X

Yamaha YZ250F 2024: Een nieuwe generatie voor de 250cc-klasse

Yamaha heeft de YZ250F voor het modeljaar 2024 grondig vernieuwd. De motorfiets heeft een compleet nieuw chassis, en een flinke update aan de motor gehad en is op dieet gestuurd voor een slanker nieuw uiterlijk. De YZ250F is al jaren een van de meest populaire 250cc modellen die in zowel de AMA en MXGP competities strijden om de podium plaatsen met concullega’s uit Oostenrijkse stal en met deze update is de ambitie van Yamaha uitgesproken om alle titels binnen te slepen.

door Ricardo Loos

Chassis

Het nieuwe chassis van de YZ250F is wederom gemaakt van aluminium en is lichter en stijver dan het vorige chassis. Dit zorgt voor een betere wendbaarheid en stabiliteit. De YZ250F heeft ook een nieuwe swingarm, die ook lichter en stijver is. Opmerkelijk detail is dat het frame exact hetzelfde als is van de YZ450F van modeljaar 2023, echter hebben ze 300 gram gewicht toegevoegd aan het frame voor betere stabiliteit. Ondanks de toevoeging van het gewicht op het frame is de motor in zijn algeheel een kilo lichter geworden.

Het Blok

De motor van de YZ250F is vernieuwd. De motor heeft een grotere cilinderinhoud van 250,1 cc en een nieuw inlaattraject. Dit zorgt voor meer vermogen en koppel in het midden en hoge toerenbereik.  Niet alleen op vermogen is gelet maar ook op betrouwbaarheid zijn stappen genomen. De achillespees van de 250F de kwetsbare distributieketting is aangepakt en gewisseld voor een sterkere ketting die zich ook goed zou moeten houden als het blok voor wedstrijden geprepareerd wordt. Yamaha gaf aan dat de ketting een derde langer mee zou moeten gaan.  Naast de mechanische wijzigen is Yamaha ook aan de connectiviteit kant verdergegaan in de richting van YZ450F doormiddel van de Yamaha Power tuner app.  Met deze map kan je heel handig je maps instellen en versturen naar je ECU om zo voor ieder circuit en passende mapping te hebben. Je kan ook via de app je launch-control instellen, dit is wel iets waar ik zelf mijn vraagtekens bij heb ik vond het eerder belemmeren dan een boost geven.






Uiterlijk

De YZ250F heeft een nieuw uiterlijk dat is geïnspireerd op de YZ450F.  De 250F is op een dieet gestuurd en heeft nu een veel slanker uiterlijk. Door de nieuwe route van de luchtinlaat slaat Yamaha twee vliegen in een klap namelijk het beperken van de herrie voor de rijder en ze zorgen ervoor dat de motor smaller en beter te handelen is.  Door het nieuwe uiterlijk is het makkelijk om jezelf over de motor te verplaatsen zowel in de bocht als in de lucht.

Rijervaring

De YZ250F 2024 is een echte alleskunner binnen de 250cc-klasse. De motorfiets is licht, wendbaar en heeft een brede powerrange , waardoor de hobbyrijder en de hardcore wedstrijd rijder er beide goed mee uit de voeten kunnen.

Pluspunten

  • Licht en wendbaar chassis
  • Nieuwe ECU update incl mapping selector betere top end prestaties
  • Nieuw uiterlijk, betere luchtinlaat waardoor de motor slanker is en minder geluid voor de rijder produceert.
  • Voorvering standaard al zeer goed voor wedstrijd en amateurrijder.
  • Update aan de distributieketting voor langere service interval

Minpunten

  • Tandwiel verhouding mag een tand groter achter
  • Handvatten ruw en oubollig
  • Luchtfilter bak kwetsbaar voor zand met wisselen van filter

Conclusie

De Yamaha YZ250F 2024 is een van de beste 250cc viertakten die momenteel op de markt is. De motorfiets is licht, wendbaar en heeft een krachtige motor. De YZ250F is een ideale motorfiets voor zowel beginners als gevorderde rijders. In combinatie met de gebruiksvriendelijk power tuner app kan iedereen eenvoudig de motor naar wens afstellen en verschillende settings uitproberen.

Specificaties

  • Motor: 250,1 cc, 4-takt, vloeistofgekoelde eencilinder
  • Vermogen: 43 pk
  • Koppel: 26 Nm
  • Gewicht: 95 kg
  • Prijs: € 9999,- standaard versie 10499,- voor anniversary edition

Eerste indrukken
We hadden de kans om de nieuwe Yamaha YZ250F 2024 te testen op de prachtige baan van Motocross des Costières in Frankrijk.

Een circuit wat gekenmerkt word door lange halen de berg op en af afgewisseld met tafels en lange opstappen. De baan was diep geroteerd en gewaterd voor de test waardoor we zeker onderin het circuit zandachtige omstandigheden krijgen met diepe sporen. Hier kwam de afgeslankte YZ250F goed tot zijn recht. De motor bleef stabiel met aanremmen ook als de vering al ver onderin zat door het naar beneden springen. Ook de bergop vanuit een bocht ging goed door de brede powerband, al moet ik wel zeggen dat een tandje extra op het achterste tandwiel wel wenselijk is. Nu was het nog regelmatig terug naar 2 om de juiste boost uit de bocht te krijgen.  Wat mij ook opviel is ondanks dat de motor maar een kilo lichter is hij veel lichter aanvoelt maar dat komt ook met name door de smalle voorkant ten op zichtte van het voorgaande model.

Conclusie

De Yamaha YZ250F 2024 is een geweldige allrounder die op alle cruciale vlakken verbeterd is ten opzichte van de vorige versie. De motorfiets is licht, wendbaar en heeft een krachtige motor waarmee zowel de beginner als de fanatieke wedstrijd rijder mee uit de voeten kan.

Kortom Yamaha laat zien dat ze hun YZ historie niet alleen eren met witte anniversary modellen maar ook met een continue steun en innovatie aan de motorcross line up op wel prestatie als betrouwbaarheid niveau. Er zijn een paar puntjes die ze kunnen verbeteren maar dat is zelf ook vrij snel te verhelpen door aftermarket accessoires zoals handvatten en andere tandwielen set te monteren.

Foto’s: Yamaha