijder die ons kon verrassen en ik wist dat hij talent had voor een top vijf in deze klasse. Als we in termen spreken van het hele pakket weten we dat Christophe altijd hier en daar in het verleden wat gemist heeft en nu is het onze taak en uitdaging om hem alles te geven wat hij nodig heeft. We weten ook dat hij het potentieel heeft om het goed te doen, soms rijd hij in de top twaalf maar hij heeft het wel in zich om de leiders vooraan het moeilijk te maken en zichzelf dan ook verder te ontwikkelen als rijder.”
Blessures hebben wel al een aanzienlijk bijgedragen gehad voor Charlier en dat betekend dat de Fransman nog niet echt tot zijn recht is gekomen in de Grand Prix’s, zeker als we kijken naar het seizoen 2009 in het EMX250 Europees kampioenschap waar hij domineerde in 17 van de 28 gereden reeksen en hierdoor Jeffrey Herlings en Ken Roczen versloeg. Charlier kreeg vanaf 2010 dan ook technische ondersteuning van Yamaha en het fabrieksteam van Michele Rinaldi. Dit bracht hem dan ook twee podiumplaatsen op en een reekszege tot dat hij de maximum leeftijd bereikt had in de MX2 klasse. In 2015 moest hij dus de verplichte overstap maken naar de MXGP in het 24MX Honda team.
Vele MXGP fans waren dan ook wel verrast dat hij een plaats verdiende naast Max Nagl in één van de best ondersteunde teams in de paddock. Maar in Teutschenthal kregen we misschien wel het eerste teken dat dit toch wel een slimme zet is van Pyrhonen en Husqvarna Racing baas Robert Jonas.
Origineel: Adam Wheeler – ontrackoffroad.com – Nederlandse Versie: @Kris…
Foto: Husqvarna Images