Salonpraat 2010: TM

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In Salonpraat nemen we met een importeur dagelijks de pols van de Belgische off-road. Sinds twee jaar is  Michel Van Dommele samen met  Benoit Monseu, de Belgische TM Importeur. Ex-endurorijder Vandommele geeft zijn visie op de Belgische off-road markt.

Welke was jullie bestverkopende  motor in 2009?

Michel Vandommele: “De EN 300 was onze bestverkopende motor in 2009. Een all-round enduro, die zijn sporen allang verdiend heeft.  De klanten die een EN 300 aanschaffen kiezen voor betrouwbaarheid. Bovendien is het ook een motor, die mits enige kennis van zaken, makkelijk zelf te onderhouden is. Een aspect dat in deze tijd wellicht ook niet onbelangrijk is.”


De gloednieuwe EN 250Fi, de allereerste TM met injectie

De gloednieuwe EN 250Fi, de allereerste TM met injectie

Wat is jullie belangrijkste off-road nieuwigheid voor 2010?

Michel Vandommele: “Het compleet nieuwe 250 cc viertakt motorblok. Het is het eerste TM motorblok met brandstofinjectie.  Zowel de EN 250 Fi als de MX 250 Fi, zijn in 2010 met het nieuwe blok uitgerust.”

Wat verwachten jullie van de off-road markt in 2010?

Michel Vandommele: “We hopen dat de markt iets beter wordt, dan de twee voorbije jaren. De crisis speelt daar natuurlijk een rol in. Maar TM moet ook vooral bekender worden in België aangezien het merk jarenlang al in motorcrosskringen bekend was. De laatste maanden merken we vooral in West- en Oost-Vlaanderen wel een stijgende interesse voor onze straatgehomologeerde Supermoto’s. Een hoopgevende evolutie.

De Supermoto's van TM genieten een cultstatus in West-Vlaanderen!

De Supermoto’s van TM genieten een cultstatus in West-Vlaanderen!

” Hoe zien jullie de off-road markt het komende decennium evolueren?    Worden elektro motorfietsen de norm?

Michel Vandommele: “TM zal zijn gamma stilaan laten evolueren. Maar verwacht vooral geen grote revoluties. TM zal nooit zo explosief groeien zoals KTM dat in de afgelopen jaren deed. Het zal altijd een merk voor de echte liefhebbers blijven. Daardoor zal er altijd wel een zweem van exclusiviteit rond het merk hangen.”

“Wat de elektromotoren betreft, denk ik niet dat mensen spontaan, massaal daarvoor zullen kiezen. De sensaties die rijders met benzinemotoren beleven zijn toch nog steeds krachtiger dan die van elektromotoren. Neem nu bijvoorbeeld maar het geluid van een tweetakt blok. Anderzijds wordt dat geluid ook steeds meer een bedreiging voor de off-road sport.”

Hoe belangrijk  voor de verkoop, zijn sportieve successen in dit segment?

Michel Vandommele: “We zijn nog maar sinds twee jaar importeur van TM in België, dus is het nog te vroeg om over trends op dat gebied te spreken. Maar competitie is wel heel belangrijk voor TM. Vandaar ook de aanwezigheid op zowel mondiaal als nationaal vlak.”

Zijn jullie als importeur betrokken in de off-road sport in België?

Michel Vandommele: “In 2010 zullen we drie rijders in drie disciplines ondersteunen.  Daarbij trekken we echt de kaart van de jeugd. In de motorcross rijdt  Yerki Janvier het EK 125 tweetakt, op een TM MX 125. Zijn motor wordt in de TM fabriek in Pesaro geprepareerd. Op zijn zeventiende heeft Yerki al 2 titels op nationaal niveau achter zijn naam staan en dus was het tijd voor hem, om de horizonten te verbreden. Naast het EK komt hij bij de Inters MX2 uit in het BK.

In de Enduro hebben we Steve Goblet, die op zijn EN 125 het BK Enduro in de E1 klasse zal betwisten.  Dat gebeurt ofwel als “Inter” of  in de nieuwe Beloften klasse. Daarnaast rijdt Steve ook de Enduropale en de 12H de la Chinelle.

Adrien Vandommele zien we dit jaar terug in bij de “Prestige” in het BK Supermoto op een SMX 660. Hij mikt op een top 3 in het BK en wil ook presteren in het ONK Supermoto.  In het BK Enduro maakt Adrien dit jaar wellicht de stap naar de nieuwe Beloften klasse.”

Foto credits: TM Racing, TM Racing Belgium

Uw reacties

Ook te lezen