Tom Vialle over zijn titel en de nakende AMA Nationals

Tom Vialle over zijn titel en de nakende AMA Nationals
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De Franse motorcrosser is een fenomeen. Hij won na een kennismakingsjaar de AMA 250SX East Supercross-titel en pakte voordien al twee wereldtitels in de MX2-klasse. Tom Vialle is goed op weg om een grote meneer te worden en sprak na het winnen van de 250SX titel met de pers over zijn prestaties en de toekomst.

Was het jou plan om tijdens je eerste jaar Supercross te leren en dan in het tweede jaar SX-kampioen te worden?

Ik weet niet of je dat kunt zeggen. Het is natuurlijk geweldig om in het eerste jaar te leren en in het tweede jaar te winnen, maar eerlijk gezegd had ik het niet echt verwacht. Mijn doel was om het hele seizoen consistent te zijn en natuurlijk om voor de overwinning te kunnen vechten. Na mijn overwinning in Daytona en nadat ik opnieuw won in Birmingham zei ik tegen mezelf “oké, ik kan vechten voor een titel” en uiteindelijk is dat ook gelukt.

Het is echt ongelooflijk. Ik voelde me het hele seizoen erg goed, veel beter dan vorig jaar. Vorig jaar had ik het heel moeilijk en dit jaar had ik veel meer plezier, dus het was te gek.

Hoe ga je om met je emoties tijdens de laatste race en een slechte plaats aan het starthek?

Ik had een goede dag met een paar goede ronden in de middag. Ik voelde me goed. Ik had een slechte start in de heatrace en het circuit was echt modderig omdat we er als eerste op reden. Het was vettig, glad en ik had het behoorlijk moeilijk. Ik denk dat ik uiteindelijk 8e of 9e werd en het was niet geweldig, ik kon niemand inhalen. De baan was lastig en ik had ongeveer de 18e startplaats voor de finale; het was echt slecht.

Ik stond echt aan de buitenkant en bij het 30 seconden-paneel zei ik tegen mezelf dat ik echt een goede start moest maken en dat is me gelukt. Ik lag 5 of 6 bij de start en vanaf de tweede ronde zag ik dat Haiden aan de leiding lag. Vanaf dat moment wist ik dat ik geen fouten mocht maken omdat ik als 10e of 11e moest eindigen om de titel te pakken als hij zou winnen. Ik was een beetje gestrest tijdens de finale, ik wilde geen fouten maken, maar ik heb het goed gedaan.

Doet de mentale oorlog van Haiden Deegan jou iets?

Ik wist heel goed dat Haiden me vanaf de persdag zou proberen te destabiliseren, maar ik begrijp het. In zijn positie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Haiden is nog jong, hij rijdt heel goed en hij heeft de hele dag heel goed gereden. Hij probeerde me een beetje van mijn stuk te brengen, maar ik kan het hem niet kwalijk nemen, want ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan. Als je tweede wordt, als je op een titel mikt, dan is dat maar zo. We trainen hier het hele jaar hard voor, dus eerlijk gezegd kan ik begrijpen waarom hij dit deed.

LEES MEER  Ruben Fernandez stapt weer op de motor

Is er een verschil tussen een SX-titel met de twee wereldtitels in de MX2?

Ja, ik denk dat het me vanavond een beetje heeft geholpen. Deze titel was moeilijker te winnen dan die in het MX2-wereldkampioenschap. Vooral omdat het pas mijn tweede seizoen in Supercross is en ik het gevoel heb dat ik nog veel moet leren omdat ik met elke race meer leer. In de GP’s had ik de controle, wist ik wat ik deed, voelde ik me veiliger en het is ook een kampioenschap dat over 20 evenementen wordt gehouden. Hier is het veel korter, dus je kunt je niet echt fouten veroorloven. Dus ik zou zeggen dat het moeilijker was om deze titel te winnen dan de titels die ik in Europa won.

Hoe kijk je naar de nakende AMA Nationals?

Eerlijk gezegd, en ik weet niet precies waarom, had ik het erg moeilijk aan het begin van de outdoors vorig jaar. Een paar weken geleden heb ik een paar dagen motorcross gedaan – ik wilde mijn discipline niet te veel veranderen om me op de Supercross te concentreren, maar we hebben toch gereden – en ik voelde me veel beter dan vorig jaar, dus ik kijk er echt naar uit om buiten te rijden. Ik weet het niet precies, maar na de Motocross des Nations van vorig jaar – waar ik echt goed reed – heb ik een veel beter gevoel over motorcross. De motor staat goed afgesteld, dus ik kijk ernaar uit om over twee weken op Pala te zijn en ik denk dat ik een stuk beter zal zijn dan vorig jaar.

