Masterclass MX2 test: Husqvarna TC 250

Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Als tweede in de rij MX2 motoren die werd openomen in de Masterclass vergelijkingstest presenteren we jullie vandaag de Husqvarna TC 250. De TC 250 is ongetwijfeld een belangrijke evolutie voor Husqvarna dat bijna drie jaar werkte aan de ontwikkeling van het blok. Verder vallen ook het nieuwe ‘X-Lite’ frame op en de Marzocchi voorvork werd ingeruild voor Kayaba. Qua handelbaarheid scoort de nieuwe Husky meteen topscores. Hieronder de meningen van enkele testrijders.

De mening van Thierry Sarasyn (testrijder voor Motorwereld)

Motor: “Net als de Honda is de Husqvarna erg gemakkelijk te besturen. De krachtbron is heerlijk progressief en bruikbaar. Spectaculair is hij echter niet en soms verlang je naar een beetje meer punch, zeker op een modderig circuit.”
Algemeen: “De vork leek op dit circuit vrij hard en de schokbreker iets te zacht. De remmen zijn goed en het rijplezier op de Husqvarna is enorm. Toppers zullen wellicht iets meer vermogen willen.”

De mening van Mattias Nilsson (testrijder Motociclismo)
Motor: “Ik stel het blok erg op prijs. Gemakkelijk en gelijkmatig verdeelde kracht. De TC mocht iets agressiever zijn onderin.”

Chassis en ophanging: “De TC is samen met de KTM de enige die het niet met een alu balkenframe doet. Maar dat is geen nadeel. De vork daarentegen mocht iets minder hard zijn, de schokbreker wat preciezer.”
Algemeen: “De TC250 is een gemakkelijke en aangename motor. Hij ontbeert een betere voorrem en een paar pk’s.”

Verkorte technische specificaties (fabrieksopgave) Husqvarna TC 250

Totale lengte (mm) : 2,215
Totale breedte (mm) : 820
Zadelhoogte (mm) : 985
Wielbasis (mm) : 1,475
Bodemvrijheid (mm) : 325
Gewicht (kg) : 95,3 kg
Motor type: ééncilinder, viertakt
Cilinderinhoud: 249 cc
Brandstofinjectie: Keihin FCR-MX39 carburator
Transmissie: 5-versnellingen
Voorwielophanging: Telescopische UPS voorvork, Kayaba
Achterwielophanging: Progressieve soft damp met hydraulische demper, Sachs

LEES MEER  24MX All-In-One gear bag: perfect transporteren!

 

De volledige MX2 master test, inclusief meetresultaten, wegingen en vermogensgrafieken leest u in dit nummer van MotorWereld. Nu in de winkels.

Credit foto’s: Masterclass motortest & Husqvarna

Uw reacties

Ook te lezen

  • Petrov richt zich op de Motocross of Nations

    Petrov richt zich op de Motocross of Nations

    Het zal een strijd tegen de klok worden maar Petar Petrov maar de Bulgaar wil heel graag naar de Monster Energy Motocross of Nations. Het is immers de eerste keer …
  • Smets is klaar voor jouw 2022 YZ125/250 ontwerp

    Smets is klaar voor jouw 2022 YZ125/250 ontwerp

    De gloednieuwe Yamaha YZ125 en YZ250 werd pas voorgesteld maar Smets Zeefdruk is al klaar om deze nieuwe motor in een eigen kleedje te stoppen. De stickersets voor de nieuwe 2022 …
  • Tijdschema KNMV ONK Reusel

    Tijdschema KNMV ONK Reusel

    De vijfde en laatste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands Kampioenschap 125cc wordt komende zondag verreden in Reusel. Verder komt het KNMV ONK Women, Cup250, 250cc en 500cc in actie. …
  • Ook de naam Leok keert terug in het rennerskwartier

    Ook de naam Leok keert terug in het rennerskwartier

    Niet alleen de naam ‘Everts’ keert terug in het MXGP rennerskwartier. In Riola Sardo zien wij maarliefst vier keer de naam ‘Leok’ opduiken. Tanel Leok komt zelf in actie in …