Gesprek met Amel Advokaat

Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Vorig weekend schreef Amel Advokaat (27) geschiedenis tijdens de allereerste Eco-Enduro in Denemarken. Amel reed er op de Quantya naar een schitterende tweede plaats. Een mooie afsluiter dus voor de Noordeloser (Zuid-Holland) die eerder dit jaar de Nederlandse titel in de E1 -de lichtste WK klasse met tweetakten tussen de 100 en 125cc of viertakten tussen de 175 en 250cc- behaalde. Stof genoeg dus om samen met Advokaat terug te blikken op het seizoen.

Proficiat met je tweede plek! Wat vond je van de Eco-Enduro?

Amel Advokaat: Het is enorm meegevallen, een heel positieve ervaring. Dan heb ik het niet alleen over het eindresultaat, maar ook over de motor.  Ik had de elektrische motor eerlijk gezegd niet zo goed verwacht. Hij is krachtig en handelbaar, leuk om mee te rijden. Voor ik naar Denemarken ging, had ik er ook nog nooit op gereden. Het was echt wel wennen de eerste keer toen ik op donderdag met de motor mocht trainen. Omdat de remmen aan het stuur zitten hoef je niets te bedienen en… je hoort niets! De eerste keer was ik wat te geweldig te keer gegaan en zo raakte de batterij te snel op. In de eerste proef stond op vrijdag stond ik meteen op het podium. Een goed teken, en zo is het eigenlijk heel het weekend gelopen. Heel onverwacht want als je ziet wie er aan de start stond… Vooraf had ik noot durven dromen van een eindpodium

Op de elektrische motor tijdens de Eco-enduro

Misschien scheelt het wel dat je ook normaal met een lichte motor rijdt tegenover de E3 of rallyraid deelnemers?

Amel Advokaat: Dat is moeilijk in te schatten. Ook die andere deelnemers waren er snel mee weg hoor. Ik denk dat zo’n elektrische motor van iedereen een aanpassing vergt. Wat ook wel gek was, is de motor die nog draait als je bent gevallen! In de MX ga je dan meteen lopen kicken maar hier liep de motor nog alleen hoorde je dat niet.

Hoe kwam je bij de Eco-Enduro terecht?

Amel Advokaat: Ik had die Quantya’s al wel eens gezien tijdens een demo en toen was mijn interesse al gewekt. Plots kwam daar dan een uitnodiging van de KNMV aanwaaien om Nederland te vertegenwoordigen op de Eco-Enduro. Dat vond ik natuurlijk een hele eer. Op dat moment was ik nog geen Nederlands kampioen, dus het was geen prijs of zo! Zoals ik heb aangegeven, is het allemaal prima verlopen en ook op zich was het gewoon een heel mooie enduro met leuke tests.

Afgezien van een probleempje met de knie had je een super seizoen?

Amel  Advokaat: Zeker, alles klopte dit jaar. De motor liep prima en ook fysiek voelde ik me sterk. Dit was één van mijn leukste seizoenen ook in het EK. In het EK E1 werd ik dit jaar achtste maar daar merk je dat het niveau gewoon jaar na jaar stijgt. Er zijn steeds meer jongens die van het WK overstappen naar het EK. In 2005 werd ik Europees derde, maar toen was het niveau een stuk lager.

Uitpuffen tijdens het EK in Italië

Je hebt vrij vroeg voor de enduro gekozen hoe kwam dat?

Amel Advokaat: Met crossen was ik ook al een jaar of vijftien aan de slag. Dan geraak je er wel een beetje op uitgekeken. Daarom ging ik enduro proberen en dan merk je dat het heel leuk vindt!

Je rijdt nog wel steeds het ONK MX3, is dat om je snelheid te behouden?

Amel Advokaat: Precies, op die manier kan je goed je snelheid aanscherpen, maar ik vind het nog altijd heel leuk om te doen ook. Supermoto is ook fijn, dat heb ik een paar jaar geleden gedaan. Alleen kan je enduro, mx en supermoto  niet combineren dan wordt het te druk!

Wat staat er volgend seizoen op jouw programma?

Amel Advokaat: Weer het ONK natuurlijk, daarnaast ga ik ook het EK doen. Ik zag op de kalender dat het EK al vroeg gedaan is. Daarom zou het ook leuk zijn om één of twee WEC wedstrijden mee te pikken. Of dat kan moeten we nog uitzoeken.

Jouw favoriete proef in het voorbije ONK enduro?

Amel Advokaat: Er waren er meerdere die heel leuk waren. Elke wedstrijd heeft zo een eigen charme, er zijn er waar de route erg zwaar is of door een mooie omgeving. Hellendoorn vond ik wel heel geslaagd. Super mooie proeven en het is ook nog eens een mooie route. Heel afwisselend qua snelheid, bosproeven, extreme tests, mooie klimmetjes, geen asfalt erin.

De Dakar staat weer voor de deur, gaat het dan een beetje kriebelen?

Amel Advokaat: Nog niet meteen. Zeg nooit ‘nooit’, maar het is geen droom om de Dakar te rijden of zo.

Wil je nog iemand bedanken?

Amel Advokaat: In de eerste plaats mijn vader, verder Richard de Beer, René Kouveld en al mijn overige sponsors natuurlijk!

Credit foto’s: www.ameladvokaat.nl

Uw reacties