X

Masterclass MX1 test: Kawasaki KX450F

Het toonaangeven maandblad MotorWereld is sinds jaren de vaste partner van de Master vergelijkingstesten. In dit systeem neemt één blad per land deel aan een grote internationale vergelijkingstest. Dat wil zeggen dat de motoren naar één centraal punt gebracht worden; op een zelfde bandenmerk geplaatst worden, gewogen, getest op de vermogensbank en aan de tand gevoeld worden door de meest ervaren testrijders van het continent. Deze testen zijn geen race, maar een zoektocht naar de beste motor. Daarvoor worden objectieve criteria gebruikt en een puntensysteem waarbij alle testrijders hun zeg hebben. Zowel de snellere jongens met GP ervaring als testers die op het niveau staan van de doorsnee rijders. Het totaalresultaat geeft een zeer correct beeld van de waardeverhoudingen binnen de klasse.

De volledige Masterclass MX 1 test, inclusief de wegingen van de motorfietsen en de testbankgegevens, vindt u in MotorWereld 3, nu in de winkels. MXmag geeft u alvast enkele indrukken mee. In de MX1 test worden de Honda, Kawasaki, KTM, Suzuki en Yamaha op de rooster gelegd. We beginnen deze exclusieve, diepgravende vergelijkingstest met de Kawasaki KX450F. Elke dag krijgt u vervolgens een andere motor voorgeschoteld.

De KX450F is Trigger of liever throttle happy.

De mening van Mattias Nilsson

Motor: “De Kawasaki 450 voelt zeer sterk aan. Bij gelijk welk toerental biedt hij degelijke kracht en de gasrespons is zeer direct. Het blok blijft ook lang doorgaan. Het karakter van het motorblok is het sterkste punt van de Kawasaki. Het vermogen op zich, valt een beetje tegen.”

Frame: “Ik was niet onder de indruk van het frame omdat ik vond dat je erg snel op de grens van de mogelijkheden van dit frame zit. Vooral bij het uitaccelereren van snelle bochten voel je een duidelijke instabiliteit. Ook achteraan. Dat zorgt voor tractieverlies en vooral ook voor een deuk in je vertrouwen in de motor.”

Ophanging: “Ik vond de vork te hard bovenin. Daardoor worden de schokken teveel naar de armen doorgegeven en het kost je veel moeite om de motor in de bocht te duwen. Daarenboven is de achterschokbreker te zacht. Het achterwiel gaat bijgevolg te snel aan het stuiteren en je verliest tractie.”

Remmen: “De Kawa remt net iets minder goed dan zijn concurrenten, maar toch zijn de remmen zeker voldoende goed.”

Zithouding: Het zadel is veel te zacht. Los van het feit dat dit niet comfortabel is, voel je soms het subframe aan je billen. De werking van het rem-en koppelingshendel was te hard naar mijn gevoel.

Vooral het blok van de KX450F gooide hoge ogen onder de Masterclass testrijders.

Dietmar Lacher over de Kawasaki KX450F

“Het blok flirt met de perfectie. Er zijn nauwelijks trillingen voelbaar. Enkel helemaal bovenin voel je trillingen die aantonen hoe hard het blok werkt. Een heerlijk blok. Ik kan jammer genoeg niet hetzelfde zeggen van het frame en de ophanging. Ik voelde me er op geen enkel moment thuis op. De vork en de achterschokbreker lijken niet op elkaar afgesteld en bieden geen vertrouwen. De remmen zijn ok.”

De KX450F volgens Jonte Endal

“Het blok is krachtig én veelzijdig. Onderin en in het middengebied is de Kawa al zeer bruikbaar. Bovenin is hij indrukwekkend sterk, maar net iets te snel buiten adem. Ik was niet onder de indruk van het chassis en de ophanging. Bij hoge snelheden is er een merkbare instabiliteit. De vering kon me niet overtuigen, ik had geen vertrouwen in de achterschokbreker.”

Profielen van de testrijders

De Spaanse Zweed Mattias Nilsson speelde een thuiswedstrijd, want de Masterclass test vond plaats in Spanje.

Mattias Nilsson is ex-prof en nu MX testrijder voor het Spaanse Motociclismo. In 1995 werd hij Europees kampioen 250cc, hij geeft ook veel clinics en crosskampen. Jonte Engdahl was meervoudig Zweeds kampioen en reed zowel motorcross als supermotard op hoog niveau. Als testrijder vertegenwoordigt hij Motorrad Zweden. De enige Belg in het gezelschap is Motorwereld hoofdredacteur/testrijder Thierry Sarasyn. Thierry is de verpersoonlijking van de ‘weekend warrior’, de gemiddelde amateur MX rijder dus. Hij is niet (meer) de rapste, maar van alle testers had hij wél het snelst zijn mening op papier. Thierry schrijft namelijk sneller motortests dan een parkeerwachter op speed bonnen schrijft. Als Motorrad testpiloot Dietmar Lacher zijn mening geeft is dat niet om te lachen. Deutsche Gründlichkeit weet u wel. Lacher is zesvoudig Duits kampioen en heeft waanzinnig veel ervaring als trainer en testrijder. En geloof het of niet hij speelde zelfs mee in ‘Tatort’! Als stuntman wel te verstaan.

Tekst: Masterclass motortest

Foto’s: Masterclass motortest, Kawasaki,