X

Green Flag 3: een weekend MX

Zondag staan er geen ‘major’ motorcrosswedstrijden op de kalender. Althans niet in de Lage Landen. In Frankrijk en Groot-Brittannië daarentegen wordt er gestreden om de respectievelijke nationale kampioenschappen. In Italië wordt zondag al de finale gereden van het Internazionali d’Italia of zeg maar het Open Italiaans kampioenschap. Italië (of beter gezegd de Italiaanse Nationale Bond FMI) was zowat het eerste land dat zijn Nationaal kampioenschap een Internationaal karakter wist te geven door het eind jaren ’80 open te stellen voor buitenlandse rijders. De kans is groot dat Davide Guarneri, een Italiaan in Belgische dienst, zich zondag tot Open Italiaans kampioen kroont. Eric Geboers was ooit de eerste Belg die een Open Italiaanse titel pakte in 1988, Stefan Everts deed ‘m dat na in 1993.

Eric Geboers was in de jaren ’80 een sterk Belgisch exportproduct. The Kid won zelfs ooit het Italiaans kampioenschap.

De Britten zijn zondag al aan de 2e ronde van hun Maxxis British MX Championship toe. De plaats van handeling is Mallory Park, in het graafschap Leicestershire. Een MX-fan met een beetje geheugen weet dan dat daar in 2009 en 2008 de Britse MX1/MX2 GP werd verreden. In 2009 werd er tegelijkertijd ook een ronde van het WK Supermoto afgewerkt.

Het is heus niet de eerste en de laatste keer dat de ‘Maxxis’ een wegracecircuit aan doet. In 2008 werd het kampioenschap geopend op het crosscircuit van Donington Park, waar later dat jaar de Red Bull MX of Nations plaats vond.  Later dit jaar doet het  Maxxis British MX Championship trouwens ook Silverstone aan. Dat zal dan wel een primeur zijn.  Toch hebben de Britten een vrij lange traditie op het gebied van “off-road motorsport in de buurt van wegracecircuits”.  Een aantal jaren geleden deed het Britse Supermoto kampioenschap de circuits van Cadwell Park (in Lincolnshire) en Rockingham (Northamptonshire).  Brands Hatch was echter in de jaren ’60 al het toneel van ‘Scramble’-wedstrijden. Live uitgezonden op ITV en becommentarieërd door niemand minder dan Murray Walker aka The voice of motorsport.

De Rockstar Energy Elite doet dit weekend Bretagne aan. In Romagné staat morgen en overmorgen de derde van zeven ronden op het programma. Een nationale kampioenschapswedstrijd over twee dagen uitgesmeerd heeft wellicht zijn voordelen voor up-and-coming rijders maar het is nog maar de vraag of de toppers er wel zo dol op zijn. Christophe Pourcel vertelde in een interview met de Franse site Motardimpression.com dat het Amerikaanse formaat, (trainingen en wedstrijd op één en dezelfde dag) van outdoorwedstrijden hem beviel. “Je komt aan, je rijdt, je wint of je verlies en je gaat terug naar huis.” Aldus CriCri.

Christophe Pourcel is Frans en dat is te merken.

Diezelfde site bevat nog interessante lectuur want wat lezen we in een interview met Jeremy Van Horebeek?  “Het (Rockstar) Elite kampioenschap is erg goed georganiseerd maar soms is het er een beetje over. Ik rijd nooit, niet  in België en niet in de GP’s met een rugbeschermer maar hier ben ik verplicht er een te dragen. Dat ze zoiets voor de Fransen verplicht maken, OK. Maar ik ben een buitenlander. En dan is er nog dat verhaal van Sommières waar de motorblokken (van Van Horebeeks teammaat Frossard, nvdr) gedemonteerd werden (door het Technisch College van de FFM, nvdr), zoiets gebeurd zelfs in de GP’s niet. Maar da’s gewoon mijn mening.”

Ook in de zijspancross nadert het WK met rasse schreden. Joris en Kaspars reden afgelopen zondag hun eerste wedstrijd van het seizoen in het Normandische Basly. Het duo viel in de eerste reeks uit, maar won daarna zowel de 2e als 3e reeks. Toch was dat niet voldoende om op het podium te staan en zodoende werd team Hendrickx-Liepins 5e algemeen. Er stond overigens wel een andere Belgische combinatie op het podium in Basly: Kristof Santermans en Birgen Beernaert.

Twee weken voor de openings-GP in Oldebroek (zoals de traditie het wil op Paasmaandag) staat dit weekend de tweede ronde van het ONK Zijspancross op het programma . Zondag komen  in Oss ook Wereldkampioen Joris Hendrickx en zijn bakkenist Kaspars Liepins in actie. Zij nemen het er onder op tegen Daniël Willemsen-Gertie Eggink, Peter Steegmans-Sven Verbrugge en Ben Adriaenssen-Kenny van Gaalen. Opvallend is wel dat, nu men in het ONK MX1/MX2 met dezelfde puntenverdeling als in de GP’s werkt, men in het ONK Zijspancross nog steeds het oude puntensysteem aanhoudt.

Wie de afgelopen vijf jaar een ONK, BK of GP bezocht weet dat Energy drinks nu zowat de belangrijkste sponsors zijn in het motorcross. In de enduro kan men niet achterblijven, maar één team gooit het over een iets andere boeg. Vorige vrijdag werd in Charleroi  “Enduro Energy Beer” gelanceerd. De iniatiefnemer, Luciano Arcangeli noemt het “voor de echten”. Wij hebben het alsnog niet geproefd maar willen dat maar al te graag geloven. Alleen maar hopen dat de enduristen dit zondag pas na de wedstrijd (als revitaliseringsdrankje bvb.) gaan drinken.

In Oss zou trouwens ook wel eens motorcrossgeschiedenis geschreven kunnen worden indien één van de twee Beta-rijders (Gert-Jan Boekhorst of Oscar Vromans) er in slaagt de wedstrijd te winnen.

De Belgische motorcrossfan kan dit weekend  zijn hart ophalen in alle amateurfederaties. In vogelvlucht van Oost naar West geeft dit: Grandvoir (AMPL), Geetbets (VBM), Wommelgem (VLM), Stekene (MCLB), Wetteren (VMCF).  De MON gaat zondag aan de slag in Boekel.

Credit foto’s: Belgische Post, Enduro Energy Beer, Supercross.com