Ik ben veel relaxter nu ik de titel op zak heb. Ik won de titel in mijn tweede seizoen en nu kan ik me echt concentreren op mijn vooruitgang buiten. Ik voel me goed, ik heb een goede wintertraining gehad met Chase, Levi en Peter, mijn trainer. Fysiek voel ik me goed en dat zal me helpen tijdens het motorcrossseizoen. Ik denk ook dat ik beter rijd dan vorig jaar, dus ik kijk er echt naar uit. Ik wil echt beter zijn dan vorig seizoen, want ik was niet zo goed, en ik wil dit seizoen dingen kunnen omdraaien.

Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?

Om eerlijk te zijn, ik weet het niet echt. Ik probeer me op elk kampioenschap te concentreren. Ik weet het niet echt, ik denk dat er veranderingen zijn geweest in de reglementen? Als ik volgend jaar niet win, denk ik dat ik nog steeds op de 250 kan rijden? Als ik twee opeenvolgende titels win, wat natuurlijk het doel is, zou ik in 2026 overstappen naar de 450cc.

LEES MEER  Alles wat je moet weten van de MXGP of Flanders in Lommel

Zijn er MX2-rijders die jou vragen stellen over het racen in Amerika?

Sommigen, niet iedereen. Ik heb nog steeds contact met veel rijders in Europa en ik heb gehoord dat veel van de MX2 GP-rijders naar de Verenigde Staten willen komen om Supercross te rijden en ik vind dat erg gaaf maar eerlijk gezegd is het niet makkelijk. Tijdens mijn laatste drie seizoenen in het MX2 wereldkampioenschap heb ik twee kampioenschappen gewonnen en ook al zal ik niet zeggen dat ik sneller was dan iedereen, ik voelde me best op mijn gemak in de categorie en ik heb heel wat evenementen gewonnen. Maar toen ik in de Verenigde Staten aankwam, was het echt ingewikkeld.

Vorig jaar waren er veel ups en downs en na de eerste Supercross vroeg ik me echt af of ik de juiste beslissing had genomen door hierheen te komen. Het was ingewikkeld. Dus ik ben echt blij dat het dit jaar zo goed gaat, ik ben nog gemotiveerder dan vorig jaar. Er zijn veel rijders die hierheen willen komen en als zij komen, zou dat een goede zaak zijn.

Dacht je de titel nog te kunnen winnen na de eerste race in Detroit?

Nee, na dat evenement zei ik tegen mezelf dat het voorbij was en toen viel Austin Forkner in de tweede race en kwamen we allemaal terug op punten. Na de derde race stond ik nog maar 4 of 5 punten achter op de eerste en ik was echt verrast omdat het daarna voor veel rijders heel goed uitpakte. Ik denk dat Haiden in dezelfde positie zat als ik, een paar punten achter de leider nadat hij het eerste evenement volledig had gemist. Het was gek, want na Daytona werd het kampioenschap opnieuw gestart.

Wou je in je tweede jaar Supercross doelbewust voor de titel gaan?

Dat was altijd het doel. In 2022 won ik mijn laatste titel in Europa en aan het begin van het jaar wist ik nog niet of ik hierheen zou komen. Na de laatste Supercross van het seizoen besloot ik dat ik wilde komen. Ik keek ’s avonds naar de races op mijn computer. Ik had besloten dat Supercross mijn doel was voor de volgende jaren en twee jaar later heb ik mijn eerste titel al gewonnen, dus het is ongelooflijk. Ik kijk al mijn hele leven naar Supercross, sinds ik een kind was, en om na twee jaar al een titel te winnen is waanzinnig. Ik weet niet of ik kan zeggen dat ik had verwacht zo vroeg kampioen te worden, maar winnen was natuurlijk wel het doel.

Foto’s: ALIGN MEDIA

Uw reacties

Ook te lezen

  • Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Morgen barst het motorengebrul weer los want dan start een weekend vol motorcross van de bovenste plank in Lommel. Hier bij MXMag willen we dat je niks mist van de …
  • Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Gebaseerd op ongevallenstatistieken zijn ruggenmergblessures een grote zorg voor de MX scene. Na drie jaar R&D lanceren Shot Race Gear en In&motion met trots de SRG airbag. De bewezen In&motion …
  • VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    Onze videoman Raf Van Dyck van 393 Productions trok naar Lichtenvoorde om er vier dagen lang bewegende beelden te schieten van de reeksen op de motorcrossbaan “De Schans”. Kijk hieronder …
  • Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Wat hebben Liam Everts, Nestaan Husqvarna Factory Racing, Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky en tal van Belgische Olympiërs gemeen? Ze zijn allemaal fan van Foodmaker! Van rijders over teamleden …